Hej,
Jeg har været sammen med min kæreste i snart 2 år. Under året har vi været slået op 2 gange, men hurtigt fundet sammen igen, fordi jeg kom i tivivl og fortrød min beslutning. Dog hver gang vi fandt sammen igen, gik der 2-4 måneder og så havde jeg lyst til at slå op igen, af samme årsager som de første gange. Han tager sjældent initiativ til at ses. Fx hvis jeg ikke tager initiativet til at ses, så ses vi ikke i over ne uge. Han virker ikke interesseret i at opleve ting, og have nogle drømme sammen med mig. Jeg føler jeg er mere dedikeret i forholdet end han er, og derfor føler jeg mig ikke altid elsket. Fx når jeg har fødselsdag, så glemmer han det, og tager på arbejde i stedet fordi han ikke havde tid til at få den tager, netop fordi han havde glemt det. Og han virker ikke engang oprigtig ked af, at han ikke kan komme. Jeg synes det rigtig svært, for jeg kan jo ikke ændre på ham, men jeg kan mærke at jeg ofte er ked af det i forholdet på baggrund af dette. Nu kan jeg ikke finde ud af om jeg skal slå op, og denne gang gå all in. Eller jeg skal forsøge at tage en snak med ham om det igen. Har forsøgt før, men på en eller anden måde vender han problemet så det bliver mig der er problemet. Han er ikke specielt god til selvindsigt.
Jeg kan mærke jo mere jeg tænker over det, jo mere ked af det og i tvivl bliver jeg. For har ikke lyst til at blive ked af det, og fortryde hvis jeg slå op. Og hvordan kommer man sig nogensinde over sådan noget? Også fordi jeg elsker ham jo, og når vi først er sammen så har vi det jo rigtig godt.
Kh mig

(Pige, 20 år)
Kære dig
Det er en rigtig svær beslutning, at finde ud af om man skal slå op med sin kæreste. For der kan sagtens være ting som både taler for og imod, at man skal blive sammen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Det lyder til, at der er rigtigt mange ting i dit nuværende forhold, som ikke er særligt sjove. Og som har varet rigtigt længe, uden at din kæreste kan se problemet på samme måde, som du kan. Samtidigt elsker du også din kæreste og i kan også have det rigtigt godt sammen. Det er en rigtig svær situation at sidde i og derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er super meget i tvivl om, hvad du kan gøre nu. For det er et dilemma, når der både er ting, som taler for og imod at blive sammen.
Lav en for/imod liste
Hvis man sidder i en situation, hvor det bare er super svært at tage en beslutning, så kan det være hjælpsomt, at lave en for/imod liste. Altså en slags liste hvor du skriver ned, hvilke nogle ting, der taler for at du skal blive sammen med ham og hvilke der taler imod. Nogle gange kan det være med til at give en et overblik over alle de tanker og følelser, som man går rundt med. Og det kan være super rart, hvis man er i tvivl. Måske kunne det være en hjælp for dig?
Snak med ham
Du lister 2 muligheder, som du overveje, at du kan gøre nu: slå op eller forsøge at snakke med ham om det hele. Det er nogle rigtigt gode overvejelser, som du gør dig. Og det er rigtigt sundt du mærker efter på dig selv og reagerer på, at du ikke har det godt i dit forhold. Jeg tænker, at uanset om du vælger at slå op eller ej, så kan du sagtens snakke med din kæreste om det du oplever. Måske vil det gøre en forskel for ham, hvis han ved, at du overvejer at slå op, fordi du ikke kan lide jeres forhold lige nu. Og måske gør det ikke nogen forskel, men så kan du slå op og vide, at du gjorde dit bedste for at få det til at fungere. Måske mærker du lige nu i maven, at det føles helt forkert eller uoverskueligt. Så er også fuldstændigt okay, at slå op og sige “det var det”. Det er ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det vigtigste er, at du tager den beslutning, som du føler er rigtig for dig. Og det er helt okay uanset om det er den ene eller den anden.
Snak med dine veninder
Det kan være en mega forvirrende proces, at finde ud af, hvad der er det rigtige for en. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en god ven eller veninde, som du vil kunne snakke med om det? For det kan være super rart at have en vens støtte og måske et par ekstra øjne på hele situationen, når man går igennem noget rigtigt svært. Måske er der en ven eller veninde, du tænker på nu?
Hvis i slår op
Hvis i ender med at slå op, så kan det være en rigtig svær periode at gå igennem. Men det bedste man kan gøre, hvis man går i igennem et kærestebrud er, at passe ekstra godt på sig selv og give sig selv god tid til, at komme ovenpå igen. Du kan også læse vores artikel om kærestesorger. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan passe godt på sig selv i den svære tid.
Det er en mega svær beslutning at tage, om man skal slå op med sin kæreste. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper