Hej Mindhelper
Jeg er en 14 årlig pige og tanken om mig der skulle have et sexuelt forhold med andre gør mig utilpas. Folk på min alder snakker om kærester, sex, drenge, osv. og selvom jeg godt kan syntes en dreng eller pige er flot og have et lille crush føler jeg mig utilpas ved tanken om migselv med en anden, et kys lyder okay men tanken om migselv der har et sexuelt forhold med andre føles ubehageligt.

(14 år)
Kære 14-årige Pige
Det lyder til, at tankerne om sex fylder en del hos dig for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dem.
Det er normalt
Du skriver, at tanken om at have sex med andre, gør dig utilpas. Du skriver samtidig også, at folk på din alder snakker om sex, kærester og den slags ting.
Når man er blandt folk, som taler meget om drenge, piger og sex, kan det godt virke som om, at alle er helt tilpasse og klar til sex. Og så kan man hurtigt komme til at føle sig lidt ved siden af, hvis man ikke selv har lyst til at have sex. Måske kommer man også til at tænke, at man er den eneste, som har det på den måde. Og så kan tanker som – er jeg forkert? burde jeg have det anderledes? godt snige sig ind.
Men det er helt normalt, ikke at være klar til at have sex, når man er 14 år. Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, hvornår, og om, man har lyst til at være sammen med andre seksuelt. Nogle får lyst til at have sex, når de er i starten af teenageårene, mens andre først får lysten meget senere. Og nogle helt tredje, har slet ikke lyst til at have sex. Og det er alt sammen helt okay. For det allervigtigste er nemlig, at man mærker efter og gør det, som man selv har lyst til. Derfor er det også super flot, at du mærker efter og tænker over, hvad som føles rigtig for dig.
Der er forskellige måder at være sammen på
Selvom mange unge taler om sex og kærester, så tror jeg også rigtig mange på din alder vil kunne genkende tanken om, at det med rent faktisk at have sex, kan virke lidt overvældende. Sex er noget helt nyt, og noget som man aldrig har prøvet. Så det er naturligt at det også kan virke som lidt af en mundfuld. Derfor er det også helt cool, fx at have mere lyst til at kysse, kramme eller nusse. Der er nemlig mange forskellige måder at være intime på. Og derfor behøves det heller ikke altid handle om, at have sex. Det kan nemlig også være mega dejligt og spændende, at kysse fx, uden det behøver at føre til mere.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med en ven eller veninde, om dine tanker? Ellers kan det måske være en ide at gøre. For jeg tror alligevel at der er en god chance for, at der er en du kender, som kan genkende det du beskriver. Og så kan det være ret fedt at tale med hinanden om. Og selv, hvis dine venner ikke har det på samme måde, så kan det alligevel være meget rart at dele sine tanker. For tit fylder de lidt mindre, når man får dem ud af hovedet, og snakker om dem.
Tjek Privatsnak ud
Du kan også tjekke Privatsnak ud. Hos Privatsnak sidder der nogle søde og dygtige rådgivere. De er vant til at snakke og svare på spørgsmål om kærester, pubertet og sex. Så dem kan du altid hive fat i, hvis du har lyst. Du kan både ringe og chatte med dem, og det er helt anonymt.
Tankerne om kærester og sex kan fylde en del, når man er ung. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej!
De bedste hilsner fra en Mindhelper