Hej
Jeg er en pige på 14 år.
Der jeg var 6 år blev jeg på en måde voldtaget af min fætters fætter. Jeg husker det stadig den dag idag og hver gang jeg ser ham får jeg det dårligt og kan ik få det ud af mit hoved. Jeg var 6 år og han var 13 han blev ved med at pille mig i skridet og på et tidspunkt viste han mig sin penis. Det var til en familie fødselsdag og der var ingen der lod mærke til noget. Det gør mig virkelig ked af det for jeg var kun 6 år og jeg kunne ikke sige noget. Jeg har prøvet at fortælle det til nogen men jeg kan bare ikke få det ud. Jeg er bange for at de ikke tror på mig eller at ham der gjorde det ikke selv kan huske at han har gjordt det. Men jeg ved at han har gjordt det
Hilsen mig

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Jeg er ked af at høre, at du er blevet udsat for sådan en ubehagelig oplevelse, da du var 6. Det kalder man også seksuel krænkelse, og det er er der ingen, som fortjener at opleve. Men jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det behøver du ikke gå alene med. Og det er et rigtigt flot første skridt imod, at få snakket med nogen om, hvad der er sket.
Dine følelser er normale
Det er aldrig okay at udsætte nogen for det, som din fætters fætter gjorde mod dig som barn. Seksuel krænkelse kan være en rigtig ubehagelig oplevelse for den, som er bliver udsat for det. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du stadig tænker på det og kan få det helt dårligt af at se ham. For det er helt naturligt at have det sådan, fordi vores krop og hjerne husker, når der er sket noget grænseoverskridende.
Hjernen huske på de grænseoverskridende oplevelser, fordi den gerne vil sørge for, at vi holder øje med, om der er fare på færde en anden gang, så vi kan beskytte os selv. Og så kan det være svært at glemme oplevelserne igen. Derfor kan man også blive ked af det igen og igen, når man kommer til at tænke på det. Du skriver det så fint, når du siger, at det gør dig ked af det, fordi du kun var 6 år gammel. Det giver rigtig god mening, at have det sådan. For når man kun er 6 år gammel, så har man ikke rigtig nogen chance for at sige fra. Og det var heller ikke dit ansvar at stoppe ham eller sige fra. Det var hans ansvar at lade dig være i fred.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, det kunne være rigtigt godt, hvis du fik fortalt dine forældre om, hvad der er sket. For det er alt for meget for dig at skulle gå rundt med helt alene. Og det vil de færreste mennesker kunne klare. Jeg kan desværre ikke love dig, at dine forældre vil tro på dig. Men de fleste forældre ved godt, at det ikke er for sjov, at man fortæller om seksuel krænkelse. Og vil rigtigt gerne passe godt på deres børn, lytte og hjælpe. Så måske dine forældre også vil det? Det er nemlig ens forældres ansvar at være de voksne og passe på deres børn. Derfor tænker jeg også, at de er dem, som måske allerbedst kan hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få hjælp, så oplevelsen ikke bliver ved med at fylde hos dig.
Det kan være hammersvært at få tingene sagt. For det er måske ikke særligt rart at tænke på, og du har gået med hemmeligheden helt alene i rigtigt mange år. Men det er super vigtigt, at du får det sagt alligevel. Du kan prøve at forestille dig, at du lige nu bærer rundt på en mega tung kuffert helt alene. Hvis du så siger det til nogen, som kan hjælpe, så kan det nogle gange føles som om, at de kommer og tager den ene hank på kufferten. Og så bliver det lige pludselig lidt nemmere at bære rundt på kufferten, når man er to om det. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores guide til at snakke om svære ting med sine forældre. For der står nogle super gode tips til, hvordan man kan få sagt tingene på en god måde.
Snak med en anden voksen
Hvis det nu viser sig, at det ikke duer at snakke med dine forældre om det, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er glad for at snakke med? Det kan være du har en rigtig sød mormor, onkel, sportstræner eller yndlingslærer? Selvom det kan være rigtigt svært at få det fortalt, så kan det være rigtigt rart, når man så får det gjort. Og de vil kunne hjælpe dig med at få det sagt til dine forældre. Måske vil det være en god hjælp?
Kontakt Børnetelefonen
Hvis du har lyst, så tror jeg det kunne være godt for dig, at prøve at snakke med dem hos Børnetelefonen. Børnetelefonen er en frivillig rådgivning, hvor børn og unge kan få anonym gratis hjælp med deres problemer. Intet problem er for stort eller småt og alle må kontakte dem. De er mega søde og de har hjulpet mange andre børn og unge, som har været udsat for seksuelle krænkelser. De har også lavet en hel side om det, som du kan se her. Der vil du have mulighed for at chatte eller ringe sammen med deres frivillige. Og så vil i kunne snakke om, hvordan du kan få det fortalt, hvad der er sket, på en god måde. De skal nok støtte, lytte og hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan sige og hvordan du kan få det sagt. Måske kunne det være super rart for dig at få sådan en hjælpende hånd?
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at du får snakket med nogen om, hvad der er sket. Jeg hepper på dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper