Hej Mindhelper
Jeg har et problem, jeg ikke har haft før. Jeg har normalt altid haft dårlige karakterer. Nu her i 3. g har jeg haft en del succes oplevelser af min standard. Men den sidste eksamen, den som står i min hue, er jeg bare ikke tilfreds med. Når jeg går i seng tænker jeg på eksamen, jeg drømmer om den, og det køre stadig oppe i hovedet når jeg vågner. Sådan har det været i over to uger. Det var engelsk eksamen, hvor det ikke gik så godt. Jeg fik 7, hvilket kun er dårligt, fordi det er et af de eneste fag, jeg nogensinde har holdt af. Jeg elsker sproget, og høre det mere dagligt end jeg gør dansk. Men nu kan jeg kun associerer det med den pokkers eksamen. Hver gang jeg tænker på, at høre en engelsk podcast, lydbog osv. får jeg en træls inderlig vrede, hvilket jeg også gør, når jeg skal sove. Jeg har prøvet på at rationalisere problemet væk, som “karakteren er kun et engangsbillede. Det viser ikke hvad du kan”, men det hjælper ikke. Jeg føler, at mit niveau mindst er 10. Høje karakterer har aldrig betydet noget for mig. Det betyder mere for mig, at de er bedømt rigtigt. Jeg kan juble ligeså meget over 4 som 12. Jeg vil bare gerne kunne nyde det engelske sprog igen.
Mvh. studenten

(20 år)
Kære Student
Det lyder som om, at din engelsk karakter fylder meget for dig for tiden og kommer til at spænde lidt ben for nogle af de ting, du ellers godt kan lide. Det er super ærgerligt, så derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver mening
Du skriver, at du ikke er tilfreds med den karakter du fik til din engelsk eksamen, da det er et fag du rigtig godt kan lide. Jeg kan sagtens forstå, at det føles super ærgerligt ikke at have fået den karakter, du gerne ville. Det er helt naturligt, at man til eksamen gerne vil have en karakter, der matcher det man kan i faget. Dog er eksamen kun et øjebliksbillede, og nogen gange kan man være uheldig, at det bare ikke er ens dag, eller at man måske får en mega skrap censor. Og så er det helt okay, at være skuffet og ked af det. Så i stedet for at kæmpe imod de trælse følelser, kan det nogen gange hjælpe at tænke, at det er okay, at de følelser er der.
Du skriver også, at du kan have svært ved at sove, fordi tankerne om din engelsk karakter fylder meget. Det er helt almindeligt, at man kan komme til at ligge og tænke på den slags, når man skal sove. Og det kan være mega forstyrrende, hvis det gør, at man får svært ved at falde i søvn.
Det bliver bedre
De fleste har på et tidspunkt i deres liv oplevet at få en karakter, de ikke var glade for. Dog oplever de fleste heldigvis, at selvom det kan føles enormt bittert, så aftager den trælse følelse med tiden. Nogen gange kræver det, at man lige får situationen lidt på afstand, før man kan give slip på oplevelsen. Derfor tænker jeg også, at de negative følelser du oplever lige nu, vil blive mindre og mindre her henover sommeren.
Det er helt naturligt og okay at være skuffet. Og det giver god mening, at man ikke bare kan rationalisere den følelse væk. Samtidig kan det også komme til at spænde ben for en selv, hvis man kommer til at dvæle for meget i den følelse. Og så kan det gå ud over de ting man ellers godt kan lide at lave. Derfor kan det nogen gange være en hjælp, at prøve at udfordre de følelser og tanker man går rund med.
Udfordre tankerne
Du skriver at dine følelser omkring din engelske karakter gør, at du ikke har lyst til f.eks at høre engelske podcast længere. Jeg tænker derfor, at det måske kan hjælpe dig ikke at lade de negative tanker om din karakter påvirke, hvad du kan og ikke kan.
Så prøv og at hør dine engelske podcast selvom de negative tankerne fylder. Jeg tænker, at der er en god sandsynlighed for, at du efter et stykke tid, vil kunne lægge tankerne bag dig. For nogen gange kan man godt komme til at fange sig selv lidt i de dårlige tanker, hvis man kommer til at give efter for dem. Så prøv at gør det du godt kan lide på trods af, at tankerne er der. Og se om de ikke lige så stille vil træde mere og mere i baggrunden.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du går og har det? Nogen gange kan det gøre de svære følelser lidt lettere at gå med, hvis man får vendt dem med nogen andre. Måske er der nogen af dem du har gået på gym med du kunne snakke med? Jeg tænker at der er en god chance for, at der er nogen af dem der har prøvet noget lignende. Og ellers kan det også bare være rart at tale med nogen, der er lidt det samme sted som en selv.
Tag et smut i Headspace
Sommetider kan det være rart at tale med nogen udefra. Defor kunne det måske også være en ide for dig, at tage et smut omkring Headspace. Headspace er et super godt sted man kan komme som ung, og vende de ting man går og tumler med. I Headspace arbejder der en masse søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, og ved godt, at det kan fylde rigtig meget, at have haft en dårlig oplevelse til eksamen. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Det kan være super hårdt, at være skuffet over en eksamenskarakter. Derfor håber jeg at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart får de trælse følelser lidt på afstand, så du kan nyde at du er blevet student.
De bedste hilsner fra en Mindhelper