Hej brevkasse.
Jeg er en 14 årig pige der er begyndt og få mærkelige ting på kroppen. Her i sidste uge fik jeg af vide af min veninde at jeg har lange hår på tungen og der er begyndt med at komme noget ulækkert slim ud fra den. Mine veninder er begyndt og mobbe mig med det. Kan du hjælpe mig?
Kh – Mig

(Pige, 14 år)
Kære dig
Det lyder rigtigt svært, at du oplever, at der sker mærkelige ting med din krop. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Dine veninder har ikke ret
Det er ikke særligt pænt af dine veninder, at de mobber dig med din krop. Det kan nemlig gøre rigtigt ondt og gøre en super ked af det. Jeg tænker også, at dine veninder ikke har ret, når de siger du har hår på tungen. For der er ikke nogle hårsække på tungen, så man kan slet ikke gro hår på tungen. Og du havde helt sikkert også selv opdaget det, hvis du havde fået hår på tungen. Derfor tænker jeg også, at det måske er noget de har sagt for at mobbe. Og det er ikke okay.  Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogle om mobningen.
Du kan læse mere om mobning og gode råd til dem, som oplever mobning her. Der står nemlig en masse god information, som kan være rigtigt rart og hjælpsomt at læse.
Snak med veninderne
Hvis dine veninder er gode veninder, så kan du måske snakke med dem om, at de skal stoppe mobningen? Hvis du fortæller dem, at det ikke er særligt rart, at de mobber og det faktisk gør dig ked af det, så tænker de forhåbentligt lidt mere over, hvad de siger fremover. Hvis de er gode veninder, så har de ikke lyst til at gøre dig ked af det og forhåbentligt kan de godt se, at det ikke er særligt sjovt, når de kommenterer på din krop. Du kan starte med bare at snakke med den ene af dine veninder, hvis det er rarest. Hvis du har lyst, så kan du læse mere om at snakke med sine venner om svære ting i den her artikel.
Snak med din mor eller far
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvad du oplever? For hvis man oplever mobning i skolen, så kan det være en rigtig god idé, at fortælle sine forældre om det. Så kan de nemlig støtte en og sørge for, at mobningen bliver stoppet. Så kan ens forældre eksempelvis tage fat i en lærer og snakke med dem om, hvordan mobningen kan blive stoppet. Det kan være rigtigt rart, at få den hjælp, hvis man oplever noget svært.
Hvis det ikke duer at snakke med dine forældre, er der så en anden voksen, du er tryg ved, som du kan tage fat i. Eksempelvis en lærer, sød moster, sundhedsplejerske eller helt 4. person. Hvis du hellere vil snakke med en voksen, som ikke kender dig, så kan jeg også anbefale dig, at tage fat i Børnetelefonens rådgivning. Deres frivillige er nemlig helt vant til at snakke med unge, som oplever mobning og de vil rigtigt gerne hjælpe.
Tag en tur til lægen
Hvis du oplever, at der sker noget med din krop, som er anderledes end det plejer eller virker mærkeligt, så er det en god idé, at tage en tur til lægen. For så kan lægen nemlig hjælpe en med at finde ud af, om der er noget galt, som man kan få hjælp til eller man bare er helt normal. Det er altid okay, at tage en tur til lægen. Du kan læse mere om at gå til lægen her.
Det er rigtigt svært at opleve, at der er nogle som mobber en med ens krop. Så er det en rigtig god idé, at få snakket med nogen om det, så mobningen kan blive stoppet igen. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper