Hej
Jeg er en ung gut på 20 år, og jeg har det seneste tid haft en dårlig tendens med at lyve overfor min kæreste, jeg har det så forfærdeligt over at jeg har kunne lyve overfor hende, og det hele startede med en enkelt løgn som blev til utrolig mange løgne og nu er er det blevet for meget og vi har snakket om det, men hvordan får jeg hende til at stole på mig igen og tro på mig igen.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det og hvordan jeg skal gøre det klart overfor min kæreste at jeg aldrig kan drømme om at gøre det igen og at jeg gerne vil ordne situationen og blive bedre af situationen. jeg startede en løgn fordi at jeg fik det dårligt over den måde jeg havde håndteret en situation og synes at det var pinligt at jeg kunne være sådan, og havde derefter prøvet at ”redde” det med andre løgne og nu skal det stoppe.
hvordan skal jeg få hende til at stole på mig igen og hvordan skal jeg forsikre hende i at jeg ikke gør det mere?

(20 år)
Kære Gut på 20 år
Det kan være svært, når man har gjort eller sagt nogle ting, som man fortryder. Og man kan godt havne i lidt af en kattepine bagefter. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og fortalt om situationen.
At fortælle en løgn
De fleste af os kender til det med at stikke en hvid løgn engang imellem. Måske orker man ikke lige den der aftale med vennerne, eller måske siger man, at ens fars nye jakke er nice, selvom man egentlig synes, den er lidt grim.
Men andre gange, kan man også komme til at lyve om nogle større ting – især hvis man har fået gjort noget, som man ikke er helt stolt af. Men som du også skriver, så er problemet med sådan nogle løgne, at de sommetider kommer til at stikke af for en. Og lige pludselig har man måske ikke fortalt en, men mange løgne, fordi man blev nødt til at dække over, at man ikke havde været ærlig fra starten af. Det er en rigtig træls situation at havne i. Og man kan godt ærgre sig rigtig meget over det bagefter og få dårlig samvittighed.
Hvordan kommer man videre?
Du skriver, at du har haft det forfærdeligt over at have løjet for din kæreste, og at du gerne vil stoppe med at lyve. Det synes jeg lyder rigtig godt. Og ved at være opmærksom på det, har du allerede taget et vigtigt første skridt. For man kan ikke ændre det, som man har gjort. Men ved at være opmærksom på det, kan man forsøge ikke at gøre det samme i fremtiden.
Det er naturligt, at det kan tage noget tid for den anden, før de begynder at stole på en igen. Og lige når det kommer til tillid, så er det en af de ting, som man ikke rigtig kan tvinge frem. For i sidste ende er det din kærestes valg, om hun vil stole på dig igen eller ej.
Derfor kan det også være en god ide at forsøge at væbne sig med tålmodighed, og give den anden plads til, at komme helt ovenpå igen. Det kan være lettere sagt end gjort. Men jeg tænker, at noget af det bedste du kan gøre, for at få din kæreste til at stole på dig igen er, at give hende plads og tale med hende.
Tal med hende
Hvis i ikke allerede har gjort det, tænker jeg, at det kan være en god ide, at få snakket tingene helt igennem. Så kan du både fortælle hende, at du er ked af, at du løj. Og så kan du også vise, at du gerne vil lytte til hende, og være der for hende. Hvis i allerede har snakket det hele igennem, så kan du stadig overveje at spørge hende, om i skal tale om det igen. Sommetider kan der nemlig komme nogle nye tanker op, når man lige har gået og tygget lidt på det hele. Og så kan det være super fint, også at få snakket, om dem.
Du kan også prøve at spørge din kæreste om, hvad hun har brug for fra dig. For på den måde bliver det måske lettere at vide, hvad du kan gøre for, at give hende tilliden tilbage.
Tal med en ven
Det er også en god ide, at dele det med andre, når man bøvler med nogle svære ting. Så har du mon en god ven, en søskende, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Det kan være rart at få luft for nogle af alle tankerne oppe i hovedet. Og det kan også være, at den du snakker med har et råd eller to, som du kan bruge. Og selv hvis de ikke har det, så vil dem tæt på en som regel gerne lytte og være der, når man har det svært.
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen udefra, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler hos en frivillig. Og ingen problemer er for store eller små. Det er gratis at komme i Headspace, og du kan også vælge at være anonym. Så hvis det lyder som noget for dig, så kan du prøve at tjekke ud, om der ligger et center tæt på dig. Og ellers kan de også fanges på chatten.
Det kan være rigtig hårdt, når ens kæreste har mistet tilliden til en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper