Jeg har svært ved at spise sammen med andre, fordi det er rigtigt ubehageligt. For det giver mig ubehagelige følelser, når folk for eksempel tygger.
Hej brevkasse.
Jeg har længe haft svært ved at spise med andre. Eller altså jeg kan godt men det er sindsygt ubehageligt, Jeg læste en side med symptomer for misofoni og jeg nikkede ja til alle. Men jeg synes bare at min misofoni er meget voldsom. Når jeg spiser med min familie, tygger en af dem altid for højt og jeg får bare skæld ud hver gang jeg siger: hæj, far kan du ikke tygge lavere??. Hver gang jeg spiser med andre har jeg bare lyst til at skrige ud, holde mig for ørene og løbe væk og bliver ramt af agression indeni. Jeg er selv virkelig træt af det. Hvad kan jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af, at du har det så svært med nogen bestemte lyde. For der er bare mega mange situationer i hverdagen, hvor man bliver udsat for dem. Så jeg er virkeligt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke unormalt
Det lyder sindssygt ubehageligt, at du har det så svært med lyde. Og jeg kan godt forstå, det er rigtigt træls for dig. For der er virkeligt bare mange situationer i hverdagen, hvor man skal spise sammen med andre. Men det er heller ikke unormalt at blive påvirket af de lyde, som andre laver. Og jeg tror, at de fleste af os har prøvet at blive irriterede over en, der måske tyggede lige højt nok. Men det lyder også, som om det påvirker dig lidt mere, end det måske påvirker de fleste.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har prøvet at bruge hørebeskyttelse til at tage noget af lyden ind imellem? Det kunne for eksempel være ørepropper. Jeg ved, at der er nogen, der synes, at det kan hjælpe lidt. Men det løser jo ikke alle de ubehagelige følelser, du får, når du hører bestemte lyde. Og det er også vigtigt for mig at sige, at du kun skal bruge det, når lydene er alt for meget for dig. Hvis du bruger ørepropper for meget, risikerer du nemlig at gøre det endnu værre. For hvis du beskytter dig selv for meget mod de lyde, som er ubehagelige for dig, risikerer du at blive endnu mere følsom overfor dem. Så det skal kun være en nødløsning, når du slet ikke kan holde ud til at være i det mere.
Forklar det til din familie
Men det allervigtigste råd jeg kan give dig er egentligt, at du skal snakke med din familie. For du skriver, at du får skæld ud, hver gang du beder folk om at tygge lavere. Og det får mig til at tænke på, om du har prøvet at forklare din familie, hvorfor du beder dem om at tygge lavere? Hvis ikke du har prøvet det, synes jeg nemlig, du skal gøre det. Du kan eventuelt gøre det i “fredstid.” Altså på et tidspunkt, hvor I ikke spiser. Og hvor du ikke bliver påvirket af de lyde din familie laver. Det giver nemlig meget mere ro til at lytte ordentligt til hinanden, hvis I snakker sammen på et tidspunkt, hvor I ikke er sure på hinanden i forvejen.
Det er vigtigt, at du husker at holde din del af samtalen på din egen banehalvdel. Så i stedet for at sige: “det er sygt irriterende, når I tygger højt,” kan du for eksempel sige: “når I tygger højt, får jeg det faktisk rigtigt ubehageligt.” På den måde giver du din familie mulighed for at forstå, hvordan du har det, når de tygger højt. Og så er det også vigtigt, at du husker at lytte til det, din familie siger til dig. Du kan jo eventuelt vise din familie den side med symptomer på misofoni, som du har fundet. Og fortælle dem, hvordan du oplever symptomerne. Det kan være, det gør det lidt nemmere for dem at forstå, hvis de har noget, som de kan forholde sig til
Snak med din læge
Det næst-vigtigste råd jeg kan give dig er, at du skal prøve at snakke med din læge, hvis du er meget plaget af det her. Man kan nemlig godt behandle misofoni. Det gør man for det meste ved at lære nogle strategier til at håndtere de trælse følelser, som de bestemte lyde skaber. Og så bliver man også tit udsat meget langsomt for de lyde, som skaber de ubehagelige følelser i en. Det kalder man også eksponering. Men det er bedst at gøre det sammen med en fagperson, der ved meget om det. Og din læge kan hjælpe dig ved at henvise dig til en fagperson, hvis han eller hun synes, at der nødvendigt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din familie om, hvordan deres lyde påvirker dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper