Min kæreste var mig utro i sommers. Efter et stykke tid valgte jeg at tage hende tilbage. Det er et halvt år siden nu, men jeg bliver stadig ædt op af jalousi.
Hej
– I sommers var min kæreste mig utro. Jeg valgte efter et stykke tid, at finde sammen med hende igen. Det er nu over et halvt år siden, og jeg bliver stadig ædt op af jalousi. Når hun skal være sammen med venner, når hun sidder med sin telefon eller hvis hun skal i byen. Det ødelægger vores forhold, og det ødelægger mig indeni. Jeg kan ikke komme af med det, og jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mine følelser. Hun er virkelig ved at være træt af det, for oftest er der ikke nogen grund til min jalousi. Jeg sætter spørgsmålstegn ved alt som hun foretager sig, og jeg er bange for at hun snart slutter forholdet imellem os. Jeg vil ikke miste hende. Har I nogle gode råd?

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Jalousi er en virkeligt hård følelse. Og man kan hurtigt komme til at føle, at den er ved at æde en fuldstændigt op indefra. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Jalousi er en normal følelse
Du skriver, at du er ved at blive ædt op af jalousien. Det er ikke særligt sjovt at have den følelse. Og det kan bare gøre så ondt, hvis man slås rigtigt meget med jalousi. Men i virkeligheden er jalousi faktisk en helt normal følelse. Nogen kæmper mere med jalousi end andre, men vi kommer alle sammen til at mærke noget til den i løbet af vores liv.
Når jeg læser din besked, tænker jeg, at det giver ret god mening, at du slås sådan med jalousi lige nu. For din kæreste har været dig utro en gang før. Det er et kæmpe tillidsbrud. Og det gør mega ondt at blive udsat for. Så det er sådan noget, man husker. Også selvom der ikke er nogen grund til at tro, at din kæreste skulle være dig utro nu. Og det kan tage lang tid at genopbygge tilliden til en person igen, når man har været udsat for utroskab. Så prøv at lad være med at slå dig selv for hårdt i hovedet med, at du bliver jaloux. For jeg tænker virkeligt, at der er en god grund til, at jalousien dukker op hos dig.
Accepér, at følelsen opstår
Jalousi er en virkeligt hård følelse. Men et af de bedste våben mod jalousi er faktisk at acceptere at følelsen opstår. Jeg ved godt, at det er dødsvært. For jalousi er sådan en følelse, man helst bare vil have væk. Men jo mere man kæmper imod den, jo mere bliver man fanget i den. For jo mere opmærksomhed man giver ting, jo mere kommer de til at fylde. Så næste gang du for eksempel oplever jalousien, kan du prøve at sige til dig selv: “nu mærker jeg jalousien igen. Det er super nedern lige nu. Men det er bare en følelse og den går over igen.”
Det er garanteret super svært i starten. Men når du har øvet dig i noget tid, vil du sikkert opleve, at jalousien slipper meget hurtigere, end hvis du havde forsøgt at kæmpe imod den. Hvis du har lyst til det, kan du læse flere gode råd imod jalousi i den artikel, jeg har linket til.
Snak med din kæreste
Det lyder som om, at du gør din kæreste opmærksom på det, når du bliver jaloux. Det er helt okay, så længe du gør det på en ordentligt måde. Og ikke begynder for eksempel at styre, hvem hun må snakke med og så videre. Uanset hvor jaloux man er, er det nemlig aldrig i orden at begynde at bestemme over, hvem ens kæreste må ses med og skrive med.
Det er måske også en god idé at fortælle din kæreste, at jalousien ikke handler om noget, hun gør forkert, men at den er en super træls følelse inde i dig lige nu. Sådan så hun ved, at du godt ved, at hun ikke gør noget forkert. Men at jalousien bare har super meget magt over dig lige nu.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med hende om din jalousi, når der er fredstid. Altså hvor der ikke er nogen af jer, der er påvirket af jalousi eller andre svære følelser. Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal prøve at gøre det. For jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at miste din kæreste. Men det lyder egentligt heller ikke som om, at jeres forhold er særligt rart at være i for nogen af jer lige nu.
Så jeg tænker, det er vigtigt, at I får snakket sammen og fundet en løsning, der dur for jer begge to. Så jeres forhold kan blive rart for jer at være i igen. Og det er meget nemmere at føre en ordentlig samtale, hvor man kan lytte til hinanden, hvis man ikke er påvirket af en masse følelser allerede, når man starter samtalen.
Snak med nogen andre om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen andre om din jalousi? Det kunne for eksempel være dine veninder. Eller måske dine forældre. Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal prøve at gøre det. For selvom det ikke direkte hjælper på at få jalousien til at gå væk, så kan det nogen gange hjælpe lidt på, hvor meget den fylder.
Hvis man går med de svære følelser helt alene, har de det nemlig tit med at gå og bygge sig op og blive større og større. For vi mennesker er ikke bygget til at gå med de svære ting helt alene. Så hvis vi deler det med nogen andre, kommer de svære ting tit til at fylde lidt mindre.
Det kan jo også være, at den du snakker med, har stået i en situation, der minder om din. Og faktisk kender der følelse af at blive totalt ædt op indefra af jalousi helt vildt godt. Så kan det jo være, at personen kan fortælle dig, hvad der hjalp dem. Måske det også kan hjælpe dig?
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan man have brug for at snakke med nogen, der ikke kender en. For eksempel fordi man rigtigt gerne vil have hjælp fra en, der kan se ens situation lidt mere udefra. Hvis du har det sådan, kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om lige nøjagtigt det, der fylder for dig. Stort som småt. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange forskellige unge, så mon ikke også de har mødt unge, der har kæmpet helt vildt med jalousi? Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du og din kæreste finder ud af, hvordan I kan få jalousien til at fylde lidt mindre i jeres forhold.
De bedste hilsner fra en Mindhelper