Hej Mindhelper
Min kæreste gennem 2 år har slået op med mig, og jeg er SÅ ked af det. Jeg flyttede ind i hans lejlighed i Juni (jeg sagde min egen op da jeg skulle på udenlandsophold), og alt indtil da fungere så godt som det plejede. Planen var at vi skulle finde en lejlighed sammen når jeg kom tilbage igen, derfor står alle mine ting hos ham. De første tre uger var han lidt fraværende og dårlig til at kommunikere, men det er han generelt. En almindelig aften snakkede vi i tlf. som vi gjorde hver aften, jeg kommenterer på at det gør mig ked af det at han er så dårlig til at kommunikere. Han siger ikke så meget til det andet end at han har ondt i maven over vores forhold. Det ved jeg ikke helt hvad betyder, man han siger at han elsker mig men ikke kan holde ud at have så ondt i maven. Så vi slår op og jeg er i chok. Jeg blev forskrækket og sagde farvel og lagde på. Men det føles ikke afsluttet, hvad skal jeg gøre? Jeg elsker ham. Jeg er ikke i DK tæt på mine tætte og jeg er SÅ ked af det. Jeg har ingen appetit og kan slet ikke spise. Jeg græder hele tiden og kan slet ikke være i mig selv. Han har sagt at jeg altid kan skrive til ham, men hvad kan jeg bruge det til? Han vil ikke være min kæreste.

(23 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Det kan gøre helt vildt ondt, når ens kæreste slår op. Og når man så tilmed ikke er tæt på sine venner og familie, så kan det være nogle rigtig svære følelser at gå med alene.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet ind til os.
Det giver mening
Du skriver, at du er sindssygt ked af det og ikke rigtig har nogen appetit. Det skal du vide, er helt normalt.
Når man bliver single efter et langt forhold, så kan det være et ret stort chok for kroppen. Derfor oplever mange, at deres appetit og lyst til mad nærmest forsvinder når hjertesorgen rammer.
Samtidig kan jeg virkelig også godt forstå, at det gør rigtig ondt. For det er mega ubehageligt, når man fra den ene dag til den anden bliver single.
Når man bliver single
Det lyder også lidt som om, at du ikke havde regnet med, at han ville slå op, da du talte med ham. Det var en helt normal dag, og du ville egentlig bare nævne, at I skulle blive bedre til at kommunikere.
Når ens kæreste slår op, og det måske kommer lidt som et chok, så kan jeg godt forstå, at det er rigtig svært at være i.
Og derfor synes jeg også, det giver mening, at du nævner, at du ikke rigtig føler det er afsluttet ordentligt. For når man ikke rigtig havde set det komme, så kan man bagefter sidde tilbage med tanker og spørgsmål, som man har brug for at dele.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du kunne snakke med ham, også selvom I ikke skal være kærester igen?
For det kan være rigtig rart at få en forklaring og svar på sine tanker og spørgsmål, når der er gået lidt tid.
Du kan eventuelt skrive til ham, og aftale et tidspunkt, du kan ringe til ham på. Du kan med fordel, inden jeres samtale, skrive de ting ned du gerne vil have svar på, og de ting du har brug for at få sagt.
Kærestesorg i udlandet
Lige nu er du i udlandet. Derfor er du langt væk fra alle dem, du nok har mest brug for lige nu. Det kan jeg godt forstå er virkelig hårdt.
Så hvad gør man lige, når ens familie og venner er langt væk, og man har et knust hjerte?
Lav sjove ting og få tankerne lidt væk
Ligeså meget som du selvfølgelig skal tillade dig selv at være ked af det, ligeså meget synes jeg også, du skal sørge for at tage dig godt af dig selv.
Udnyt at du er i et andet land med en masse nye og spændende mennesker. Tag på ture, spis på gode restauranter, se seværdigheder. Prøv at lave ting som gør, at du ikke hele tiden er i hjertesorgen.
Man kan måske tænke: Men, er det ikke bare at gøre sig selv en bjørnetjeneste? Til det vil jeg sige, at det faktisk kan være rigtig godt at få sine tanker på andre ting, som et led i at komme over hjertesorgen.
For selvom vi selvfølgelig ikke skal lukke ned for vores følelser og sorg i et heartbreak, så skal vi stadig tillade os selv, ikke at fokusere på det hele tiden.
Tal med dine venner
En mega vigtig ting, når man går gennem hjertesorg, er at få sagt sine følelser højt. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at tale med nogen om det.
Selvom dine venner og familie er hjemme i Danmark, så er de kun ét FaceTime-opkald væk. Selvom det selvfølgelig ikke er det samme som at være der fysisk, så kan det stadig hjælpe rigtig meget.
Og jeg kommer også til at tænke på, om du mon har fået nogle nye venner på dit udlandsophold, som du kan søge støtte hos?
Det kan nemlig være rigtig rart også at tale med nogen som man ser i hverdagen, og som kan støtte én, der hvor man er.
Tillad dig selv at være mega ked af det
Selvom det nogle gange kan være rart at få sine tanker over på andre ting, så er det også vigtigt at man giver plads til sine følelser.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske synes det er helt vildt træls at skulle gå og være ked af det, når nu du er på et spændende eventyr i et nyt land. Men husk at det stadig er vigtigt at lade sig selv være ked af det, også selvom det er ubelejligt.
Når vi tillader os selv at være kede af det, så bliver det ofte nemmere at håndtere følelserne. Og husk på, selvom det føles rigtig svært lige nu, så bliver det bedre med tiden. De svære følelser varer ikke for evigt.
Jeg kan varmt anbefale dig at læse vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste. I artiklen kommer vi med vores bedste råd til at få det bedre.
Hjertesorg gør mega ondt, og det er især svært, når man er langt væk hjemmefra. Og når man samtidig er på et udlandsophold, hvor man egentlig skulle nyde tiden, så kan det føles meget ambivalent. Derfor er det vigtigt at tale med nogen om, hvordan man har det.
Jeg sender dig en masse helende energi, og håber mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper