Min kæreste har været igennem meget lort i sin fortid, så han stoler ikke på nogen. Det påvirker mig meget, og jeg er så nede. Jeg har ramt bunden. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Jeg er en ung pige på 21 år. Min mand har været igennem meget lort i han fortid, han stoler på ingen. Jeg har været ærlig hele vejen, men han stoler ikke på mig. Jeg har det ikke godt, kan ikke leve med dig. Er så nede. Det påvirker mig, kan ikke fokusere, kan ikke noget som helst. Jeg føler jeg har ramt bunden. Hver dag skal jeg frygte at han ikke stoler på. Hvad gør jeg? Jeg spiser ikke, sover ikke godt, gider ikke noget, har ikke energi, er hele tiden træt. Jeg elsker ham rigtig meget, og vil kun ham det bedste. Hvad gør jeg

(Pige, 20 år)
Kære du
Det lyder som om, din mand virkeligt har haft det svært. Og at du er en super omsorgsfuld pige, der virkeligt bare gerne vil din mand det bedste. Men at det også er virkeligt svært for dig at være i jeres forhold, fordi din mand er så påvirket af sin fortid. Det må være mega hårdt, så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Pas på dig selv i jeres forhold
Det lyder som om, din mand har haft en virkeligt svær fortid. Og det lyder som om, du er en super omsorgsfuld pige, der bare rigtigt gerne vil hjælpe din mand med at få det godt igen. Men det er også virkeligt vigtigt for mig at understrege, at du også har ret til at have det godt i jeres forhold, også selvom din mand ikke altid har det godt. Derfor er det også super vigtigt, at du passer på dig selv i jeres forhold. Det kan du for eksempel gøre ved at sætte nogle grænser for, hvad du vil finde dig i af opførsel overfor dig. Og ved at få sagt det klart og tydeligt til din mand, hvis han gør eller siger noget, der gør dig ked af det.
Det er ikke dit ansvar
Det er helt forståeligt, at du bare gerne vil din mand det bedste. Men det er ikke dit ansvar at sørge for, at han har det godt. Det er nogle professionelle, der skal hjælpe din kæreste med at få det bedre. For det lyder som om, han har en hel masse ting i sin bagage, som han skal have hjælp og støtte af nogle professionelle til at klare. Så jeg tænker, at det allerbedste du kan gøre for din mand er at prøve hjælpe ham til at søge noget hjælp hos sin læge. Så kan hans læge hjælpe ham med at finde ud af, hvor han kan få hjælp henne. Men jeg gætter også på, at din mand er en voksen mand. Så han er også gammel nok til selv at have et ansvar for, at han får det godt igen. Derfor er han også nødt til selv at have et ønske om, at der skal ske en ændring i, hvordan han har det, og hvordan han opfører sig overfor andre for, at du kan hjælpe ham med det.
Lav en liste
Du spørger, hvad du skal gøre. Og når jeg læser dit brev, så tænker jeg lidt, at du har to muligheder. Du kan enten vælge at blive med din mand og tage en alvorlig snak med ham om, at der er noget i jeres forhold, der skal ændre sig, hvis det også skal være rart for dig at være i. Eller du kan vælge at gå fra din mand. Jeg kan ikke svare dig på, hvad der er det bedste for dig at gøre. Det er dig selv, der er nødt til at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. Men du kan eventuelt prøve at skrive fordelene og ulemperne ved jeres forhold ned på en liste. På den måde kan det være, det kan blive lidt tydeligere for dig, hvad det egentligt er, der fylder mest i jeres forhold. Fordelene eller ulemperne
Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, om det har været sådan her i al den tid, I har været sammen? Har du mon tidligere har prøvet at snakke med ham om, hvordan det påvirker dig, at han slet ikke stoler på nogen? Og hvis du har, hvordan reagerede han så på det? For det lyder som om, der er noget i hans opførsel, der bliver nødt til at ændre sig, hvis jeres forhold skal blive rart for dig at være i. Og svarene på de spørgsmål kan måske også hjælpe med at finde ud af, om det overhovedet er sandsynligt, at han kommer til at ændre sig.
Tag en alvorlig snak med din mand
Jeg tænker på, om du har fortalt din mand, hvordan jeres forhold påvirker dig lige nu? For uanset hvad tænker jeg nemlig, at det er virkeligt vigtigt, at du får snakket med ham om det her. Din mand gør nemlig nogle ting lige nu, som gør dig rigtigt ulykkelig. Og det er ikke i orden, for det er rigtigt hårdt for dig at være i. Men hvis du ikke har snakket med din mand om, at hans opførsel påvirker dig rigtigt meget, så kan han jo heller ikke vide det. Du kan måske også gøre det tydeligt for din mand, at han er nødt til at ændre sin måde at være i jeres forhold på, hvis det skal blive rart for dig at være i. Så det bliver tydeligt for din mand, at jeres forhold faktisk ikke er særligt rart for dig lige nu.
Er der nogen andre, du kan snakke med?
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er nogle andre omkring dig, du kan søge støtte hos? Og som du kan snakke med om dit forhold til din mand? Kan du for eksempel snakke med dine forældre? Eller der en veninde, du kan snakke med? Det er nemlig en virkeligt svær situation, du er i. Og den skal du ikke klare helt alene. Den skal du have noget hjælp og støtte til at klare, så du også kan få det godt igen. Det lyder nemlig som om, du er rigtigt påvirket af det her lige nu. Og det skal du også have noget hjælp til at håndtere. Det kan du få ved at snakke med nogen om det. For når man snakker med andre, så får man også mulighed for at høre deres tanker om, hvad man kan gøre. Og det kan være, de har nogle helt andre tanker end en selv. Samtidigt har dem man snakker med også mulighed for at kunne støtte en og bakke en op, når det er svært.
Tag fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen omkring dig, som du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder det nemlig altid nogle søde og dygtige frivllige rådgivere klar til at snakke med dig, hvis du har brug for at snakke med nogen. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de ved godt, at det nogle gange kan være svært at snakke om. Og de skal nok gøre deres bedste for at gøre samtalen så tryg som muligt. Desuden kan du være helt anonym i Headspace, hvis du helst ikke vil have, at der er nogen, der skal vide, hvem du er. Så dem kan du trygt tage fat i.
Hvis din mand er voldelig
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt blive lidt i tvivl om, om din mand kan være psykisk eller fysisk voldelig overfor dig, når han ikke stoler på dig. Fysisk vold handler om, at man for eksempel slår eller skubber sin partner. Psykisk vold handler om, at man for eksempel begynder at kontrollere sin partner. Det kunne for eksempel være ved at overvåge, hvor ens partner er hele tiden med en app på telefonen. Men det kan også være ved at begynde at bestemme, hvem ens partner må ses med, sådan så man for eksempel ikke kan få lov til at se andre end sin kæreste.
Hvis du kan genkende noget af det, er det super vigtigt, at du får fortalt det til nogen. For man har ret til ikke at blive udsat for vold i sit parforhold. Uanset hvor mange svære ting, man har oplevet i sin fortid, så er det nemlig ikke okay at udsætte sin partner for vold. Hvis der ikke er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, kan du altid tage fat i Bryd Tavsheden. Der kan du komme til at snakke med nogen, der ved en hel masse om kærestevold. Og som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre. Deres rådgivere er super dygtige, og ligesom hos Headspace kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet mig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen. Så du ikke skal bære rundt på det her helt alene. Og så du kan få noget hjælp og støtte til at finde ud af, hvordan du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper