Hej Mindhelper
Jeg skriver fordi jeg har haft det rigtigt hårdt med min kæreste i en længere periode. Min kæreste har det rigtigt meget angst og døjer med problemer i sin hverdag, hvilket har medført at han godt kan have det svært med at jeg gør nogle ting sommetider. Han vil rigtigt gerne have at jeg indblander ham i mit tøjvalg, hvem jeg er omkring og når jeg er til fester. Før i tiden har jeg haft det ok med det, men på det seneste synes jeg at det er blevet for kontrollerende, og de gange hvor jeg har modsagt ham kan vi godt komme op og skændes på en rigtig træls måde. Han har nu inden for de sidste par dage gået over stregen, hvor han blandt andet sagde at hans selvmordstanker er min skyld. Da jeg fortalte mine forældre dette blev de meget vrede, og de vil have at jeg skal stoppe alt kontakten med ham. Jeg vil dog egentligt gerne fortsætte med at være kærester, da ham og jeg har det meget godt sammen ellers og jeg har udtrykket at han skal stoppe med at sige sådan nogle ting. Mine forældre er dog fortsat fastsat i at jeg skal slå op med ham, men måske kunne det jo være at hvis jeg hjælper ham med at få det bedre i hovedet, vil vores forhold blive godt igen.

(19 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation at være i. Det kan være rigtig svært, når en vi har tæt på os har det svært.
Det er vigtigt at sætte grænser og respektere dem
Når man er i et forhold, så er det helt naturligt at inddrage hinanden i de ting man laver i sin hverdag, og hvem man er sammen med. Og selvom man måske kan være forskellige, eller have forskellige holdninger til fx hvad tøj der er pænt, så er det vigtigt, at man husker at respektere hinandens grænser.
Når du skriver, at I godt kan komme op at skændes, fordi han gerne vil være med til at bestemme hvilket tøj du har på, eller hvem du ses med, så lyder det til, at det er vigtigt I får taget en snak om ikke at overskride hinandens grænse.
Først og fremmest vil jeg dog sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du mærker efter, og kan mærke, at det er over din grænse. Det kan i sig selv nogle gange være svært. Derudover er det rigtig sejt, at du siger fra.
Det er nemlig rigtig vigtigt, at vi passer på vores grænser. Blandt andet fordi det gør det nemmere for os at passe på os selv og vores interesser, og fordi vi ellers kan komme til at gøre ting, som vi ikke har lyst til.
Derfor vil jeg gerne opfordre dig til at blive ved med at holde fast i dine grænser og sætte dem. Det er nemlig rigtig vigtigt.
Selvom du allerede har været god til at sige fra, så vil jeg alligevel opfordre dig til at læse vores artikel: Pas på dig selv: Lær at sætte grænser. Artiklen giver nemlig mange gode råd til, hvordan man kan sige fra, også i svære situationer.
Tal med din kæreste
Jeg tænker, det kunne være en god ide, hvis dig og din kæreste snakkede sammen om netop grænser og kontrollerende adfærd. Det er vigtigt at han får at vide, at du ikke synes det er rart, når han prøver at kontrollere fx hvad tøj du har på, eller hvem du er sammen med.
Du nævner nemlig, at det på det seneste er blevet værre end hvad det ellers har været. Eksempelvis har han sagt, at det var din skyld, at han har selvmordstanker. Her er det vigtigt for mig at understrege, at det aldrig er okay at sige, at det er en anden persons skyld, at man har selvmordstanker.
Når man bliver ked af det eller presset, kan man godt komme til at sige ting, som ikke er rart for den anden, men derfor er det stadig ikke okay at sige. Derfor kan det være rigtig rart at få snakket om tingene.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse mere om, hvordan du kan gribe samtalen an. Artiklen er rettet mod venner, men rådene kan sagtens bruges, selvom man er kærester.
Mærk efter
Jeg tænker også, at det er vigtigt, du mærker godt efter, hvad du har lyst til, og hvad du har brug for. Et forhold skal helst være rart for begge parter at være i, og lige nu lyder det som om, at der er flere ting som ikke er rart for dig.
Jeg tænker, det kunne være en god ide at mærke efter og måske få skrevet ned, hvad du har brug for der skal ske fremadrettet i jeres forhold. Hvilke grænser er det vigtigt for dig, at der er?
Selvom din kæreste døjer med angst og selvmordstanker, så er det vigtigt at det ikke ender med at gå ud over dine grænser. Derfor tænker jeg det er vigtigt at du finder ud af, om du kan være i, at han for eksempel vil have medbestemmelse over dit tøjvalg og venner, eller om det er for meget at være i?
Du kan støtte, men ikke redde
Du skriver, at du har et håb om, at det kan være, hvis du hjælper ham med at få det bedre, så vil jeres forhold også blive bedre. Det er her vigtigt for mig at sige, at når man døjer med ting som angst, depression og selvmordstanker, så skal man have professionel hjælp.
Som pårørende kan man have en følelse af ansvar for at hjælpe den som har det dårligt, men det ér ikke ens ansvar. Man kan selvfølgelig støtte og lytte, men det er en professionel og personen selv, som skal finde løsningerne.
Derfor tænker jeg også at det er vigtigt, du ikke påtager dig en rolle, hvor du skal hjælpe ham ud af sine problemer. Det kan kun han og en professionel gøre.
Headspace vil altid lytte og rådgive
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en organisation der tilbyder rådgivning og vejledning til unge mellem 12-25 år.
Headspace har både online rådgivning og lokale afdelinger til fysisk rådgivning i de fleste større byer. Du kan finde en afdeling nær dig på Headspace.dk.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper