Min ekskæreste og jeg har ikke haft kontakt i to måneder. Men jeg vil gerne have, at der er god stemning mellem os, også selvom vi nok ikke bliver venner.
Hej Brevkasse
Jeg skriver til jer, fordi jeg har et dilemma i forhold til min eks. Han var min første rigtige kæreste, og den første jeg har elsket. Det er snart 4 måneder siden at vi slog op, og vi var sammen i cirka et halvt år.
Han kommer fra Sydamerika, og vi vidste fra starten af, at han kun ville være i Danmark et halvt år til, da vi mødtes. Men vi valgte alligevel at være sammen, for vi var meget forelskede i hinanden. Vi havde lidt problemer i den sidste tid, hvor han trak sig mere tilbage, hvor jeg til gengæld havde et endnu større behov for at være sammen, fordi jeg gerne ville udnytte den sidste tid bedst muligt. (hvor han trak sig mere tilbage, for at gøre afskeden lettere.) Vi kunne ikke helt finde et kompromis, og jeg tror det blev mest på hans betingelser. Men vi slog ikke op fordi vi ikke ville være sammen længere, vi slog op fordi han skulle rejse hjem, og afstanden mellem os simpelthen er for stor. (og jeg hvilede/hviler heller ikke nok i mig selv, til at kunne have et langdistance forhold på den måde.)
Jeg troede vi kunne fortsætte med at være venner, men han skrev ikke meget, og ringede aldrig tilbage. (Nu kan jeg godt se, at det nok var meget godt, da det ellers ville have været sværere at komme videre. ) Sidst vi skrev sammen var jeg meget vred på ham, fordi jeg var såret over, at han ignorerede mig sådan, når han havde sagt vi kunne være venner. (og jeg var/er nok stadig lidt forelsket i ham, så ville gerne have at han også stadig var forelsket i mig ) Jeg kom nok til at skrive nogle ting, der indikerede at jeg hadede ham.
Jeg synes ikke det er i orden at han ignorer mig, og jeg nyder mit singleliv, og jeg kan mærke at savnet efter ham bliver mindre og mindre. (selvom jeg stadig kan have dårlige dage, og må indrømme at jeg ikke ved hvordan jeg bliver klar til en ny kæreste en dag. Jeg føler ikke, at han vil komme til at betyde det samme som min eks.) Men jeg vil heller ikke have at han tror jeg hader ham, og jeg vil gerne sige undskyld til ham.
Det er ikke fordi jeg tror vi kan blive venner igen, men jeg vil gerne have, at der er god stemning mellem os. Men jeg ved ikke om det er en god ide at skrive til ham igen, efter 2 måneder. Burde jeg lade det ligge, og lade fortid være fortid? (er bange for, at jeg vil ødelægge hans dag – i tilfælde af at han er kommet videre – hvis jeg skriver. Jeg er meget bange for at han hader mig, på trods af de gode oplevelser vi har haft sammen. ) Eller er det i orden at kontakte sin eks, i sådanne tilfælde?
Mvh. Den rådvilde pige.

(Pige, 20 år)
Kære rådvilde pige
Det kan også være svært at finde ud af, hvad man lige skal gøre i den slags situationer. Især efter så lang tid uden kontakt.
Du skriver noget positivt til ham
Jeg spekulerer på, hvad du egentlig helst vil? Uden at tænke på, hvordan det vil påvirke ham. Jeg tænker umiddelbart godt, at du kan skrive det, du nævner her. Også uden at ødelægge hans dag. Du skriver jo egentlig noget positivt – at du ikke hader ham, men bare vil sikre dig, at der er god stemning mellem jer. Jeg ville i hvert fald blive glad for at høre, at der er én, der ikke hader mig.
Bliv skarp på, hvad beskeden skal føre med sig
Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, så spørg dig selv: Hvad vil jeg gerne have ud af at skrive til ham? Du har allerede beskrevet lidt her, men bliv rigtig skarp på det. Hvad vil du have fra ham? Hvis du overhovedet vil have noget fra ham. Er det for at få en dårlig samvittighed væk? Eller noget helt fjerde? Hvis du bliver skarp på det, bliver det også nemmere at skrive en besked og udtrykke, hvad du vil med den besked.
Tal med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine veninder om din situation? De har nok nogle gode idéer til, hvad du skal gøre, og hvad de selv havde gjort i samme situation. Måske kender de det endda fra dem selv. Og hvis du vælger at sende en besked til ham, kan de også hjælpe dig med at udforme beskeden. Jeg synes i hvert fald, at det er en god idé at have veninderne med på sidelinjen.
Jeg håber, at du er blevet mere klar på, hvad du skal gøre. Held og lykke med det!
De bedste hilsner fra Mindhelper