Hej Mindhelper
Mig og min kæreste har en pause, men tror ikke vi kommer sammen igen, hvad skal jeg gøre?
Hilsen en tøs der har brug for hjælp.

(Pige, 14 år)
Hej tøs, der har brug for hjælp
Det lyder som en rigtigt træls situation, du er i. For det er ikke særligt sjovt, når man er nødt til at sætte sit forhold på pause.
Det er en svær situation
Det lyder rigtigt æv, at du og din kæreste har været nødt til at sætte jeres forhold på pause. For det er aldrig særligt sjovt, når man er nødt til at gå hver til sit i en periode, måske fordi man har brug for at finde ud af, om man overhovedet skal fortsætte med at være kærester. Det kan gøre rigtigt ondt, og det kan også skabe en hel masse usikkerhed. For eksempel fordi man kan blive bange for, om man overhovedet kommer til at blive kærester igen, præcis som du skriver. Det er en super svær situation at stå i, så jeg kan godt forstå, du har lidt svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre.
Snak med din kæreste
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med din kæreste om, at du er bange for, at I ikke kommer til at blive kærester igen. Sådan så I kan få snakket situationen igennem. Og så I kan finde ud af, om der er en mulighed for, at at I kan komme til at blive kærester igen og begge to have det godt med det. Eller om det måske er bedst, at I går fra hinanden, også selvom det er hårdt. Det er selvfølgeligt ikke den sjoveste snak at tage, fordi du kan risikere at få et svar, som du måske ikke helst ikke vil have. Og nogle gange kan man have lyst til at lade være med at tage snakken for at undgå at få det svar.
Men hvis I tager snakken, og I finder ud af, at I ikke skal være kærester mere, så har du i det mindste fået en afklaring. Og så skal du ikke gå rundt og være bange for det mere. Det gør det nemmere at komme videre i sidste ende, selvom det nok kommer til at være rigtigt hårdt lige, når du har taget snakken med din kæreste. Det kommer sikkert også til at gøre ondt i et stykke tid bagefter. For det er hårdt at gå fra sin kæreste. For man mister jo på en måde et menneske, som man har været rigtigt glad for at have i sit liv. Og lige i starten kan det måske føles som om, det aldrig holder op med at gøre ondt igen. Men kærestesorger bliver heldigvis bedre og går over med tiden. Jeg linker dig lige til vores artikel om gode råd mod kærestesorger. Der er nemlig nogle gode tips til, hvad man kan gøre, mens det er allerhårdest. Det er ikke sikkert, at du får brug for den, men så har du den, hvis du gør.
Snak med nogle andre
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har en god veninde, som du kan snakke med om det her? Når man står i en svær situation, så kan det nemlig være rigtigt rart at snakke med nogle andre om det. For selvom det ikke ændrer på, at du og din kæreste er på pause, så kan det være rigtigt rart at dele sine tanker med nogen. Sådan så de ikke bare kører rundt og rundt inde i hovedet på dig og kommer til at fylde mere og mere. Samtidigt så kan det jo også være, at den person du snakker med, har stået i en situation, der minder lidt om. Og så kan de jo fortælle dig, hvad de gjorde, der hjalp dem. Det kan også nogle gange være både rigtigt rart og rigtigt hjælpsomt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du og din kæreste finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper