Jeg bliver lige pludseligt meget ked af det. Og så bruger jeg resten af dage på at tænke over, hvad jeg har gjort forkert. Fordi jeg er overbevist om, at de ikke kan lide mig.
Hej.
Jeg skriver fordi jeg vil gerne finde ud af om jeg har en form for angst, depression eller andet. Mig problem er at jeg kan være i et selvskab blandt venner, men pludseligt føler jeg ikke at de oprigtig talt kan lide mig, og de har inviteret mig af medlidenhed. Andre gange kan jeg se dem snakke sammen, og så bliver jeg virkelig bekymret for om de snakker om mig, jeg stoler ikke på at de kan lige mig, selvom jeg inderst inde godt ved at de kan.
Det går hen og provokere mig i min hverdag, da jeg ligepludseligt bliver meget ked af det, og bruger resten af dage på at tænke over hvad jeg har gjort forkert, fordi jeg er overbevist om at de ikke kan lide mig. – Jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at jeg har mange ting at tænke på for tiden.
ps. jeg har haft problemet i ca. 3 år nu, og eftersom jeg har fået et nyt arbejde og det er begyndt at påvirke mig der, er jeg meget interesseret i at få det ordnet snart.
– håber virkelig i kan hjælpe mig ( har slev tænkt på om det kan være en mild grad af social angst, men hvis ikke der er noget vil jeg ikke gå til lægen med det)

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det lyder til, at du går med nogle rigtigt svære tanker og følelser i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
De svære tanker
Der kan være flere grunde til, at man oplever at have meget negative tanker om sig selv. Uanset hvad grunden er, så er det rigtigt ubehageligt og kan komme til at fylde rigtigt meget i ens liv. Derfor er det også flot, at du har skrevet herind – for det er nemlig et super flot skridt på vej i den rigtige retning. Negative tanker kan være rigtigt svære at komme af med. For når de først er der, så kan man godt ende med at tænke på dem igen og igen og igen… Og til sidst er man måske blevet helt vildt træt og ked af det.
Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det faktisk ret normalt at tænke negativt. Det er noget der kommer helt tilbage fra dengang vi spurtede rundt på en savanne, og prøvede at undgå at blive spist af farlige dyr. Dengang var det nemlig super smart at tænke negativt. Det hjalp os nemlig til at være ekstra påpasselige overfor vores omgivelser og medmennesker. Det var nemlig altafgørende, at man var en del af en flok, så man kunne være mere sikker. Derfor kan vi mennesker også idag være ekstremt negativt tænkende – selvom der ikke længere er nogle løver eller andre dyr efter os. Og derfor kan vi godt bruge enormt meget energi på, at være nervøs for om “flokken” accepterer os – altså vores venner/familie. Derfor er det heller ikke noget mærkeligt i, at du bekymrer dig om, hvad andre tænker om dig. Men det bliver selvfølgelig et problem, hvis det pludseligt fylder det hele, eller du bliver rigtigt ked af det.
Du skriver, at du har rigtigt meget at tænke på i øjeblikket. Det kan også sagtens gøre, at de negative tanker bliver værre. For det tager en masse energi, at bekymre sig. Og hvis man i forvejen ikke har så meget energi, fordi der er andre ting i ens tanker – jamen så kan det faktisk godt gøre bekymringerne større. Derfor tænker jeg også sagtens, at det kan have noget at gøre med, at du har mange ting at tænke på i øjeblikket, og også fået et nyt arbejde, som sikkert også kræver en masse energi af dig.
Tanker er bare tanker
Noget der kan være godt at huske sig selv på er, at tanker bare er tanker. Det vil sige, at selvom man måske oplever en masse negative tanker – jamen så er de ikke nødvendigvis sande. Vores hoveder kan sagtens spille os et puds, og vi kan komme til at få en hel masse tanker, som måske slet ikke er realistiske eller giver mening. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at undersøge sine bekymringer som en detektiv. Jeg synes du skal prøve at læse den artikel, jeg har linket til. For den forklarer en super god metode til, at kigge på sine bekymringer lidt ‘udefra’. På den måde kan det være nemmere, at bedømme sine tanker og give dem et kritisk tjek. For som du også selv nævner, så er der nogle ting, du inderst inde godt ved ikke er rigtige – men som du faktisk bekymrer dig rigtigt meget over. Og det kan være rigtigt rart, at få lidt værktøjer til, hvordan man kan håndtere det.
Jeg synes også du skal prøve at læse denne her artikel omkring at bryde triste og tunge tanker. Den forklarer rigtigt godt fordelen ved at aflede/distrahere sig selv fra svære tanker. Det er et råd, som fungerer rigtigt godt for nogle. Jeg tænker også at denne her artikel omkring hvordan man udfordrer negative tanker om sig selv kunne være super god for dig. Den giver nemlig et rigtigt godt overblik over, hvordan man kan håndtere negative tanker, og foreslår nogle forskellige teknikker. De 3 artikler er nogle værktøjer som du kan prøve at bruge, når du oplever at blive ramt af de her mange bekymringer og negative tanker. Det er lidt forskelligt, hvad folk synes fungerer for dem. Og derfor kan du også bare vælge præcis det, som du tænker giver mening for dig.
Hvis du ikke synes det giver mening for dig, eller du bare har lyst til at tjekke lidt flere ting ud, så vil jeg anbefale dig at læse nogle af artiklerne fra vores tema Mental Fitness. Der ligger rigtigt meget forskelligt, som ligger fokus på at finde mere glæde og ro i sin hverdag – og de kan være rigtigt gode, hvis man bliver ramt meget af negative tanker og bekymringer.
Dine styrker
En anden ting jeg vil anbefale dig er, at prøve at undersøge dine personlige styrker. Jeg tænker, at det kan være en rigtig god måde, at få rettet dit fokus lidt hen på alle de ting, som du er rigtig god til. Alle dine styrker, positive sider og egenskaber. For hvis man har tendens til at bekymre sig og tænke meget negativt – jamen så glemmer man også nogle gange alle de ting, som man er super god til. Du kan prøve at læse mere om hvad ‘de 24 personlige styrker’ er, og hvordan man finde sine personlige styrker. Vi mennesker besidder nemlig alle sammen rigtigt mange styrker, som vi måske ikke tænker over, eller bare glemmer lidt. Og det kan være helt vildt rart og øjenåbnende, at undersøge sine egne styrker. Og det kan også være lidt svært.
Hvis du oplever, at du synes det er super svært, at finde ud af hvad dine styrker er. Jamen så kan det være en super god idé, at få hjælp fra en forældre eller ven/veninde. Så kan i måske bytte, så i prøver at kortlægge hinandens styrker. Det er en virkeligt rar øvelse at lave sammen.
Kan det være depression eller angst?
Du skriver og spørger, om dine oplevelser og følelser kunne være et tegn på depression eller social angst. Jeg kan ikke umiddelbart sige noget med sikkerhed ud fra dit brev. Der kan nemlig være mange ting som spiller ind, og det handler især også om, hvor meget dine svære følelser og tanker fylder i din hverdag. Hvis man skal vide det med sikkerhed, så er man faktisk nødt til at se en læge. Så sidder man sammen med lægen og snakker, og på den måde finder man sammen ud af, om det kunne være en depression eller angst, du oplever.
Men jeg synes du skal prøve at læse denne artikel om tegn på social angst og denne om tegn på depression. Hvis du tænker, at der er flere af tegnene som du oplever. Jamen så kan det være en rigtig god idé, at gå til lægen. Man må altid bestille en tid til lægen, hvis man har det dårligt -uanset om det er fysisk eller psykisk. Og også selvom man måske er lidt i tvivl om, hvorvidt man oplever noget bestemt eller ej. Derfor tænker jeg også, at hvis du oplever at være i tvivl, så kunne det være en helt fin idé lige at bestille en tid til lægen, og få det snakket igennem. Så kan i også sammen finde ud af, hvad der kunne være en god løsning for dig.
Snak med nogle om det
Jeg tænker at det måske kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogle om, hvordan du har det. Når vi deler vores tanker med andre, så bliver de nogle gange også lidt nemmere at håndtere. Og samtidigt så kan det være en rigtig effektiv måde, at få bugt med nogle af alle de bekymringer, som du går rundt med. For der er sikkert mange af dine bekymringer, som dine bekendte måske kan afkræfte for dig.
Snak med dine venner/veninder
Det lyder til, at det især er når du er sammen med dine venner/veninder, at du bliver ramt meget af bekymringerne. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med nogle af dem om dine tanker. For de kender dig sikkert rigtigt godt, og vil gerne have at du har det godt. Måske kan de også mærke på dig, hvis du begynder at blive ked af det, og jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil lytte til dig. Jeg kunne forestille mig, at nogle af dem måske har oplevet noget lignende? Så kan i jo prøve at snakke om, hvordan man smart kan håndtere de tunge tanker og følelser.
Snak med dine forældre
Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så jeg vil jeg også anbefale det. Ens forældre er ofte dem, som kender en rigtigt godt. Og jeg er næsten helt sikker på, at de rigtigt gerne vil lytte til og støtte dig. Nogle gange kan ens forældre også se nogle ting, som man måske ikke selv kan.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at du har mere lyst til at snakke med nogle, som ikke kender dig. Jamen så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. Der kan man komme og snakke med en frivillig om sine problemer, og få hjælp og støtte til, hvordan man kan håndtere det. De er super søde og man må komme med alle slags problemer. Det er helt anonymt og kan varmt anbefale dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer. Og du kan starte med at kontakte dem på chat eller telefon, hvis du vil vide lidt mere om det, inden du vil dukke op.
Der kan være flere grunde til, at man oplever negative tanker og mange bekymringer. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at lære nogle gode teknikker til, hvordan man kan håndtere dem. Og snakke med nogle om, hvordan man har det. Så man kan få støtte til at håndtere det hele. Hvis du man mistænker at det kan være en depression eller angst, så er det en rigtig god idé, at gå til lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper