Jeg er virkelig i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Jeg føler nemlig, at jeg bliver hånet af nogle piger.
Hej Mindhelper
Hvad gør man hvis man bliver hånet af andre piger?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder rigtig rigtig hårdt, at du bliver hånet af andre piger. Det må være rigtig ubehageligt. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du ikke går med det alene. Og du har taget det første skridt ved at skrive herind og delt det.
Hvad kan du gøre?
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man kan gøre, når man føler, at man bliver hængt ud. Man kan hurtig føle sig meget alene, forkert og magtesløs. Men der er nogle ting, du kan gøre. Og dem vil jeg komme ind på her i mit brev.
Sig fra og sæt grænser
Det første, du kan gøre, kan virke svært, men er nok en af de bedste ting, du kan gøre: Sig fra. Det er rigtig vigtigt, at du siger fra og siger stop. Det er ikke okay, at du føler, at du håner dig. Og det skal de have at vide. Meget gerne fra dig. Du kan få gode råd til, hvordan du kan gøre det i vores artikel om at sætte grænser.
Fortæl det til voksne omkring dig
Det andet, du kan gøre – og som jeg synes, du skal gøre -, er at fortælle det. Fortæl det til nogle voksne omkring dig.
De første, du kan fortælle det til, er dine forældre. De kan være der for dig og støtte op om dig, når det bliver rigtig svært. De kan tage fat i de voksne, hvis piger håner dig, hvis du har brug for det.
De næste, du kan fortælle det til, er de voksne på det sted, hvor pigerne håner dig. Hvis det er i skolen, så kan du snakke med din lærer. Hvis det er til en fritidsaktivitet, så kan du snakke med den, der står for den aktivitet. Når du fortæller det til en voksen, der hvor det sker, kan den voksne nemlig være opmærksom på det og skride ind, når pigerne begynder at håne dig. Og det betyder også, at du lige pludselig ikke står helt alene i det.
Husk også at du altid kan tage kontakt til Børnetelefonen og Headspace. Her sidder rådgivere klar til at lytte til dig og komme med forslag til, hvad du kan gøre i din situation. Så tøv endelig ikke med at tage fat i dem også. Og for lige at gøre det helt klart: Du kan være helt anonym, hvis du har brug for det.
Læs vores artikel om at stoppe mobning
Her til sidst vil jeg lige linke til vores artikel om, hvordan man kan stoppe mobning. Jeg ved ikke, om det er sådan, du opfatter det, de gør. Men hvis det er, kan du kigge på den. Der er nogle råd til, hvad du kan gøre for at prøve at stoppe det. Du fortjener nemlig ikke at blive hængt ud på den måde.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle tanker om, hvad du kan gøre. Jeg håber, at du vil snakke med dine forældre om det. De skal nemlig vide det, så de kan hjælpe dig igennem det her.
De bedste og varmeste hilsner fra Mindhelper