Hej Mindhelper
Min eks har gerne ville holde kontakten en smule de seneste 5 uger hvor vi har været slået op. I starten syntes jeg det var okay og troede også jeg var ved at komme videre efter uge 2. Men for nogle dage siden ringede han til mig og vi skrev sammen, og nu er jeg helt tilbage til start. Er så ked af det. Kan ikke sove for det. Han sagde igen at han gerne ville holde kontakten. Men jeg endte med at blokere ham, for ville ikke have han kunne ringe igen og ødelægge mit humør. Jeg har også hørt så mange på YouTube sige at det er det bedste ikke at have kontakt med sin eks kæreste når man er slået op, så man kan komme videre, og måske være heldig at finde sammen igen. Men passer det? Vi skal på efterskole sammen næste år, så derfor vil jeg gerne være ovre ham inden, så det ikke er så ubehageligt. Vi er ikke uvenner eller noget så derfor har jeg det bare som om at jeg ender med at gøre ham sur ved at blokere ham. Jeg ved bare at jeg ikke magter at han skal ringe eller skrive igen, når jeg har det bedre igen. Men passer det med at ingen kontakt vil kunne få en sammen igen? Og hjælper det med at komme over ham? For lige nu vil jeg bare gerne være glad igen

(17 år)
Kære Du
Det er hårdt at gå igennem et breakup. Og det kan være smadder svært at finde hoved og hale i alle de tanker og følelser man har. Derfor er jeg osgå rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Kontakt eller ingen kontakt
Du skriver og spørger, om det er lettere at komme over en ekskæreste, hvis man cutter kontakten. Det findes der desværre ikke noget direkte svar på. For vi mennesker er meget forskellige. Så for nogen vil det være helt fint og måske lidt rart at holde kontakten med ekskæresten. Men for andre, kan det også gøre savnet større – for måske føles det lidt som at rive op i et sår, hver gang man taler med ekskæresten.
Der er også det med, om at cutte kontakten gør ens chancer bedre for at finde sammen igen. Jeg tænker, at du spørger om det, fordi du godt kunne tænke dig, at finde sammen med din ekskæreste igen. Er det rigtigt forstået? Hvis du har det sådan, skal du vide, at det er helt naturligt, efter et breakup. Men om at cutte kontakten giver en bedre mulighed for at finde sammen igen, ved jeg desværre ikke. For ligesom før, er det nok meget forskelligt fra person til person.
Derfor tænker jeg, at det bedste du kan gøre er at prøve og mærke efter, hvordan det føles for dig, når dig og din ekskæreste har kontakt. Er det en god følelse, eller en svær følelse? Og så tage beslutningen, om i skal cutte kontakten ud fra det.
Det kan blive bedre
Uanset om du beslutter, at holde kontakten eller ej. Så skal du vide, at det er helt okay, at du gør det, som føles bedst for dig – også selvom din ekskæreste måske bliver sur over det. Lige nu er det nemlig vigtigt at fokusere på, hvad der vil gøre dig glad igen. For selvom kærestesorger kan gøre ondt og tage tid, så er det muligt at få det bedre. Nogle gange tager det bare tid. Og her tænker jeg, at der stadig er en del måneder til, i skal på efterskole. Så mon ikke der burde være tid til, at der kan komme lidt mere ro på situationen, så ikke det kommer til at blive ubehageligt?
Du kan tage et kig på artiklen Kærestesorger: sådan kommer du over din ekskæreste. Her er der lidt råd til hvad man kan gøre, når man går og tumler med nogle svære følelser, efter et breakup.
Tal om det
Noget andet som er godt at gøre, når man har kærestesorger, er at snakke med andre om det. Så har du mon en god veninde, en forældre, eller en helt tredje, som du kan tale med om, hvordan du har det? Måske har en du kender også prøvet at gå igennem et breakup. Så kan det være meget rart at snakke sammen om det. Og ellers kan det også bare hjælpe at der er en, som lytter.
Cyberhus
Hvis du godt kunne tænke dig, at tale med nogen udefra, så kan du også tage fat i Cyberhus. Hos Cyberhus kan man nemlig både chatte med andre unge. Men man kan også skrive med en af deres frivillige. Så hvis du stadig føler, at du kunne bruge nogen at snakke med, så kan du prøve det af.
Det kan være svært at vide, om det er bedst at holde kontakten eller ej, når man er gået fra sin kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du gør det, som føles mest rigtigt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper