Hej
Der er den her dreng,lad os kalde ham Frederik.Frederik var den aller første jeg kunne lide.Vi kunne begge lide hinanden dengang.Jeg skiftede så i 7 klasse skole,og går også på et andet gym end ham nu-men det er en lille by,så nu arbejder vi sammen og ses derfor oftere.Vi var til en fest,hvor vi snakkede sammen hele aften+han flere gange viste interesse og prøvede at kysse mig-men var afvisende.Der er hele tiden,den her lidt akavede stemning imellem os,fordi vi aldrig har været kærester men heller ikke afsluttet den forelskelse der var engang…derfor hænger der konstant en eller anden tension i luften.Jeg tænker rigtig tit på ham og har lyst til at kigge i hans øjne og at han skal være tæt på mig.Hvis jeg var “på”,er jeg ret sikker på det ville blive ret seriøst.MEN jeg bliver forvirret over mig selv-fordi når jeg tænker ud i fremtiden, har jeg ikke lyst til at det skal være mig og ham.Vi er meget forskellige og har forskellige værdier-men hvordan kan jeg på en gang,konstant tænke på ham (som jeg altid har gjort) samtidig med ikke ville tanken om “mig og ham” i fremtiden?Er det ideen om den “ting”vi igennem tiden har haft,istedet for at kende ham som person eller?Tak på forhånd❤️

(17 år)
Kære du
Årh jeg kan sagtens forstå, hvis du er lidt forvirret lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der er noget i luften
Du beskriver det super godt, når du siger, at der er den her ‘tension’ i luften mellem jer. Sådan en kemi, man kan mærke mellem hinanden. Det kan både være en ret spændende og forvirrende følelse, når man møder nogle i ens liv, som sådan bliver ved med at rumstere lidt i hovedet på en. Så jeg tænker da, at der er et eller andet mellem jer, som ikke bare er historie.
Forskellighed kan være en styrke
Du skriver det her med, at i er meget forskellige og har forskellige værdier. Men jeg tænker, at det ikke behøver være en dårlig ting? Nogle gange er de tidspunkter, hvor man lærer mest om sig selv, sine holdninger og værdier, når man er sammen med nogle, som tænker helt anderledes end en selv. Og det kan være både rigtigt spændende og udfordrende på den sjove måde, fordi man bliver tvunget til at se tingene fra en ny side. Jeg tænker også, at du måske allerede synes det er lidt spændende, når du fortæller, at i snakker sammen hele aftenen. Så måske det kunne være sjovt, at bruge mere tid med Frederik, fordi i netop er forskellige?
Det behøver ikke blive seriøst
Du skriver, at hvis du var ‘på’, så kunne det hurtigt blive ret seriøst. Men jeg tænker også, at det behøver det vel ikke blive? Det kan ikke blive mere seriøst end du tillader, at det bliver. Så hvis du har lyst til at bruge noget mere tid med Frederik og finde ud af, om der er et eller andet der. Jamen så tænker jeg sagtens, at I kan gøre det, uden I behøver at være kærester eller seriøse lige med det samme. Det er helt normalt at bruge et godt stykke tid på lige at ‘prøve hinanden af’ inden man beslutter sig.
Og nu kommer jeg til at lyde mega gammel, men når man er 17, så behøver man ikke tænke så meget over det der med fremtiden. Tværtimod er det et tidspunkt i ens liv, hvor der er super god mulighed for at prøve nogle ting af – bare fordi det er sjovt og spændende. Så måske du bare skal hoppe ud i det?
Snak med dine venner om det
Hvis du har lyst til at få nogle andres øjne på hele situationen, så er der måske nogle af dine venner, du kan snakke med? Nogle gange kan det være rigtigt rart at kunne snakke lidt mere i dybden om ens tanker – og de ting, som taler lidt for og imod, at man begynder at have noget med en fyr.
Trænger du til at vende situationen med nogle, som ikke lige kender dig?
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke lige kender dig eller Frederik, så kan du altid kontakte Hørt. Hørt er en anonym chat, hvor unge kan skrive ind og snakke med en frivillig om det, der lige fylder. Og det helt gratis.
Og ellers kan du prøve at vælge din kommune i vores vejviser. Så kan du se, hvad der er af rådgivningstilbud nær dig.
Vejviser til tilbud nær dig
Det kan være svært at finde ud af, om man skal kaste sig ud i at ses med en fyr eller ej. Derfor håber jeg også, at der har været noget i mit svar, som du kunne bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper