Jeg har en veninde, som har kysset en pige. Hun er bange for, at pigen hun kyssede’s lillesøster har set det, og fortalte det til andre
Hej
jeg har en veninde som har kysset en pige flere gange siger hun og at hun er bange for at hende pigen hun kyssedes lillesøster havede set det og fortalte det til andre og tænker for meget over det og syntes at det var mærkeligt

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det lyder da til, at din veninde er ret nervøs over hele situationen. Dejligt, at hun har en god veninde som dig, der vil passe godt på hende.
Din veninde er helt normal
Først og fremmest synes jeg du skal vide, at det er helt normalt, at man som pige kysser med andre piger. Det kan der være mange grunde til. Det kan være fordi man eksperimenterer med sin seksualitet. Det kan også være fordi, at man bare synes det er sjovt. Det kan også være man er homoseksuel eller biseksuel eller noget helt andet. Du kan læse meget mere om seksualitet her på sexliniens hjemmeside. Køn og seksualitet kan nemlig være helt vildt forskelligt fra person til person. Og det vigtigste at have i mente er, at der ikke er nogen rigtig eller forkert seksualitet. Derfor er der heller ikke noget mærkeligt i, at din veninde kysser med en pige. Det er helt okay, og det skal hun selvfølgelig bare blive ved med.
Men derfor kan det selvfølgelig godt være, at din veninde er lidt nervøs for, at lillesøsteren fortæller det til nogen, hun ikke har lyst til får det at vide. Det er jo også lidt en privat sag, hvem man kysser med. Og det kan godt være, at din veninde ikke har lyst til, eller er klar til, at fortælle nogen om, at hun kysser med en pige. Men jeg tænker, at der kan være en løsning på det.
Snak med lillesøsteren
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis der er nogen, der taler med lillesøsteren. Det mest oplagte er måske, at det storesøsteren, din veninde kyssede, som snakker med hendes lillesøster. Du kan jo prøve at foreslå din veninde, at hun snakker med storesøsteren, og får hende til at tale med lillesøsteren. Det er nok det nemmeste. Jeg er næsten helt sikker på, at hvis hun spørger pænt, så vil hun gerne. Og lillesøsteren vil sikkert gerne holde på en hemmelighed, hvis de spørger hende pænt. Jeg tænker, at det kan være med til, at give din veninde lidt ro i kroppen. Så hun ikke behøver gå rundt og være nervøs. Der er nok ikke så meget mere, som du kan gøre i den sag. Det er mere op til din veninde, og hende hun kysser med.
Bliv ved med at snakke med din veninde
Jeg synes det er super dejligt, at dig og din veninde er åbne overfor hinanden, og kan snakke om kysseriet, og at din veninde er lidt nervøs for det hele. Det lyder til, at være et godt venskab i har. Jeg tænker, at du som veninde ikke kan gøre så meget mere i denne situation, udover at støtte din veninde. Det kan du gøre ved, at blive ved med at snakke med hende om det hele. Og fortælle hende, at du støtter hende uanset, hvad der sker. Hvis det viser sig, at lillesøsteren har sagt det til nogen, og der måske begynder at være nogle rygter – jamen så kan det godt være, at din veninde får brug for endnu mere støtte. Så kan det være en god idé, at spørge din veninde om, hvad hun har brug for. Så kan i sammen finde ud af, hvordan du bedst støtter op om, og hjælper hende.
Din veninde er måske ved at finde ud af, hvad hendes seksualitet er. Hvis den overhovedet er noget bestemt. Det kan godt være super forvirrende, at stå i den situation. Og det er helt normalt, at opleve, at man bliver nervøs for, hvad andre vil tænke. Det kan være en rigtig god idé, at være rigtigt åben og sørge for, at din veninde altid føler sig tryg ved, at snakke med dig. Det kan du gøre ved at fortælle din veninde, at du altid gerne vil støtte og hjælpe hende, hvis hun får brug for det.
Kontakt Sexlinien eller LGBT.dk
Måske har dig eller din veninde nogle spørgsmål omkring sex, køn, seksualitet eller hvordan man håndterer det. Så kan i overveje at kontakte enten sexlinien eller LGBT danmark. Sexlinien rådgiver i alt omkring sex og seksualitet, og er rådgiver også unge via telefon, brevkasse eller chat. LGBT danmark rådgiver omkring køn og seksualitet, og er nok eksperterne om lige netop seksualiteten. De er supergode til at rådgive, og man kan også kontakte dem via. chat, mail, personlige samtaler og telefon. Både sexlinien og LGBT danmark er helt anonyme, så man behøver ikke fortælle dem, hvem man er. Man må altid kontakte dem, også hvis det ikke er en selv, men en man kender, det handler om.
Hvis man kysser med en af samme køn, så kan man godt blive nervøs for, hvad andre vil tænke om en. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med nogen om det. Det lyder til, at dig og din veninde er gode til at tale sammen, og det skal i have stor ros for.
Jeg ønsker jer begge to alt mulig held og lykke. Og jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med det hele.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper