Hey…
Jeg gennem går lige nu et breakup, hvor vi slog op for nogle få dage siden.
Jeg kan godt mærke, at hele processen er rigtig forvirrende og hård. Har læst en del om faserne i et breakup, og jeg har også en god fornemmelse efterhånden på, at det er normalt, men det ændrer ikke på, at jeg synes selvfølgelig det er yderst svært.
Jeg var den der gik fra min kæreste af – ikke fordi jeg ikke elsker hende – men fordi jeg begyndte, at få nogle knuder og tvivle på om vores forhold var det rigtige for mig. Det resulterede i, at jeg halvt sammen med gode snakke med hende fandt ud af, at jeg mangler at komme ud og mærke mig selv. At finde mig selv, hvis man med andre ord kan sige det.
Selvom jeg er den, som i de store træk gik, så synes jeg stadig det er rigtigt hårdt.. Mærker en stor skyldfølelse, og alle sange/film/ting minder mig om ”Årh, det må være sådan her hun har det med mig..” og tanken om, at hun vil komme videre og finde noget, som er bedre end mig – Ja.. Gør ondt haha..
Jeg ved hun fortjener det bedste, og kan ikke holde hende fast! Men hvordan kan jeg undgå at holde mig selv fast også, og give mig selv lov til, at finde de svar jeg ikke kunne finde i forholdet? Vi er jo slået op af en årsag, og knuderne kom jo også af en årsag – så helt perfekt kan alting ikke være og den eneste ene for nu kan hverken hende eller jeg være for hinanden – men jeg tænker stadig tit: ”Gad vide om jeg nogensinde finder nogen der er bedre end alt de gode hun gav mig? Gad vide om den der kærlighedsfølelse nogensinde vil komme til mig, som jeg har manglet i mine forhold?
Jeg ved det er en proces, og prøver ikke at være alt for negativ med mit tankemønster, men det er rigtig svært.
Heldigvis afsluttet vi det super godt – med en mulighed for måske, at kunne finde tilbage igen i fremtiden – men kunne stadig godt bruge nogle gode råd. Synes altid der er en masse for dem der bliver gået fra, men hvad med til os, som skal træffe valget at gå, selvom det knuser os? Vi ved jo, at vores kærester fortjener hele verden, og nogle gange indser man bare at man ikke kan give det, fordi man ikke er helt med.
Er 21 år btw

(Pige, 20 år)
Kære Du
Det gør rigtigt ondt, når man af en eller anden grund er nødt til at gå fra med sin kæreste. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Som du selv så fint skriver, så er det rigtigt hårdt at slå op med sin kæreste, også selvom man er den, der går. For hvis man har haft et rigtigt godt forhold, hvor man har haft mange gode stunder sammen og har elsket hinanden rigtigt højt. Så holder man som regel ikke bare op med at elske og holde af sin ekskæreste, selvom man af den ene af den anden grund er nødt til at gå. For der er jo stadig en masse gode minder, som man kan se tilbage på og savne. Derfor er det også helt normalt, at det kan være rigtigt svært, når ting og sange minder en om ens ekskæreste. Og at tanken om, at hun kommer videre en dag og finder en anden kan gøre hammer-ondt.
Giv dig selv tid
Ens tanker bliver farvet af det humør, man er i og de oplevelser, som man har haft. Så når man som dig lige har slået op med sin kæreste og derfor er rigtigt ked af det, er det helt normalt, at man kan blive ramt af tanker som, at man aldrig kommer videre. Og at man aldrig nogensinde kommer til at kunne finde en, som man kan blive lige så glad sammen med, som man var med sin ekskæreste. Men du skal nok komme videre på et tidspunkt og blive glad igen, det tager bare tid.
Så selvom det sikkert er et rigtigt irriterende råd at få, så tænker jeg, at du skal give dig selv tid. For det er ikke ret lang tid siden, du gik fra din kæreste. Derfor skal der også være plads til, at du er hammer ked af det lige nu. Så det bedste du kan gøre lige nu, er at passe ekstra godt på dig selv, imens det hele er svært. Det kunne for eksempel være ved at gøre nogle ting, som du godt kan lide at lave og som gør dig glad. På den måde gør du nemlig både noget godt for dig selv. Men du hjælper også dig selv med at flytte fokus fra nogle af alle de svære tanker omkring din ekskæreste. Vores hjerner er nemlig ikke vildt gode til at fokusere på to ting på en gang.Så når man fokuserer på at lave noget, som er godt for en selv og som gør en glad, så kan man ikke også fokusere på alle de tanker, der handler om ens ekskæreste.
Hvis du har lyst til det, så kan du også prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan passe på sig selv, når man har kærestesorger. Selvom den lidt er vinklet som om, den er til, hvis man er den, som er blevet slået op med. Så tænker jeg sagtens, at du kan bruge en masse af rådene alligevel. For jeg tænker, at den måde man kommer igennem kærestesorger på, er meget den samme uanset, om man er den, der er blevet slået op med. Eller om man er den, som har slået op.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med om dit break-up? Når man har en masse svære og triste tanker på grund af et break-up, så kan det nemlig være rigtigt rart at dele dem med nogen, så man ikke er alene med dem. Og det kan tit være rigtigt snart at snakke med sine veninder om det. For de fleste unge har på et eller andet tidspunkt i sit liv oplevet at have kærestesorger. Så tit forstår de bare lige præcis, hvordan man har det. Og det kan være rigtigt rart at vide, at man faktisk ikke er de eneste, der har oplevet de tanker og følelser, som man går og kæmper med.
Hvis der er nogle andre, du hellere vil snakke med end dine veninder, så kan du også sagtens gøre det. Det kunne for eksempel være dine forældre, en rigtigt god bror eller søster eller en helt tredje person. I virkeligheden betyder det nemlig ikke så meget lige præcis, hvem du snakker med. Det der betyder noget er, at du har nogen at dele dine tanker med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om dit break-up, så du ikke skal gå igennem det alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper