Jeg savner at have en kæreste. Men jeg afslutter altid efter 1. date, da jeg er bange for at blive såret. Jeg er også meget usikker på mig selv.
hej.
jeg er en ung pige på 20, som har problemer med at knytte mig til fyrer og andre mennesker, men jeg har fået nogle gode venner nu i min skole nu så mit problem ligger i at knytte mig til fyrer. Jeg har haft en kæreste før for omkring 4-5 år siden, og har ikke siden haft en. jeg har været på en del dates men jeg afslutter altid efter 1 date, da jeg ALTID kan finde en grund til gøre en ende på det.
jeg er bange for at blive såret og har svært ved at lukke folk helt ind, samt er jeg meget usikker på hvordan jeg ser ud. hvilke har gjort det værre efter jeg fik en stor depression og tag en del på som jeg nu ikke kan tabe.
Jeg vil gerne have en kæreste, da jeg føler mig ensom og savner at have det man har med en kæreste.
Håber i kan hjælpe.
Mvh. C

(Pige, 20 år)
Kære C
Det lyder ikke rart at have svært ved at knytte sig til andre, når nu du gerne vil. Så jeg kan godt forstå, at du har skrevet her til brevkassen. Og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med det du skriver i dit brev.
Brug dine tidligere erfaringer
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at du har fået nogle gode venner nu, så det er kun fyrene, der er problemer med. Kan du måske bruge din erfaring fra dine nye venskaber til, hvordan du kan knytte dig til fyre? Nogle gange kan vi faktisk bruge en masse fra tidligere erfaringer, som giver mening, selvom situationen er en lidt anden. Det kunne være værd at prøve.
Vær opmærksom på tidligere oplevelser
Du nævner også, at du er bange for at blive såret og har svært ved at lukke folk helt ind. Og det er bestemt noget, mange har svært ved. For det gør ondt, hvis man bliver såret. Især hvis man har oplevet det før – har du det?
Hvis du tidligere har oplevet at blive såret, giver det god mening, at du er forsigtig med, hvem du lader komme helt tæt på. Det er en måde at beskytte sig selv på. Du kan prøve at være opmærksom på, om det mon er det, der er på spil. Og hvordan det evt. begrænser dig i dine relationer.
Giv dig selv en udfordring
Du fortæller, at du altid afslutter efter første date, og at du altid kan finde en grund. Er det noget bevidst, du gør, eller sker det bare? Nærmest som en automatisk ting?
Det kunne nemlig godt lyde som om, at det er en måde, at du beskytter dig selv på. I dit brev lyder det som om, at det kan være med til at ødelægge din mulighed for at få en kæreste. Jeg tænker derfor, at du kunne give dig selv en udfordring, hvor du fx først må droppe en fyr, når du har haft den tredje date med ham. Hvad tænker du om det?
Efter én date tænker jeg, at det kan være ret svært at vurdere for begge parter, om der er kærestepotentiale. Hvis du går på tre dates med den samme har du en bedre mulighed for at vurdere, om han er kærestepotentiale.
Kan du slutte fred med dit udseende?
Du skriver, at du er usikker på dit udseende, og at det er blevet værre efter en depression. Det må være svært. Og især, hvis det også påvirker din måde at være sammen med fyre på eller troen på, hvor meget de vil dig. Men måske kan vores artikel om at slutte fred med krop og udseende hjælpe dig?
Du skriver også, at du har været på en del dates, og det må da betyde, at fyre synes, at du er interessant at bruge tid med. Kan den information måske hjælpe dig til at blive mere sikker på dig selv?
Hvad med din depression?
Og så bliver jeg lige nødt til at spørge: Er du ude over din depression? Hvis du ikke er, har vi en artikel her på siden, der måske kan være gavnlig for dig. Jeg synes, du skal tjekke den ud: Deprimeret? 7 råd til, hvad du selv kan gøre
Prøv at snakke med nogen
Til sidst vil jeg høre dig, om du måske har nogle gode veninder, du er tryg ved, og som du kan tage en snak med det her om? Dem der kender en rigtig godt, har ofte nogle råd, der kan hjælpe en lidt på vej. Måske har de selv oplevet noget lignende, eller kender nogen, der her?
Jeg ønsker dig held og lykke og håber på, at du finder dig en sød kæreste.
Varme hilsner fra Mindhelper