Hej
Jeg har haft en kæreste længe (jeg er muslim, han er 19 snart 20. Også er vi i et skjult forhold. Han skulle snart komme og bede mine forældre lov om et ægteskab) problemet er, at min kæreste gerne ville have et ”bevis” på, at jeg er jomfru,-det skal siges, at han virkelig elsker mig og at han sagde det på en meget pænere måde end dette – så han vil gerne have samleje.
Jeg har så fortalt ham, at jeg bliver nød til, at være gift med ham før han kan få det der ”bevis”, for som I måske ved må en muslim først være tæt med en når man er gift. Nu har han hørt rygter om mig – fra min fortid-omkring, at jeg har været sammen med mange fyre mm.
I må vide, at jeg virkelig er forandret, jeg går mod den ”halal” vej, som jeg er glad for!
Vi har været oppe at skændes, hvor han fortalte mig, at rygterne gør ham i tvivl omkring min jomfruhed. Jeg syntes det var synd for ham, for han blev ked af hans fortvivlsomhed, hvor han så helt skuffet ud over han ikke troede på mig. Jeg forstår ham jo alligevel. Han er sådan en ubeskrivelig smuk loyal mand, som en masse piger vil have. Hvis der var sådan nogle rygter om ham havde jeg også været i tvivl… Men der er bare ikke rygter om ham! Både hans fortid og fremtid ser ren ud. Jeg har som sagt fortalt ham at jeg er jomfru, som jeg er! – for ellers ville det føre mig et dårligt sted hen – Han har fortalt, at han vil vide om jeg er inden vi bliver gift så ingen misforståelser mm. sker. Så da jeg blev meget sur, sagde han
”okay, prinsesse, du ved jeg elsker dig. Jeg gør det ikke for, at gøre dig ked af det, bare min fortvivlsomhed.” Men jeg er jo ikke helt dum, jeg kunne jo godt se, at han ikke troede på mig.
Præcis en dag efter mødes vi udenfor et sted, hvor hans 2 tætteste venner var. Han kom så farende, at jeg rejste mig op, hvor han gav mig en flad jeg faldt til jords og hans bedstevenner skubbede ham væk råbte ham i ansigtet og fortalt ligemeget, hvad slår man ikke en kvinde mm. Så spurgte han mig om, hvordan jeg gjorde det, og jeg fandt straks ud af at det var et halvnøgen billede af mig som jeg sendte til A (før i tiden) Som så har sagt jeg har haft noget med ham, DET HAR JEG IKKE! DET MÅ I VIDE
Nu har jeg intet valg end at bevise ham det…
Dvs. at have samleje, før at han tror på mig. For jeg ELSKER ham! Om jeg så har lyst. JegVil ikke misteHam
Knus L

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det er en super svær situation, du er i lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære tanker og følelser.
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at jeg har rettet lidt i dit spørgsmål. Det er udelukkende for at være sikker på, at du ikke bliver genkendt ud fra dit spørgsmål.
Det er ikke okay
Det lyder som om, du har fundet en kæreste, som du er rigtigt glad for, og det er jo som udgangspunkt super skønt. Men jeg kan også blive i tvivl om, hvor meget der er plads til, at du kan være dig selv og respektere dine egne grænser i jeres forhold. For det lyder som om, du nogle gange føler dig tvunget til noget, som du ikke har lyst til, fordi du gerne vil bevise overfor din kæreste, at du elsker ham. Som for eksempel at have sex med ham, selvom du faktisk ikke har lyst. Det lyder virkeligt ikke særligt rart. Og det er heller ikke okay, at din kæreste får dig til at føle, at du skal have sex med ham, selvom du ikke har lyst.
For hvis ens kæreste tvinger en til at have sex fordi, man for eksempel skal bevise noget overfor dem, så kaldes det seksuel vold. Og alle former for vold i et parforhold er forbudt i Danmark. Det er det, fordi det kan sætte spor i en i rigtigt lang tid bagefter, hvis man bliver udsat for vold. Derfor er det heller ikke okay, at din kæreste slog dig. Hvis man bliver tvunget til at have sex imod sin vilje, så kaldes det desuden et seksuelt overgreb, og det er også ulovligt i Danmark. Det er det blandt andet fordi, at det at have sex er en rigtig intim ting, så når nogen tvinger sig til at have sex med en imod ens vilje, så er det en voldsom grænse at få overskredet. Og det er noget, der kan sætte spor i en i rigtigt lang tid bagefter.
Derfor kan jeg også blive i tvivl om, hvor godt du og din kærestes forhold egentligt er. For man kan sagtens opleve at elske en meget højt, selvom de ikke behandler en særligt pænt. Og du skal vide, at når man er i et forhold, hvor man ikke bliver behandlet ordentligt, så er det helt okay at forlade forholdet. For alle har ret til at blive respekteret af sin kæreste, lige meget hvad ens kulturelle baggrund er. Så når ens grænser ikke bliver respekteret, er det helt okay at sige, at man ikke vil være med mere og gå.
Tag fat i RED-Centret
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal tage fat i RED-Centret. Hos RED-Centret sidder der nemlig en hel masse vildt dygtige rådgivere klar til at hjælpe dig, som ved en hel masse om, hvordan det er at have en anden kulturel baggrund end dansk. Derfor ved de også meget mere om de udfordringer, som du står med lige nu, end jeg gør. Så de kan meget bedre hjælpe dig, end jeg kan. Rådgiverne hos RED-centret har snakket med mange unge, der har været i en situation, der minder lidt om din. Så de skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, som de overhovedet kan. Du kan være helt anonym hos RED-centret, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af noget med din kæreste på en måde, hvor du også får lov til at beholde dine grænser for, hvad du har lyst til. Og hvad du synes er okay.
De bedste hilsner fra en Mindhelper