Hej
For blot 2 år siden mødte jeg denne fyr der endte med at blive min første rigtige kæreste. Forholdet var dog ikke sundt. Vi havde vores rigtige gode perioder, var vildt forelsket og jeg havde så mange drømme og forestillinger om en fremtid med ham. Vi har dog været on and off mange gange da vores forhold var vildt toxic. For at sige det kort var der meget psykisk vold og manipulation. Og hver gang jeg var blevet total revet ned af ham, gik der ikke længe før alt var som en lyserød sky igen mellem os. Jeg endte med for nogle måneder siden at slå op med ham, fordi den var gået helt gal og mine venner og familie ville ikke se på den måde han behandlede mig på mere og jeg tog en stærk beslutning om at slå op for alvor. Vi har så ikke haft kontakt i 2 måneder. Jeg har været glad, fundet mig selv og haft det skide sjovt med mine veninder uden en mand sku ødelag mit humør. I disse måneder har jeg mødt en fyr. Han er den ideelle drømme fyr. Alle mine venner synes om ham og han er god ved mig, får mig til at grine og føle mig tryk. Men mit dillemma er dog at jeg ik kan stop med at ville have min ex tilbage, da han var min drøm før. Han vil have mig tilbage men skal jeg gør det…

(19 år)
Kære Du
Det kan være rigtig svært, når tankerne om ens ex fylder. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Et turbulent forhold
Du skriver, at dig og din exkærestes forhold var toxic, og at der var meget psykisk vold. Det lyder virkelig ikke særlig rart. For når ens drømmefyr river en ned, kan det gøre rigtig ondt og såre en.
Selvom det er normalt, at et forhold har op og nedture, så skal det ikke være sådan, at man mister sig selv. Eller at man meget af tiden går og føler sig nede eller ked af det. Og det lyder til, at selvom der har været gode perioder, hvor dig og din ex svævede på en lyserød sky. Så er det også mange af de svære ting, som fylder i dig her efter i er gået fra hinanden.
En sød fyr
Du fortæller også, at du har mødt en ny sød fyr. Det lyder mega dejligt. Men selvom man møder en ny, betyder det ikke altid, at tankerne om ens ex forsvinder. Derfor er det også helt normalt, at tankerne om at finde tilbage med sin ex kan dukke op – især når det kun er få måneder siden, man gik fra hinanden.
At finde sammen igen?
Når tankerne om ens ex fylder, kan det være svært at finde hovede og hale i. For skal man finde sammen igen?
Når jeg læser dit brev tænker jeg nu alligevel, at du næsten selv har givet svaret. For de fleste af de ting du har skrevet om din exkæreste handler om, at jeres forhold var ret hårdt, og ikke godt for dig at være i.
Men i sidste ende, så er det dit valg, hvad du vil gøre. Og derfor er det også kun dig selv der kan svare på, om du skal finde sammen med ham eller ej. Men du kan prøve at spørge dig selv om, hvad der gør, at du gerne  vil finde sammen med ham igen. Er det fordi i er et sted nu, hvor i ville kunne få et mere sundt forhold? Er det fordi det er spændende og lidt forbudt? eller handler det om noget helt tredje? Nogle gange kan det være lettere at tage en beslutning, når man er mere klar på, hvorfor man har lyst til at gøre, som man gør.
Tal om det
Når man er i tvivl og skal tage et stort valg, er noget af det bedste at gøre, at tale med andre om det. For tankerne kan fylde og rumstere, hvis man går med dem alene. Derfor tænker jeg også på, om du kan tale med en god veninde, en forældre, eller en helt tredje om, hvordan du har det?
Det kan også være meget rart at høre, hvad den anden tænker om ens situation. Og de fleste tæt på en vil gerne hjælpe og lytte, når man går og bøvler med nogle ting.
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Det kan nemlig også være en god hjælp, at tale med en ude fra, når man har været igennem nogle svære ting. Og her er Headspace et super godt tilbud, hvor man kan komme og få samtaler med en frivillig. De frivillige er vant til at tale med unge, og alle emner er velkomne. Det er gratis og du kan være anonym. Så du kan prøve at se, om der ligger et center tæt på dig. Og eller har de også en chat.
Det er hårdt, når tankerne om ens ex bliver ved med at rumstere. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper