Jeg vil bare gerne dø. Men alle omkring mig tvinger mig til at spise. Hvorfor lader de mig ikke bare være i fred, så jeg kan dø?
Hej
jeg er en pige på 16 år
og jeg har det virkelig dårligt der hjemme og vil bare dø alle tvinger mig til at spise men jeg vil bare dø hvorfor kan de ikke bare lade mig værre og bare lade mig dø??…..

(Pige, 16 år)
Kæreste du
Du er inde i en virkeligt svær periode lige nu. Så jeg er bare så glad for, at du har taget mod til dig og skrevet herind. Det er nemlig et super vigtigt skridt, du har taget i retning mod at få det bedre.
Hold fast
Du har det rigtigt, rigtigt svært lige nu. Og så er det helt normalt, at man kan have det sådan, at man bare gerne vil dø. Men det er et tegn på, at det gør virkeligt ondt indeni dig. Og så kan det nemt komme til at føles, som om døden er den eneste måde, du kan få det til at holde op med at gøre ondt inden i. Men det er den ikke. Der er så mange andre muligheder for, at du kan få det godt igen. Jeg ved godt, det er så svært at tro på, når man står midt i alt det, der gør ondt. Men du er nødt til at prøve at holde fast i troen på, at det godt kan lade sig gøre.
For selvom du skriver, at du bare gerne vil dø, så tror jeg alligevel, at der er en del af dig, der gerne vil have hjælp til at få det bedre. For du har trods alt skrevet herind. Det er et tegn på, at du faktisk søger hjælp. Og at der er en del af dig, der gerne vil livet, selvom du skriver noget andet. Jeg kan forestille mig, at der er en del konflikt i dig? Hvor en lille del af dig gerne vil livet, mens en anden del af dig bare gerne vil dø, så det kan holde op med at gøre ondt? Det forstår jeg godt. Men jeg er nødt til at bakke op om den del af dig, der gerne vil livet. For der er så mange muligheder for, at du godt kan få det godt igen. Og du fortjener at opleve, at livet også kan andet end at gøre ondt.
De holder af dig
Du spørger, hvorfor folk omkring dig ikke bare vil lade dig være og lade dig dø. Og jeg er ret sikker på, at det er fordi folk omkring dig holder af dig. Og ville blive rigtigt ked af det, hvis du døde. Så de tvinger dig til at spise, fordi de rigtigt gerne vil passe på dig. Jeg kan godt forstå, det ikke er rart for dig at blive tvunget til at spise. Men du skal holde fast i, at folk ikke gør det, fordi de er onde. Men fordi de vil dig det bedste. Og fordi, du er rigtigt vigtig for dem. Så de vil bare rigtigt gerne have, at du også er i live om et år.
Snak om det
Det allervigtigste jeg kan sige til dig er, at du skal snakke om, at du har det sådan her. Det er nemlig drønvigtigt, at du ikke holder det for dig selv, at du allermest har lyst til at dø. Det er der nogen omkring dig, der skal vide, så de kan støtte dig, mens det er så svært. Og så de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme til at få det bedre igen. Så du kan få lyst til livet igen. Du kan se nogle af mine bud på, hvem du kan snakke med nedenunder. Men hvis der er nogle andre, du er mere tryg ved at snakke med, kan du også snakke med dem. Det vigtigste er bare, at der er nogen, der ved, at du har det drønsvært lige nu.
• Dine forældre: det lyder, som om det gør det svært for dig at være derhjemme, at du bliver tvunget til at spise. Og det forstår jeg godt. Men det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det lige nu. Det er nemlig dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig lige nu. Og du har bare så meget brug for hjælp og støtte fra folk omkring dig lige nu. Så jeg vil rigtigt gerne understrege, at det er super vigtigt, at du fortæller dine forældre, hvor slemt du har det.
• Livslinien: jeg kommer til at tænke på, om du kender Livslinien? Det gør jeg, fordi du skriver, at du allerhelst bare vil dø. Og det er så vigtigt, at du får snakket med nogen om de tanker. Du kan altid vælge at snakke med nogen, der er rundt omkring dig. Men du kan også tage fat i Livslinien. Det er nemlig et anonymt rådgivningstilbud, hvor du kan snakke med nogen om, at du har lyst til at dø. Det er nogle super dygtige frivillige rådgivere, der sidder inde hos Livslinien. Og det er så vigtigt, at du tager fat i dem, hvis det her ønske om at dø bliver for meget for dig.
• Din læge: jeg ved ikke, om din læge allerede ved, hvordan du har det. Men hvis ikke din læge ved, hvordan du har det, er det også rigtigt vigtigt, at du får snakket med din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Så du kan få det bedre. Så jeg vil også rigtigt gerne understrege, at det er mega vigtigt, at du får fortalt din læge det, du har skrevet i dit brev.
Jeg håber virkeligt brændende på, at mit svar har hjulpet dig. Og så håber jeg virkeligt, at du vil prøve på at tro på, at du godt kan få det bedre igen. Også selvom det ikke altid føles, som om du har lyst til at leve mere. Men jeg tror på, at der er en lille bitte del af dig, der gerne vil leve. Og det er så vigtigt, at du holder fast i den lille del af dig selv. For du kan godt få det godt igen.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper