Mit selvværd er næsten ikke-eksisterende. Jeg fylder ofte meget og skaber mig for at få opmærksomhed fra andre. Og det hader jeg ved mig selv.
Hej.
Jeg er en pige på 17 år, som har haft en hård barndom uden kærlighed fra mine forældre. JEg er blevet udsat for stort ansvar i en alder af 7´6 år, hvor jeg skulle tage mig af mine mindre brødre og har aldrig fået anderkendelse hjemme. JEg har boet på opholdssted i flere år, og bor i egen lejlighed på nuværende tidspunkt. Men mit selvværd er ikke eksisterende, hvilket skaber problemer for mig både på gymnasiet og i kærlighedslivet. Jeg tester ofte folk ubevidst af for at få enderkendelse, hvilket får dem til at trække sig. Jeg fylder meget i offenlighed og skaber mig, for at få bare en snært af opmærksomhed, hvilket jeg hader ved mig selv. Jeg virker “billig” fordi jeg tager den opmærksomhed jeg kan få, fra hvem som helst. Jeg vil vildt gerne ændre det og finde ud af hvad jeg endelig er værd. Hvordan gør jeg det? Hvad skal jeg stille op her…
Hilsen P.

(Pige, 17 år)
Kære P
Hold da op. Det lyder godt nok, som om du har oplevet rigtigt meget i løbet af dit liv. Og det lyder også, som om du har en del at slås med lige nu. Så jeg er bare så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver god mening
Du skriver, at du slås med lavt selvværd. Og så skriver du også, at du har haft en ret hård barndom. Hvor du ikke har fået noget anerkendelse derhjemme. Derfor tænker jeg faktisk, at det giver ret god mening, at du slås med lavt selvværd nu. Når man er helt lille, har man nemlig brug for at få anerkendelse fra sine forældre for at få en fornemmelse af, at man er god nok, som man er. Hvis man så ikke får den anerkendelse, er det helt normalt, at man kan begynde at tvivle på, om man overhovedet er god nok. Og det kan så i sidste ende udvikle sig til lavt selvværd.
Men det er sindssygt hårdt at slås med dårligt selvværd. Og mange af de ting du beskriver, er helt normale, når man kæmper med dårligt selvværd. Det er for eksempel helt normalt, at man søger anerkendelse fra andre, hvis man slås med dårligt selvværd. Vi har nemlig alle sammen brug for at føle, at vi er gode nok. Og når man ikke har følelsen af at være god nok inde i sig selv, er det helt normalt, at man begynder at søge efter den uden for sig selv i stedet for.
Man kan gøre lidt selv
Men det er ikke særligt rart hele tiden at skulle have opmærksomhed fra andre for at føle, at man er god nok. Det kan tit blive ret trættende i længden. Og man kan måske komme til at gøre nogle ting for at få opmærksomhed, som man ender med at fortryde bagefter. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende fra dig selv? Men den gode nyhed er, at det heldigvis aldrig er for sent at arbejde på at få et bedre selvværd.
Du kan for eksempel starte med at sige en venlig ting til dig selv i spejlet om morgenen. Det kan være sådan noget som: “jeg er et stærkt menneske, der har klaret mig igennem mange ting.” Det kan godt virke lidt fjollet i starten. Men tricket ved det lille råd er, at du træner din hjerne til at blive mere opmærksom på de gode sider ved dig selv. For hvis man ikke rigtigt har øvet sig i at være opmærksom på sine gode sider, kan de være mega svære at få øje på selv. Så husk, at det ikke er forbudt at spørge nogen andre om hjælp, hvis du synes, det er for svært at finde på noget selv. Du kan finde flere gode råd mod lavt selvværd i den artikel, jeg har linket til.
Snak med nogen
Men mit allervigtigste råd til dig er, at du skal snakke med nogen om det her. For det lyder, som om det påvirker dig ret meget. Og så er det ikke noget, som du skal gå med alene. De svære ting kan nemlig komme til at bygge sig op og komme til at fylde endnu mere, hvis man går med dem alene. Jeg ved godt, det ikke er nemt at skulle snakke om de svære følelser. Specielt ikke, hvis man har haft en svær barndom, hvor man måske heller ikke har de helt store erfaringer med, at folk omkring en faktisk har hjulpet en. Men prøv at se, om du kan samle alt dit mod og snakke med nogen alligevel. For jeg tror, det ville være super godt for dig.
Derfor tænker jeg på, om der er en voksen tæt på dig, som du er tryg ved? Det kunne for eksempel være en lærer på dit gymnasium. Men det kan også være en hvilken som helst anden voksen, som du føler, at du kan snakke med. Hvis der er sådan en voksen, ville den person nemlig være rigtigt oplagt at snakke med. For det kan være super rart at have en voksen, man kan støtte sig op af, hvis man har det svært.
Headspace kan også hjælpe
Hvis du ikke lige føler, at du har nogen, du kan snakke med, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Og så er Headspace også et rådgivningstilbud, så jeg er næsten sikker på, at de også gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få et bedre selvværd. De frivillige rådgivere i Headspace er vant til at snakke med unge, som har rigtigt mange ting at slås med. Og så kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så du kan stole på, at de vil gøre alt, hvad de overhovedet kan for at gøre det så trygt som muligt for dig i Headspace.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så vil jeg gerne sige til dig her til sidst, at jeg synes, du lyder som en rimeligt sej pige. Det lyder i hvert fald, som om du har klaret dig igennem rigtigt mange svære ting allerede. Så jeg er næsten sikker på, at du også nok skal klare dig igennem det her. Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke med det.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper