Hey Mindhelper.
Jeg er 16 år gammel og vil gerne spørge om jeres råd. Jeg har nu været i et forhold på 9 måneder, snart 10. Og helt ærligt, så syns jeg virkelig det har været et godt et. Med mange gode oplevelser og nogen nedture også.
Det jeg vil spørge jeg er om hvad i syns jeg skal gøre.
Jeg føler tit i vores forhold at jeg skal give meget i forhold til hvad jeg modtager. Min partner bliver tit på virket og trist af små ting. Jeg har virkelig ikke noget i mod det, men jeg kan mærke det påvirker mig. Og det kan være lidt drænende.
Jeg holder virkelig af min partner og vil dem det bedste… ved ikke helt hvilken vej jeg skal gå med dette.
Håber i kan hjælpe, tak for at lytte.

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til at dig og din kæreste har haft 10 gode måneder sammen. Et forhold, hvor der har været rigtig mange gode oplevelser, men også plads til nogle nedture en gang imellem.
Derfor er der heller ikke noget at sige til, at du synes det er en svær situation at stå i lige nu. For hvilken vej skal du gå med det, når du føler, at du giver mere i forholdet end du modtager?
Det er okay, hvis det er svært
Det er helt okay, hvis du synes det er svært for tiden at være i jeres forhold. For selvom det er normalt, at det i perioder kan være den ene, der fylder mere end den anden i et forhold, skal det helst gå op i sidste ende.
Man plejer at sige, at der skal to til en tango, når det gælder et forhold. Derfor er det også helt fair, hvis du savner at din partner giver mere af sig selv. For selvom du holder meget af din partner, er det også rart at få noget igen, når man bliver ved med at give og give.
Prøv at tage en snak med din partner
Du spørger, hvad vi synes du skal gøre. Når jeg læser dit brev, forstår jeg virkelig godt hvis du går og føler at det er hårdt og at du føler dig drænet. For selvom at man gerne vil være der for sin partner, når de har det svært, har man også ofte selv brug for at de viser noget kærlighed den anden vej.
Derfor er mit bedste råd til dig, at du får snakket med din partner om hvordan du har det. For selvom I har været sammen i snart et år, kan din partner desværre ikke læse dine tanker.
En god måde at fortælle din partner hvordan du har det, er ved at du holder det på egen banehalvdel. Det betyder, at i stedet for at komme med en masse beskyldninger om, at de ikke gør dit eller dat, så fortæller du i stedet hvordan det påvirker dig.
Et eksempel på hvad du kunne sige er: “Jeg går lidt med en følelse af, at jeg giver mere i forholdet, end jeg får tilbage. Jeg ved ikke, om det bare er mig der har det sådan, eller om det er noget som du kan genkende?”
På den måde fortæller du ikke kun din partner, hvordan du går og har det, men du lægger også op til, at de kan komme med deres egen mening og tanker. De fleste kærester vil deres partner det bedste og vil derfor ofte gøre alt de kan for, at man har det godt sammen.
Hvis du stadig ikke ved hvordan du skal tage hul på snakken, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Selvom der står ven, er jeg sikker på at du også kan bruge rådene til dig og din partner.
Har du snakket med dine venner om det?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogle af dine venner om det? For ofte når man går med en masse svære tanker og følelser selv, kan det være en rigtig god ide at snakke med dem omkring en om det.
For det kan ofte virke lettende, at give sine tanker og følelser luft ved at sige dem højt. Derfor tænker jeg også at det ville hjælpe dig en masse. For selvom du siger, at du ikke har noget imod det, kan det stadig være enormt drænende at blive ved med at give noget af sig selv, uden at få det store tilbage.
Måske har nogle af dine venner stået i en lignende situation og har nogle gode råd til hvad du kan gøre. Selv hvis de ikke har, er jeg sikker på at de står klar med nogle opmuntrende ord eller et kram, hvis du har brug for det.
Du kan altid snakke med Headspace
Hvis du føler, at du ikke kan snakke med dem omkring dig, om hvordan du har det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace
Hos Headspace sidder der en masse dygtige og hammersøde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler at ens forhold er i ubalance.
Du kan besøge dem i de fleste større byer i Danmark og de har også en chat, hvis du hellere vil jeg starte der. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være enormt drænende at være i et forhold hvor man føler, at der er ubalance. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper