Hej Mindhelper
jeg søger råd om om jeg måske overtænker ift min kæreste
Han snakker tit i søvne og er begyndt at snakke meget om et andet pigenavn
Fx sidste nat vi sov sammen sagde han i søvne ”du så skøn og køn” og sidst i sætningen sagde han et andet pigenavn
Ved han skriver med en der har det navn, men stoler jo på når han siger det kun er mig… 🥺
Burde jeg være bekymret?

(17 år)
Kære Pige på 17 år
Det lyder som om, at dine bekymringer fylder meget hos dig for tiden. Det kan være super hårdt at gå og bekymre sig. Så derfor er jeg glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det er normalt
Det er helt normalt, at overtænke når man er i et forhold. Når man er rigtig glad for sin kæreste, kan man nemlig godt blive nervøs for at miste personen. Og så kan man gå og bruge meget tid på at lægge mærke til, om der mon er tegn på, at ens kæreste ikke vil en længere. Det er en måde, at prøve at passe på sig selv på. Men hvis man kommer til at overtænke og bekymre sig for meget, kan det blive ret tungt at gå med. Det kan gøre, at man kommer til at bruge rigtig meget tid på, at gå og spekulere. Og på den måde, kan det være svært at nyde sit forhold.
Tillid er vigtigt
Det er vigtigt at kunne stole på hinanden, når man er i et forhold. For ellers kan man komme til at bruge rigtig meget tid på at overtænke og bekymre sig. Og man kan også komme til at skubbe sin kæreste væk fra en, hvis man ikke har tillid til, at personen gerne vil en. Selvfølgelig kan der være årsager til, at man ikke har tillid til sin kæreste, men som udgangspunkt er det vigtigt, at kunne stole på hinanden og give hinanden plads.
Tal med din kæreste
Du skriver, at din kæreste har sagt en anden piges navn i søvne og du spørger, om du bør være bekymret? Man kan ikke styre, hvad man drømmer om, så at din kæreste har sagt et andet pigenavn i søvne, behøver ikke at betyde, at han er interesseret i hende. Men den eneste måde du kan find ud af det på, er ved at spørge din kæreste om det. Det er den hurtigste vej til, at få punkteret sine bekymringer. Så derfor tænker jeg at det kunne være en hjælp for dig, hvis ikke du allerede har gjort det, at fortælle din kæreste om, hvordan du har det.
Tal med dine venner
Det kan nogen gange hjælpe at tale med andre, hvis man går og bekymrer sig. Ved at sige tankerne højt, kan de nemlig føles lidt mindre tunge, at gå rundt med. Så derfor tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig, at tale med nogen af dine venner eller veninder, om dine bekymringer i forhold til din kæreste. Måske er der også nogen af dem, der kender til det og har prøvet noget af det samme.
Tag et smut i Headspace
Hvis du synes at dine bekymringer fylder meget, kan det måske være en hjælp for dig, at tale med nogen udefra, om hvordan du har det. Der kan Headspace være et rigtig godt tilbud. I Headspace kan man komme og tale med deres frivillige, som er rigtig søde og dygtige. De frivillige er vant til at tale med unge om det der fylder hos netop dem.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. og så håber jeg, at du snart får lidt mere ro på dine bekymringer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper