Hej Brevkasse. Jeg har været sammen med min kæreste i over 2 år. Det har længe været meget on and off hvor godt vores forhold det går. For en måneds tid siden fik jeg et nyt job til henover sommeren. Jeg begynder at snakke godt med en af mine kollegaer. De sidste to dage har vi snakket ekstra godt sammen, og tror på en måde jeg kan lide ham. Jeg er rimelig sikker på han har det sådan med mig, men jeg sørger hele tiden for at det bare er venskabeligt. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere mine følelser, fordi jeg elsker jo min kæreste, og ville aldrig være utro, men har været ret off på det sidste fordi jeg har været ked af min kæreste og jeg skændes meget, men når jeg har snakket med min nye kollega, føler jeg bare min dag er blevet lidt bedre. Jeg gad gerne beholde et venskab min min kollega, men tror ikke min kæreste vil kunne lide det, hvilket jeg forstår. Jeg kan slet ikke finde rundt i mine følelser, og ved ikke om jeg sådan kan lide min kollega, eller om jeg bare synes det er rart at have en at snakke med jeg ikke skændes med hele tiden. Pls hjælp hurtigst muligt

(Pige, 20 år)
Kære du,
Jeg kan godt forstå, du er blevet forvirret over situationen!
For det kan skabe meget forvirring, når man møder et andet menneske, som man bliver interesseret i, selvom man har en kæreste.
Vi bliver alle fascineret af andre mennesker en gang imellem
Nogle gange så møder man mennesker, som man klinger helt vildt godt med. Det kender jeg også selv.
Og det kan være en sindssygt rar følelse! For der er ofte ikke noget bedre end at have god kemi, og en samtale der bare kører afsted af sig selv.
Men, som du også selv skriver, så kan man blive forvirret over, hvilke følelser der reelt er på spil nogle gange. For er det ‘bare’ helt almindelig god venskabelig kemi, eller er der mere i det?
Jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt at blive fascineret og nysgerrig, når man møder et nyt menneske, som man svinger godt med.
Men det er selvfølgelig vigtigt at mærke efter, om den fascination er blevet til reelle romantiske følelser.
Vær ærlig overfor dig selv
Hvis man er i en konflikt eller en dårlig periode med sin kæreste, så er det ret normalt, at man begynder at søge mere ud mod sine andre relationer.
Det kan være en måde at få en pause fra de svære følelser, og i stedet få nogle gode oplevelser med andre.
Men nu er du blevet i tvivl om, hvad dine mulige følelser for din kollega betyder for dit forhold til din kæreste. Det kan jeg virkelig godt forstå. Og jeg kender det også alt for godt selv.
Her tænker jeg, at du kan prøve at skille de to situationer lidt ad. For i sidste ende ser jeg ét spørgsmål, som er det afgørende: Ønsker du stadig at være i et forhold med din kæreste?
Jeg tænker din nye kollega måske har sat spotlys på, at der er nogle problemer i jeres forhold. Men spørgsmålet er, hvilken vej du kan mærke, er den rette at gå?
Det er OK at ændre sig
Når man bliver kærester med hinanden fra en ret ung alder, så kommer I til at forandre jer.
Det er naturligt – det er godt!
Nogle gange kan det betyde, at man vokser fra hinanden, og andre gange, at man vokser i samme retning.
Og nogle gange betyder det også, at det kan give nogle udfordringer i ens parforhold. Det er helt normalt. Nogle par lærer af det og vokser tættere sammen, andre går hvert til sit.
Men det er måske også vigtigt at huske, at hvis man er i en periode, hvor ens parforhold skælver lidt, så er det ret naturligt at være mere udadsøgende.
Og i de tilfælde kan man også komme til at idyllisere andre, og måske se andre situationer som bedre, end det man selv står i.
Det kan både være med folk man møder, som fx din kollega, men det kan også være, når man tænker, at alle andres parforhold bare er meget bedre end ens eget. Selvom virkeligheden er, at de også har udfordringer ind imellem.
Tal med din kæreste
Det vigtigste jeg tænker, du kan gøre nu, er at snakke med din kæreste om jeres forhold og finde ud af, hvad det rette er for dig at gøre.
Du kan nævne, at du har lagt mærke til, at I har mange konflikter for tiden, og at I skændes meget. Du kan prøve at høre, hvad han tænker, og hvordan han har det med det.
Måske kan samtalen bringe jer tættere sammen og opløse nogle af jeres konflikter.
Det kan også være, at du bliver mere afklaret med, hvad du ellers kan gøre.
Chat med Girltalk
Generelt tænker jeg, at det vigtigste i din situation er, at du ikke skal stå med de her svære og forvirrende følelser selv!
Det kan være, at du har nogle gode veninder, som du kan dele det her med?
Og ellers vil jeg også bare foreslå at tage fat i Girltalk.
De har nemlig en chat, som du kan skrive ind til. Her sidder nogle virkelig dygtige rådgivere klar til at svare dig.
De kan være vildt gode at skrive og spare med, og så er de bare utroligt søde.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, så du kan finde mere hoved og hale i dine følelser.
Mange gode hilsner fra Stephanie