Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år, der er blevet mobbet voldsomt i ca. 5 år og det er nu snart 1 år siden at jeg flyttede skole. Jeg har fået det meget bedre, men traumerne sidder stadig meget i mig. Jeg flyttede skole pga. en psykolog opfordrede mig til at gøre det, og det var den helt rigtige beslutning.
En veninde fra min gamle klasse er også flyttet ind i min nye klasse (hun er også blevet påvirket lidt af mobberne fra den gamle klasse), men det virker bare som om at hun er kommet meget mere videre end mig.
Jeg er meget forvirret og alt det fra min fortid sidder virkelig meget i mig, stadigvæk. Jeg ved ikke om jeg skal tage med min mor til psykolog igen, eller om det bare er spild af tid, energi og penge.
Håber i kan hjælpe.

(14 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har været igennem nogle svære fem år på den gamle skole. Mobning er aldrig okay, og jeg kan godt forstå, at det slet ikke har været rart at være i. Så hvor er det godt og sejt, at du sammen med din psykolog fandt ud af, at det var bedst for dig at skifte skole.
Det kan tage lang tid at komme videre, og det er okay
Du skriver, at du føler, din veninde fra den gamle klasse virker til at være kommet mere over det end dig. Det er her vigtigt for mig at understrege, at det kan være fuldstændigt forskelligt fra person til person, hvor hurtigt vi får det bedre, når vi har været udsat for noget, som ikke er okay.
Der er ikke noget facit for, hvad der er bedre eller mere rigtigt når det kommer til, hvordan og hvor lang tid det tager at komme sig ovenpå mobning. Nogle mennesker har det bedst med helt at lægge minderne bag sig, og ikke tale om det mere, mens andre kan have brug for at sige det højt for at få det bedre.
Det er fuldstændigt forskelligt, hvad der virker for os, og derfor er det vigtigt at man mærker efter, hvad det rigtige er for én.
Derudover lægger jeg mærke til, at du skriver, at det kun er ét år siden, du skiftede skole. Derfor synes jeg også, det giver rigtig god mening, at mobningen stadig er noget, du tænker på.
Mobning gør rigtig ondt og kan påvirke én meget. Derfor giver det også god mening, at det kan tage lang tid at komme sig ovenpå, når man er kommet væk fra det ved fx at skifte skole.
Tal med dem omkring dig
Det virker til, at du tidligere har haft rigtig stor gavn af at tale med mennesker om, hvordan du har det. Her tænker jeg fx på din psykolog som også har hjulpet dig til at skifte skole. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har delt dine følelser og tanker med nogen du stoler på?
Du skriver, at din veninde også har oplevet mobningen fra den tidligere klasse. Jeg kommer derfor til at tænke på, om I mon kunne snakke sammen om, hvad I har oplevet? Hun har været samme sted som dig, så hun kan måske sætte sig ind i nogle af de oplevelser, du selv sidder med.
Det kan også være, at du har nogle andre gode venner, som du kan tale med det om. Selvom ikke alle mennesker har prøvet at blive mobbet, så kan de fleste sætte sig ind i, hvordan det føles at blive holdt udenfor eller drillet.
Derfor kan det være rigtig rart at dele sine tanker og følelser med andre. For det første fordi det kan gøre det nemmere at være med ens følelser, men også fordi man ofte vil opleve, at man ikke er alene. Ofte har andre mennesker også oplevet noget, der minder om det, man selv har prøvet.
Hvis du synes det er svært at finde ud af, hvordan du skal starte samtalen med dine venner, så kan du læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. I artiklen kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Du er ikke alene
Det er vigtigt for mig at understrege, at du er langt fra alene om at have oplevet at blive mobbet. Vi har flere som tidligere har skrevet ind til brevkassen, fordi de har oplevet at være blevet mobbet.
For eksempel har en pige skrevet ind til os, fordi hun var meget påvirket efter at være blevet mobbet i 7 år.
Vi har også lavet et interview med Thomas, som selv oplevede at blive mobbet i folkeskolen. I artiklen: Interview: Snak med nogen om mobningen, kan du læse Thomas historie og hans gode råd til, hvordan man kan håndtere mobningen.
Psykologer kan hjælpe, hvis vi har det skidt
Du skriver at mobningen fra din gamle skole stadig fylder meget, men at du er i tvivl, om det giver mening at bruge tid og penge på en psykolog.
Psykologer kan være rigtig gode til at hjælpe, når vi har det svært. Det virker til, at en psykolog har hjulpet dig godt på vej tidligere, så det kan sagtens tænkes, at en psykolog vil kunne hjælpe dig med at få det bedre, nu hvor du har skiftet skole og er kommet væk fra mobningen.
Jeg tænker på, om du kan tale med din mor om, hvad hun tænker? Du kan jo nævne hvordan du har det, og at du stadig føler, du er påvirket af mobningen. Så kan I sammen finde ud af, hvem det er bedst, du får talt med.
Et af de bedste råd til at få det bedre efter at være blevet mobbet er i hvert fald for de fleste at tale med nogen om det. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at dig og din mor finder ud af, hvad der er bedst for dig.
Man kan altid stoppe ved en psykolog igen, hvis man finder ud af det ikke var det rigtige alligevel, og så kan det være man er blevet klogere på, hvad man i stedet kan gøre.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper