Jeg bliver ked af det, hvis jeg tænker på at slå op med min kæreste. Men jeg er også ked af det i vores forhold. Og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej.
Jeg har været sammen med min kæreste i 6 måneder nu. Det har været ret så turbulent i den forstand, at vi har haft 2 små pauser på to uger.
Men nu begynder jeg igen at tvivle… jeg bliver ked af det hvis jeg tænker på, at vi slår op og han har muligheden for at være sammen med en anden.. men alligevel har jeg bare på en måde ikke lyst til at være sammen med ham mere.. Alt dette fylder meget af min hverdag, og stresser mig enormt meget.
For jeg har ikke lyst til at opleve kærestesorg hvis Vi slår op, men jeg har heller ikke lyst til at være ked af at være i det her forhold..
Ved ikke hvad jeg skal gøre..
Hilsen den tvivlende

(Pige, 18 år)
Kære den tvivlende
Det kan fylde helt vildt meget, hvis man er i et forhold, som man ikke helt ved, om man har lyst til at være i. Så jeg kan godt forstå, at du føler dig vildt stresset af den her situation.
Lav en liste
Du er mega meget i tvivl om, hvad du skal gøre lige nu. Og det er helt naturligt. For det er aldrig særligt rart at tænke på at slå op med sin kæreste. For man har jo stadig nogle gode minder sammen, der kan være svære at gå fra. Og tit er man jo også stadig glad for sin kæreste, selvom man måske ikke har det godt i forholdet længere. Men det er vigtigt, at du mærker efter og finder ud af, hvad der er det rigtige for dig. Er det at blive i forholdet? Eller er det at slå op med din kæreste? Hvis du synes, det er svært, kan du prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved at slå op med din kæreste. Det kan nemlig nogen gange gøre det lidt nemmere at se, hvad der egentligt fylder mest. Fordi man har det hele foran sig. Sort på hvidt.
Snak med din kæreste
Uanset hvad du beslutter dig for, synes jeg, du skal snakke med din kæreste. Du skriver ikke, hvorfor du er ked af det i jeres forhold. Men det er en rigtigt god idé at snakke med din kæreste om grunden til, at du ikke har det godt i jeres forhold lige nu. Så kan I nemlig få det snakket igennem. Og så har I om ikke andet fået endt forholdet på en ordentlig måde, hvis du ikke har lyst til, at I skal være sammen mere. Og hvis du har lyst til, at I stadigvæk skal være sammen, kan I få snakket sammen om, hvad I kan gøre for, at I begge to har det godt i jeres forhold.
Snak med nogen andre
Jeg tænker også på, om du har prøvet at snakke med nogen andre om, at du er ked af det i dit forhold? Du kunne for eksempel snakke med dine veninder. Når man står i en situation, hvor man ikke helt ved, hvad man skal gøre, er det nemlig altid godt at få snakket med nogen. Rigtigt tit hjælper det nemlig allerede lidt at få tømt sit hoved for tanker. Men når man snakker med nogen andre, kan de også fortælle, hvad de tænker om de ting, man fortæller. Og måske den person man snakker med, faktisk selv har været i en situation, der minder om ens egen. Så kan de jo fortælle, hvad de gjorde. Og hvad der hjalp dem.
Du kan godt komme videre
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at opleve kærestesorger. For det er ikke særligt rart at have kærestesorger. Og det gør rigtigt ondt. Men de svære følelser er også en del af livet, selvom det kan være virkeligt træls nogen gange. Men den gode nyhed er, at selvom kærestesorg gør mega ondt, så kan du heldigvis godt komme videre. Og en dag vil du mærke, at det er holdt op med at gøre ondt, når du tænker på din kæreste. Det er ikke sikkert, du ender med at slå op med din kæreste. Men jeg linker dig lige til vores artikel om kærestesorger. Så har du den, hvis du får brug for den.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din kæreste. Så I kan finde ud af, hvad I skal gøre nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper