Hej,
jeg har brug for hjælp. Det er sådan at jeg bor med min kæreste og 2 måneder gamle søn, men min kæreste ville ikke hjælpe til her hjemme fordi han er for træt efter arbejde, skal lige siges han hellere ikke ville hjælpe til i weekeden, jeg kræver ikke rengøring heletiden 2 gange om ugen måske eller at man lige roder lidt op her og der, han forstår ikke når jeg så bliver sur og ked af det (skal siges jeg har efterfødsels depression) så mit overskud er meget lavt og kræver extra energi for mig bare at klaren mig igennem dagen 🙁 hvad kan jeg gøre har prøve at snakke med ham men det ender altid ud i han lover det ene og det andet men ikke gør det jeg kan snart ikke holde til det kun er mig der skal gøre ting hjælp 😩

(20 år)
Hej 20 årig
Det kan være rigtigt træls, når man føler, man er den eneste, der laver noget derhjemme. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke alene
Æv, hvor lyder det som en super frustrerende situation, du står i. For det er i forvejen rigtigt træls, når man ikke er enig med sin kæreste om, hvor meget man hver især skal lave derhjemme. Men når man både har et lille barn og så oveni også har en fødselsdepression, så er det helt naturligt, at der ikke er meget overskud på kontoen. Og så er det bare super hårdt, at man skal bruge sin sparsomme energi på at holde hjemmet rent uden, at man føler, at ens kæreste hjælper til.
Jeg tænker, langt fra du er alene om at stå i den her situation. For det med at bo sammen kan bare være super svært, også selvom man er kærester og normalt er rigtigt glade for hinanden. Vi mennesker er nemlig super forskellige, når det kommer til, hvor pænt og rydeligt vi har brug for, det er derhjemme. Nogle mennesker vil helst have, at der er ryddet op altid, mens andre mennesker har det fint med at gå i flere uger uden, at der bliver ryddet op og gjort rent.
Hvis man så finder sammen med en, som er helt modsat en selv, når det kommer til rengøring og oprydning. Så kan det hurtigt ende med, at man for eksempel føler, man er den eneste, der rydder op og gør rent derhjemme. Sådan skal det helst ikke være, for så er det ikke rart at være hjemme. Derfor handler det tit om at få lavet nogle kompromiser og nogle klare aftaler omkring rengøring, der fungerer for begge.
Lav konkrete aftaler
Det er super godt, at du allerede har prøvet at tage en snak med din kæreste om, at du gerne vil have, at han hjælper mere til. For i sidste ende er det, det bedste du kan gøre for at få din kæreste til at hjælpe mere til. Derfor kan jeg også godt forstå, det er frustrerende for dig, at han bare lover en masse ting, som han så ikke holder.
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at at lave nogle faste aftaler omkring rengøring med din kæreste? Det kunne for eksempel være, at I har en fast rengøringsdag, som er lørdag mellem 12 og 13, hvor der skal gøres rent. Hvis ikke du har det, så kan det måske være en god idé.
Jo mere klar og konkret en opgave er, jo lettere bliver den nemlig at gå til. For hvis man bare sådan lidt løst lover, at man nok skal hjælpe mere til. Så bliver det meget uoverskueligt, hvornår man skal gøre det, og hvad det betyder. Og så bliver det også meget lettere at komme til at løbe fra aftalen.
Skal forventningerne skrues lidt ned?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg også til at tænke på, om det måske også kunne hjælpe dig at skrue dine forventninger til rengøring og oprydning lidt ned. Sådan så du og din kæreste går lidt på kompromis begge to. Selvfølgeligt skal det ikke være sådan, at det slet ikke er til at være i jeres hjem for beskidt tøj og opvask. Men måske er det okay, at der ligger lidt vasketøj på en stol i et hjørne og, at opvasken får lov til at stå en dag eller to.
Der er nemlig ingen mennesker, der kan overskue at holde sit hjem helt rent og perfekt altid. Og når du ikke har så meget overskud, fordi du har et lille barn, og oveni det også har en fødselsdepression. Så er det okay at spare på den smule energi, du har og prioritere at bruge den på at passe på dig selv og dit barn.
Snak med nogen
Har du mon nogen, du kan snakke med og brokke dig lidt til, når du bliver frustreret over, at din kæreste ikke hjælper til derhjemme? Det kunne for eksempel være nogle gode veninder, en søskende eller en helt tredje person. Selvom det ikke direkte hjælper på at få din kæreste til at hjælpe mere til derhjemme. Så kan det være rigtigt rart at have nogen, som man kan lufte sine frustrationer lidt til. Det kan nemlig tit gøre, at de tager lidt mindre energi fra en, fordi de kommer til at fylde mindre. Derfor tænker jeg, det ville være rart for dig at få snakket med nogen omkring dig om det her.
Får du hjælp til fødselsdepressionen?
Når du skriver, at du har en fødselsdepression, så tænker jeg på, om du mon får noget hjælp til den? Hvis ikke du gør det, så er det nemlig vigtigt, du får det. For det er ikke noget, du skal klare dig igennem alene. Derfor synes jeg, du skal tage en snak med din læge, hvis du ikke allerede får hjælp. For så kan du og din læge nemlig snakke sammen om hvad for en slags hjælp, der kunne være rar for dig at få. Og din læge kan finde ud af, hvordan du kan få den hjælp.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din kæreste finder ud af, hvordan I kan få det til at fungere med rengøringen og oprydningen derhjemme.
De bedste hilsner fra en Mindhelper