Hej Mindhelper
Jeg er en kvinde på 18 år, der lige har fået min første kæreste. Det er selvfølgelig dejligt og jeg er meget glad for min kæreste. Problemet ligger i hans mor. Hun er simpelthen en lunefuld skabning, der kan være utilregnelig på den måde, at den ene dag kan hun være sød over for mig og den anden “stikker” hun til mig og skal nedgøre alt, hvad jeg gør. Jeg selv forstår ikke, hvorfor hun bliver modbydelig over for mig, da jeg kun har været sød ved hende. Jeg bliver også ufatteligt ked af det, når hun er sådan over for mig. Jeg har sagt til min kæreste, at jeg ikke kan lide, når hun er sådan, men han siger bare at jeg ikke skal se det i en ond henseende – det er bare sådan hun er. Jeg ved ikke længere, hvad jeg skal gøre med hende. Jeg håber, I har et godt råd.
Vh den ny-forelskede

(Pige, 18 år)
Kære den nyforelskede
Øv altså, det lyder til at du har fået en lidt træls svigermor. Og det super ærgerligt, når du nu er blevet så glad for din kæreste. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det handler ikke om dig
Når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre med din svigermor. For hun sender en del blandede signaler til dig. Men jeg tænker også, at det ikke har noget med dig at gøre. Det er måske bare sådan, din svigermor er som menneske – lidt for lunefuld. Det er selvfølgelig ikke en undskyldning for at stikke til dig, men jeg tænker, at det bedste du kan gøre i den her situation er at sige pyt, og prøve at hæve dig over det. Med det mener jeg at prøve at lade alle hendes dumme kommentarer glide af på dig – lidt ligesom regndråber på en regnfrakke.
Så når du kan mærke, at nu begynder hendes kommentarer at stikke lidt i hjertet på dig, så træk vejret en ekstra gang og husk på, at det er hende, som opfører sig åndssvagt, og det ikke har noget med dig at gøre. Måske kan du prøve at vende det hele lidt på hovedet og tænke, at det da egentligt er lidt synd for hende, at hun skubber folk fra sig på den måde? Det bliver man sjældent særligt populær af.
Kill it with kindness
Der er sådan et udtryk, som jeg tror, måske kan være hjælpsomt for dig. Det hedder “Kill it with kindness” – oversat til dansk “at dræbe det med venlighed”. Kort sagt betyder det, at man vælger altid at være venlig, selvom en person måske er ubehagelig overfor en. Så selv hvis din svigermor siger noget dumt til dig, så svarer du tilbage på den venlige og smilende måde, som du måske plejer at gøre. På den måde viser du nemlig din svigermor, at du ikke har tænkt sig at lade dit humør blive påvirket af hendes spydigheder.
Tit er det nemlig sådan, at det kun er ‘sjovt’ at stikke til nogle, som reagerer på det. Hvis man så ikke reagerer med den vrede, provokation eller ked-af-det-hed, som personen måske forventer, så vil de til sidst holde op med at komme med kommentarerne – simpelthen fordi, der ikke er nogen reaktion.
Når din svigermor så opfører sig rart overfor dig, så kan du til gengæld vise hende, at du gerne vil hende. Eksempelvis ved at snakke med hende, spørge ind til hende og grine sammen med hende.
Din kæreste kender hende
Jeg synes det er super fint, at du har snakket med din kæreste om det her. Og hvis din svigermor bliver alt for grov, så må du prøve at bede ham om at sige noget til hende. Men husk på, at for din kæreste er det her også en svær situation. Han vil sikkert super gerne have, at det bare går godt mellem dig og hans mor. Han elsker jer begge to, og kan ikke kontrollere sin mors personlighed. Han mener det sikkert, når han siger, at det bare er sådan, hun er. Så opfører hun sig sikkert sådan over for de fleste, sikkert også din kæreste. Men din kæreste har nok bare vænnet sig til at sige pyt og lade kommentarerne glide af sig, til han til sidst helt er holdt op med at lægge mærke til det.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, så synes jeg, du skal prøve at snakke med dem om det. For nogle gange har man bare brug for at brokke sig og fortælle om, hvor møgirriterende ens svigermor er. Og det er ikke så god en idé at gøre det med ens kæreste. Men jeg er næsten helt sikker på, at dine veninder rigtigt gerne vil lytte og støtte dig, hvis du har brug for et pusterum fra svigermors dumme bemærkninger. Det kan være super rart bare at få lov til at “brokke helt igennem”. Måske kunne det være meget rart for dig?
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at få snakket det igennem med nogle, som sidder klar til at lytte, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, der fylder – intet problem er for stort eller småt. De er super søde, og vil rigtigt gerne hjælpe.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at din svigermor snart mister interessen for at prikke til dig. Hold ud, og nyd din nye, dejlige kæreste. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper