Hej Mindhelper
Efter et langt forhold på 5 år med min kæreste får vi konstateret klamydia. Jeg vidste at jeg ikke havde gjort noget og det samme vidste han. Selvom jeg valgte at tro på ham ig omvendt kunne vi ikke give slip. Vi slig og jeg har i tiden efter prøvet at tænke alt igennem. Jeg kom i tanker om en episode hvor jeg var bosat i Spanien sidste år med nogle venner. Jeg kom i tanker om en aften hvor mug ig min veninde var blev ualmindelige fulde. Vi var blevet fulgt hjem af vores gode ven. Jeg har en tendens til at blive flirtende når jeg er fuld, og jeg kan huske at jeg især kunne blive det overfor for denne ven da jeg vidste at han synes at jeg var sød. Jeg huske kun at jeg vågnede med ham ved siden af mig og jeg intet kunne huske. Jeg kan huske at jeg siger til ham at jeg har det helt vildt dårligt over at jeg intet kan huske og at jeg havde sovet med ham, men han siger jeg bare skal tage det roligt og at han ikke siger det til nogen. Vi snakkede aldrig om det efterfølgende. Jeg valgte forleden at mødes med ham. Han fortalte mig at han havde klamydia og han kunne huske at vi lå meget tæt og st han måske havde strejfet mit kønsorgan. Jeg er i chok! hvad gør jeg ift min exkæreste?

(20 år)
Kære du
Det lyder som en hammerærgerlig situation dig og din ekskæreste har stået i. For hvad eller hvem skal man tro på, når man efter et langt forhold pludselig får konstateret klamydia? I er begge sikre på, at I ikke har gjort noget, men noget må der være sket.
Og når man så får at vide, at ham man sov med i en brandert sidste år, havde klamydia, så giver det god mening, at der er en masse spørgsmål der melder sig.
Det giver god mening, at du bliver chokeret
De fleste af os har prøvet det før. Man har været til fest, i byen eller bare sammen med nogle venner, og man har fået for meget at drikke. I ens fuldskab får man så sagt eller gjort noget, som man fortryder dagen efter.
Ikke nok med at man nu ligger i sin seng med hovedpine, har man nu også ondt i maven og moralske tømmermænd, efter det man sagde eller gjorde dagen før.
Det kan nemlig være enormt ubehageligt fx at vågne op til en uventet gæst ved sin side eller en hukommelse af nattens begivenheder, som ikke virker som den skal.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du blev chokeret, da du vågnede ved siden af din kammerat. Og endnu mere chokeret, da I mødtes igen og han fortæller at han havde klamydia dengang, og at det måske er derfor dig og din ekskæreste fik det.
Det store spørgsmål
Du skriver, at både din ekskæreste og dig har fået konstateret klamydia. Derfor tænker jeg også, at I begge er kommet i behandling og muligvis allerede er fri for det den dag i dag.
Derfor er spørgsmålet også, om du skal fortælle ham om den nat i Spanien, hvor du måske fik det ved at ligge i samme seng som din gode ven.
Hvis I begge er under behandling eller ikke har klamydia mere, er du ikke nødvendigvis forpligtet til at fortælle ham det. Han er under behandling eller kureret og der ligger derfor ingen farer i det for ham mere.
Derfor er det også vigtigt at du mærker efter, hvad du har det bedst med. For hvis du føler, at det er noget, som du har svært ved at være i, så synes jeg at det kunne være en god ide at fortælle ham om det.
For selvom at det ikke nødvendigvis gør noget bedre for ham, kan det fylde rigtig meget hos dig, hvis du ikke siger det. Og hvis du bliver ved med at tænke på det og det fylder, så er der en chance for, at du ikke kommer videre, før du får det sagt til ham.
Prøv at snakke med dine veninder om hvad du skal gøre
Noget som også kunne være en god ide er, at du prøvede at snakke med dine veninder om det. Det kunne fx være hende, din veninde, som du havde med i byen den aften i Spanien, hvor du sov hos din ven.
Måske har hun nogle gode råd til hvad du kan gøre eller kan huske noget fra den aften, som du ikke kan. Lige meget hvad, er det altid en god ide at få sagt sine tanker højt og delt dem med andre.
At snakke med sine venner om sine tanker og bekymringer, kan ofte virke lettende og hjælpe en med at se ting fra en ny vinkel.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig eller din ekskæreste, så kan jeg varmt anbefale dig headspace. Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om du skal sige det til din ekskæreste eller ej. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært at vide, om du skal fortælle din ekskæreste eller ej, at du måske ved hvorfor I begge to pludselig fik klamydia. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper