Hej Mindhelper
Hej jeg har en kæreste og han er fantastisk og jeg stoler ogs rigtig meget på ham mig og ham har en fælles veninde som han er lidt tættere venner med end mig har ik noget imod at han er venner med andre piger men en dag fik denne pige nogle konflikter med sin kæreste og efter det har jeg bemærket hun er begyndt at hænge rigtig meget op af min kæreste og det føles bare forkert på alle mulige måder min kæreste er landmand og hun har altid gerne vil være negletekninker indtil en dag sad de og snakkede hvor hun sagde hun ville på den landbrugsskole han skulle på og at han sku lære hende at køre traktor og alt muligt andet og at de ku søge ind på det samme arbejde hun rør ogs meget ved ham når de bare står og snakker og selvom han rykker væk rykker hun tættere på og jeg er begyndt at føle det er for meget ved ik om jeg overtænker det hele for meget eller om det virkelig bare er mig der er en jealux kælling

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har tænkt meget over situationen.
Du spørger, om du overtænker for meget og om du blot er jaloux. Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan ikke svare dig på, om det præcis er sådan situationen er. Men jeg vil rigtig gerne give dig nogle råd til, hvad du kan overveje.
Vores grænser er forskellige
Det er forskelligt fra person til person, hvordan vi er, når vi er sammen med andre mennesker. Nogle mennesker er mere fysiske end andre. De krammer fx mere, rør måske mere ved andre, især når de taler med dem.
Det er helt normalt, for det er nemlig meget forskelligt, hvor meget fysisk kontakt vi hver især kan lide.
Men jeg kan også godt forstå, at det kan føles ubehageligt, når en anden person rør meget ved ens kæreste. Det virker til, at du har tænkt meget over, hvordan du har det med det. Og nu er du kommet frem til, at du faktisk synes det er lidt for meget.
Det er forskelligt hvor vores grænser går, ift hvad vi synes er okay, når det kommer til, hvordan ens kæreste er sammen med andre.
Så hvad gør man lige, når man kan mærke, at det ikke er rart, den måde ens kæreste er sammen med sin veninde på?
Tal med din kæreste
Det første jeg kommer til at tænke på, er, om du har talt med din kæreste om, hvordan du har det? Når man kan mærke, at der er noget som går en på i ens forhold, er det nemlig vigtigt man får sagt det højt til sin kæreste.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du taler med din kæreste om det. På den måde kan du både få fortalt ham hvordan du har det, men du kan også høre, hvad han tænker.
Det kan være, at han slet ikke har tænkt over det. Og ikke ved, at det går dig på. Det kan også være, at han måske har tænkt det samme.
Uanset hvad, er den eneste måde, du kan finde ud af det på, ved at tale med ham. Så kan I også sammen finde ud af, hvordan I kan løse det, så I begge to har det rart i jeres forhold.
Hold det på egen banehalvdel
Det kan nogle gange være svært at starte en samtale med sin kæreste. Især hvis man er lidt usikker på, hvad de tænker om situationen. Derfor vil jeg også give dig et par råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Først og fremmest kan det være rart at aftale et specifikt tidspunkt at tale sammen. På den måde kan du forberede dig på, hvad du vil sige.
Og så er det også vigtigt at huske at holde sig på sin egen banehalvdel, når man taler sammen.
For når der er noget som der går en på, eller man er ked af, så er det nogle gange let at skyde skylden på den anden. Men det kommer man ikke så langt med, for så kan den anden let føle sig angrebet.
Derfor kan det være rigtig smart at huske at tale ud fra sit eget synspunkt og følelser uden at skyde skylden på den anden. Det kan man for eksempel gøre ved at tale ud fra et JEG i stedet for et DU.
Altså for eksempel ved at sige: “Når din veninde tit rør ved dig, eller vil have dig til at lære hende at køre traktor, så bliver jeg faktisk lidt usikker, og jeg synes det er lidt for meget. Hvad tænker du?”.
På den måde holder du samtalen på din egen banehalvdel, og du er åben for at høre, hvad han tænker og føler.
Tal med dine venner
Udover at tale med din kæreste, så kan det også være rigtig rart at tale med nogen, du stoler på. For eksempel dine venner. Dine venner kender dig, og måske kender de også din kæreste. Derfor tænker jeg, at de måske har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Og så er det ofte også bare rigtig rart at få talt med nogen, som ikke er en del af situationen. For når vi får sagt vores følelser og tanker højt, så forstår vi dem også bedre, og så er de nemmere at håndtere.
Det kan være mega svært, når man føler, at en anden person overskrider ens grænser. Det virker til, at du ikke synes den måde, din veninde og kæreste er sammen på, er rar. Derfor kan det være en rigtig god ide at få talt med din kæreste om, hvordan du har det.
Jeg håber I finder en løsning, og at mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper