Hej Mindhelper
Jeg håber utroligt meget i vil hjælpe mig!! Jeg har et problem med at jeg ikke synes jeg er god nok på en måde. Jeg får tanker om at lave fejl når jeg samarbejder med folk, selv når jeg arbejder med mine forældre. Jeg er bange for at lave fejl! Mit selvværd er blevet forsvundet! Jeg savner de tider jeg ikke havde de her tanker. De påvirker mine hverdage hele tiden. Men hvis jeg så tænker noget positivt, så går det lidt fint
Også en ting mere. Jeg er bange for at støde ind i folk når jeg går. Det kan sagtens være der hjemme også. Men jeg tror når jeg ikke tænker på det, så går det vel fint også bekymre jeg mig ikke. Men det er svært. Hvad gøre jeg??
Jeg håber jeg vil komme over med det hele på et tidspunkt…

(15 år)
Kære Du
Det kan være hammerhårdt at kæmpe med lavt selvværd. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Selvværdet
Du skriver, at du er bange for at lave fejl. Og det tænker jeg egentlig giver rigtig god mening. For når man kæmper med lavt selvværd, kan det føles rigtig vigtigt ikke at lave fejl. Tit fylder de negative tanker nemlig meget, når man kæmper med selvværdet. Og så kan den indre kritiker godt komme til fx at fortælle en, at man kun er god nok, hvis man ikke laver fejl.Og så kan man komme til at køre sig selv ret hårdt.
Men heldigvis kan selvværdet godt bygges op igen, så de negative tanker og svære følelser ikke bliver ved med at fylde så meget. I vores artikel om selvværd står der 7 gode råd til, hvordan man lige så stille kan bygge sit selvværd op igen. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne hjælpe dig lidt på vej?
Perfektionisme
Nogle unge som bøvler med lavt selvværd oplever også det, som man kalder for perfektionisme, hvor de helst skal gøre alt helt perfekt og stiller meget høje krav til sig selv. Det kan være helt vildt opslidende. For der er ingen mennesker som er perfekte og som ikke laver fejl. Derfor kan det også påvirke ens humør og overskud rigtig meget at skulle forsøge hele tiden at gøre alt perfekt. Og man kommer måske også til at slå sig selv oveni hovedet, når det ikke lykkedes, og det kan også godt slide endnu mere på ens selvværd. Derfor kan det også være en god ide at øve sig i, at skue ned for kravene og passe på sig selv.
I vores artikel om perfektionisme, står der lidt mere om, hvad perfektionisme er for en størrelse, og hvad man kan gøre for at skrue ned for kravene til sig selv. Så måske der også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig tungt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det for tiden. Måske kan I også snakke lidt om dine bekymringer, om at komme til at lave fejl, når du er sammen med dem. For de fleste forældre ved godt, at man kommer til at lave fejl en gang imellem. Og derfor er de også okay med det. Men det kan være rigtig rart lige at høre dem sige det, når man går og bekymrer sig om at komme til at lave fejl sammen med dem.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kan fx være en lærer, en venindes mor eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære alene.
Snak med dine venner
Det med, at være bange for at lave fejl og bøvle med selvværdet er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som har prøvet det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Måske er der også nogle af dem, som har nogle gode råd, som har hjulpet dem. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Så hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg varmt anbefale dem. De frivillige hos Headspace er super søde og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være rigtig hårdt at kæmpe med lavt selvværd og være bange for at lave fejl. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Og husk på, at du er god nok præcis som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper