Hej brevkassen
Jeg slog op med min eks kæreste for 2 uger siden. Vi slog op fordi vi var gledet fra hinanden og det kun var trygheden der holdte os sammen. Efter en uge downloadede jeg tinder for at se hvad det havde at byde på. Jeg faldt så hurtigt i snak med en rigtigt sød fyr. Nu 2 uger efter har jeg rigtigt meget lyst til at mødes med ham den nye, men er bange for at det går for hurtigt? Jeg er også bange for at min eks finder ud af det og bliver såret, da han ikke er ovre mig endnu. Jeg vil nemlig virkelig ikke sårer ham mere end nødvendigt. Den nye jeg skriver med siger tit til mig at han gerne vil vente til at jeg er klar, men jeg synes bare det er svært at vente, når nu han er så sød. Jeg er virkelig i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre i denne situation. Skal jeg mødes med ham den nye og håbe på at min eks ikke finder ud af det. Eller skal jeg vente i længere tid? Er det gået for hurtigt? Og er det bare et rebound eller kan man godt synes at en ny fyr er så sød så hurtigt? Håber i kan hjælpe mig med at få styr på disse tanker.

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Når man lige er gået fra en kæreste, så kan det være svært at finde ud af, hvornår man er klar til at møde en ny. Og det kan skabe en masse tanker hos en. Derfor er jeg bare super også glad for, at du har skrevet herind og spurgt.
Der er ikke et facit
Det kan være super svært at bedømme, hvornår det giver mening for en, at begynde at date igen. For et kærestebrud kan være rigtigt komplekst og der kan være mange ting, at tænke over. Jeg synes du lyder til at være en rigtig sød og omsorgsfuld pige, når du skriver, at du ikke vil såre din ekskæreste ved at date en ny alt for hurtigt. Men samtidigt tænker jeg også, at der ikke er et facit på, hvornår det er rigtigt eller forkert at begynde at date igen. Det er din egen beslutning og din mavefornemmelse, som du må prøve at lytte til. Hvis du tænker, at du selv er klar og har fundet en fyr, som du bare rigtigt gerne vil lære at kende, så tænker jeg ikke, at der er noget galt med det. Det er helt okay og kan blive super dejligt, hvis det ender med at gå godt. Og det er helt okay, at du er kommet videre, selvom din ekskæreste måske ikke er det endnu. Det er helt normalt, at man kan være ret forskellige, når det kommer til, hvor lang tid man har brug for, før man er videre. Om det er et rebound eller ej er nok kun dig selv, som kan bedømme senere. Men uanset hvad, gør det så noget? Om det er et rebound eller ej, så kan det måske være meget hyggeligt og spændende for dig, at gå på date med den nye fyr? Når man dater er der jo ikke nogen regel om, at det skal udvikle sig til noget seriøst. Og hvis du har det okay med tanken om, at det kan gå begge veje, så er det måske bare, at springe ud i det?
Hold evt. lav profil
Det er rigtigt sødt af dig, at du vil passe på din ekskæreste og ikke såre ham. For det kan være super hårdt at finde ud af, at ens ekskæreste er kommet hurtigere videre end en selv. Men jeg tænker, at hvis du synes det kunne være rart, så kunne du måske kan prøve, bare at holde lidt lav profil med din dating til at begynde med? Så tænker jeg ikke, at din ekskæreste sådan lige finder ud af, at du dater igen, medmindre du fortæller ham det.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med, så kan du prøve at høre dem ad, hvad de tænker. Måske har de prøvet at stå i en lignende situation eller har nogle gode ideer til, hvordan du lige kan gribe det an på en god måde? Det kan være super rart at have et par ekstra øjne på det hele, hvis man er i tvivl om noget.
Det kan være rigtigt svært lige at se sig ud af, hvordan man håndtere datinglivet efter man er gået fra en kæreste. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå super godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper