Min datter tør ikke sige noget oppe i skolen. Hun tør ikke tage kontakt til de andre og er bange for at fejle. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Hej Mindhelper
Min datters far blev jeg skilt fra i 2008, for 5 år siden døde han på meget tragisk vis, han var alkoholiker og fik problemer med hjertet. Vores datter var 10, da han døde og hun har ikke vist at hun var ked af det, vi har talt en del omkring dette. Jeg er selv psykologisk vejleder, så jeg har brugt mange indgange til at forløse det traume, der nu kan opstå i forbindelse med dette dødsfald.. Efterfølgende udvikler hun sig meget hurtig, I skolen får hun ikke intet hjælp og da hun er 13 bliver hun erklæret ord og talblind og hun får it rygsækken; Så alt det her gør at hun lukker sig inde i en osteklok, ikke herhjemme og hellere ikke over får hendes veninde, men i skolen her tør hun ikke kommunikere med andre, selv om hun gerne ville have venner, så her låser det for hende, hun føler sig udenfor og tør ikke tage kontakt til nogen, bange for at sige noget forkert og for at fejle. Lærerne gjorde intet for at hjælpe hende, så derfor valgte vi at sende hende på efterskole her i år, i håb om dette kan hjælpe! Vi prøver indimellem med mindfullness, selvværds øvelser, vi har dialoger omkring, hvordan man kommunikere med hinanden og laver rollespil.
Jeg tror hun har social angst, jeg mangler noget mere håndgribeligt og nogle redskaber. Kan i hjælpe mig?

(Pige, 15 år)
Kære du
Det lyder, som om du og din datter har været en del svære ting igennem. Og jeg tænker virkeligt, at du gør alt, hvad du overhovedet kan for at hjælpe din datter bedst muligt.
Du gør, hvad du kan
Det lyder, som om du virkeligt gør, hvad du kan for at hjælpe din datter. Og jeg tænker også, at du gør rigtigt mange af de rigtige ting allerede. Derfor tænker jeg egentligt også, at det bedste du kan gøre, er at blive ved med at være der for din datter. Vis hende, at du er klar til at snakke med hende, hvis hun synes det bliver svært. Så hun ved, at hun kan altid kan komme til dig. Det er nemlig rigtigt vigtigt, så hun ikke kommer til at gå helt alene med alt det svære.
Snak med Åben Anonym Rådgivning
Åben Anonym Rådgivning er et tilbud, der findes i de fleste kommuner. Her kan man komme og få rådgivning, hvis man for eksempel er forældre til en ung, som man fornemmer ikke trives. Og måske ikke helt ved, hvordan man kan hjælpe den unge bedst. I de fleste kommuner kan man komme der, hvis man er forældre til en ung mellem 0 og 18 år. Åben Anonym Rådgivning kan også hjælpe med at finde tilbud, hvor din datter kan blive hjulpet bedst muligt. Så hun kan komme til at trives igen.
Så jeg tænker, at det er værd at undersøge mulighederne for at få en samtale med Åben Anonym Rådgivning. De vil kunne hjælpe meget bedre, end jeg kan, fordi de kan føre en samtale med dig. Og derfor kan få meget mere af din datters og din historie. Du kan formentligt finde Åben Anonym Rådgivning ved at google din kommune og Åben Anonym Rådgivning. Eller du kan prøve at taste dit postnummer ind i vores find hjælp side og se om ikke Åben Anonym Rådgivning dukker op.
Tag fat i Angstelefonen
Du kan også prøve at tage fat i AngstTelefonen. Det er et tilbud fra Angstforeningen, hvor man kan ringe ind og snakke med en frivillig rådgiver om angst. Man kan også ringe til Angsttelefonen, hvis man er pårørende og har spørgsmål, man gerne vil have svar på. Som for eksempel hvad man bedst selv kan gøre for at hjælpe. Så måske det var værd at ringe til AngstTelefonen og høre, om de kan hjælpe dig.
Snak med jeres læge
Jeg tænker på, om du har overvejet at snakke med din datter om, at det måske kunne være en god idé med noget professionel hjælp? For det lyder virkeligt, som om du gør, hvad du kan for at hjælpe. Men jeg tænker også, at det måske kunne være godt med noget professionel hjælp udefra til din datter. En anden professionel har nemlig en helt anden rolle, end du som forældre har. Samtidigt med, at den professionelle ikke kender hverken dig eller din datter. Og derfor også måske ser nogle andre ting, end du gør. Så jeg tænker, det ville være en rigtigt god idé at snakke med din datter om, om hun kunne have lyst til at snakke med jeres læge. Så vil jeres læge nemlig kunne hjælpe jer med at finde ud af, hvor hun bedst kan blive hjulpet henne.
Jeg håber, at mit svar har givet lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af, hvordan du bedst kan hjælpe din datter til at komme til at trives igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper