Hej brevkasse,
Jeg var til fest med 2 af mine kammerater for lidt over 1 år siden, hvor vi mødte nogle piger som vi snakkede lidt med. Vi fik deres snaps og en af mine kammerater som jeg ikke rigtig snakker med mere (vi er stadig venner, vi snakker bare ikke så meget), er blevet kærester med den ene af pigerne. Har mødt en del mennesker gennem hende efterfølgende og været til nogen fester med hende hvor hun har lagt an på mig. siddet på mit skød, altså i midten, snakket om at hun troede jeg havde en stor pik, prøvet at røre den osv. Jeg har været misundelig på ham for hun er en virkelig sød pige og jeg har overvejet at være sammen med hende flere gange nu. Ville det være meget dårlig stil hvis jeg gjorde det? Hun har selv fortalt mig at han ikke ”tilfredsstiller” hende og at hun gerne ville have prøvet noget mere.

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Det lyder som en lidt træls situation, du er i. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvordan ville du selv have det
Det lyder som en træls situation, du er i. For på den ene side så synes du, at den her pige er rigtigt sød. Og det lyder også som om, hun synes, at du er rigtigt sød. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du får lyst til at være sammen med hende, når hun nu også lyder til at være med på den. Men på den anden side så er hun jo kærester med en af dine kammerater. Og det lyder som om, der er en del af dig, der egentligt godt ved, at det nok ikke er verdens bedste idé at være sammen med hende så. Du spørger i hvert fald, om det ville være dårlig stil at være sammen med hende. Det kan jeg ikke svare dig direkte på. For i sidste ende er det dig selv, der skal afgøre det.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan du mon ville have det, hvis en af dine venner var sammen med din kæreste, mens dig og din kæreste stadig var sammen? Jeg forestiller mig, at du ville blive både rigtigt såret, fordi din ven havde brudt sin tillid til dig. Og måske ville du også blive rigtigt sur og have svært ved at tilgive din ven. Derfor tænker jeg også, at der er en god sandsynlighed for, at din kammerat nok ville have det på samme måde, hvis du var sammen med hans kæreste. Så der er nok en ret stor risiko for, at der kommer en eller anden reaktion fra din ven, hvis du vælger at være sammen med hans kæreste.
Snak med pigen
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at tage en snak med pigen. Sådan så du kan få fortalt hende, at du egentligt også synes, at hun er sød. Men at du samtidigt er lidt i tvivl om, om ikke det ville være dårlig stil at være sammen, når nu hun faktisk er kærester med din kammerat. Så kan I nemlig få snakket situationen igennem. Og så kan I sammen finde ud af, hvad I gør. Det lyder jo som om, hun ikke er helt tilfreds i sit forhold med din ven. Så måske løsningen kunne være, at hun slår op med din ven, hvis hun har lyst til det. Og så venter I med at være sammen, til de er gået fra hinanden.
Det ændrer selvfølgeligt stadig ikke på, at hun har været din vens kæreste. Og at din ven måske stadig bliver ked af det, hvis du er sammen med hende, selvom de er gået fra hinanden. Men så har du i det mindste ikke været sammen med hende bag om ryggen på din ven. Og så kan du også lidt bedre tage en snak med din ven om, hvordan han ville have det med, at du var sammen med hende.
Snak med en ven
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har en ven, du kan snakke med, som ikke er blandet ind i situationen. Det vil sige en ven, der ikke kender din ven. Hvis du har det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé. For når man er lidt i et dilemma, fordi man ikke helt ved, hvad man skal gøre, så kan det være rigtigt rart at snakke med nogen om det. Når det hele kun er oppe i ens tanker, så er det nemlig tit de samme tanker, der kører i ring i ens hoved. Men når man snakker med nogle andre, så får man mulighed for at høre, hvad de tænker. Og de kan tit se noget lidt andet i situationen, end man selv kan, fordi de kan se den lidt mere ud fra.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med pigen, så I måske kan finde en løsning sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper