Hej,
jeg har meget længe kæmpet med dårligt selvværd, og haft svært ved at acceptere min krop som den er.
Nu har jeg fået en kæreste som jeg er virkelig glad for, og prøver at være åben overfor ham, omkring hvordan jeg har det.
Som fks. At jeg har svært ved at skulle være øverst under sex, da jeg føler mig blottet og tyk og alt det det følger med.
Alligevel føler jeg han presser mig til det, hver gang, og når jeg siger nej, bliver han skuffet, og så føler jeg ligesom jeg har ødelagt stemningen. Så endte det med st han ikke længere havde lyst til sex med mig, fordi det var kedeligt og ensformigt.. så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
Har sagt til ham at du kunne hjælpe hvis han gav mig nogle flere komplimenter, så jeg blev mere sikker på mig selv, men det sker sjældent at han gør det.
Og nu prøver jeg bare at undgå sex, når han endelig vil, da jeg ved at han vil presse mig til at være øverst..
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at det er ret svært mellem dig og din kæreste i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er super svært, at skulle gå rundt med alene.
Usikkerhed
Jeg tror der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til de ting du beskriver med, at være usikker på sin krop. Og det kan bare være mega svært at accepterer de der ting på ens krop, som man måske ikke synes er så flotte. Men vi har allesammen dele af vores krop, som vi er gladere for end andre. Derfor er det også helt normalt, at kunne blive ramt af de her tanker om at være for tyk, ikke god nok eller noget helt 3. Det kan godt hæmme en under sex, fordi man netop er blottet, som du så fint beskriver.
Du kan prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop, der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan komme til at holde lidt mere af sin krop og give lidt slip på sine usikkerheder. Måske er der nogle tips i den, som kunne være gode for dig? Du kan også prøve at læse denne artikel om, hvordan man kan stoppe negative tanker om sig selv. Den kan også være rigtig god, hvis man får de her tanker om at være tyk eller ikke god nok. Det kan godt være svært, at ændre på de her usikkerheder, men det kan godt lade sig gøre og man kan blive gode venner med sin krop.
Det er ikke okay
Du skriver det her med, at din kæreste presser dig til at gøre nogle bestemte ting under sex. Det tænker jeg, ikke er okay. Når man er kærester og har sex, så er det vigtigt, at man er tryg og respekterer hinandens grænser. Og det gør din kæreste ikke, når han presser dig eller bliver skuffet over, at du ikke vil være øverst. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvorfor du ikke har lyst til at have sex med ham og prøver at undgå det. For det er ikke en rar oplevelse at have sex, hvis man oplever at blive presset ud over sine grænser. Så kan man godt komme til at føle sig forkert, fordi man ikke har lyst eller kan leve op til de ting, som ens kæreste beder en om. Og det kan være med til at gøre usikkerheden på sig selv endnu større. Måske oplever du det samme? Sexlinien har skrevet en ret fin artikel om seksuelle grænser, som du kan prøve at læse. Den beskriver nemlig rigtig fint det her med, at det er okay, at der er ting, man ikke har lyst til. Hvis du ikke har lyst til at være øverst under sex, så er det helt okay. Det kan være du får det en dag, men det er altid helt okay, at sige nej.
Snak med din kæreste
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med din kæreste om, hvor dine grænser går seksuelt. Hvis han ikke kan acceptere, at der er ting, som du ikke har lyst til lige nu, så kan du overveje, om du har lyst til at blive ved med at være kærester med ham. Jeg tænker i hvert fald, at det ikke virker særligt rart at være kærester med en, som ikke respekterer ens grænser. Det kan godt gøre en rigtig utryg og sætte sig i kroppen på en rigtigt længe. Og selvom din kæreste måske er sød på rigtigt mange andre punkter, så fortjener du også at være sammen med en, som ikke får dig til at føle dig usikker seksuelt.
Kontakt Sexlinien
Hvis du har brug for at snakke noget mere med nogen om, hvordan du kan forholde dig til det seksuelle, så kan du kontakte Sexlininen på telefon, chat eller brevkasse. På telefon eller chat vil du have lidt mere mulighed for at snakke frem og tilbage med en rådgiver end du kan her på brevkassen. Og det kan nogle gange være rigtigt rart, hvis man er i tvivl om, hvad man skal gøre. Du er super søde og helt vant til at snakke om sex med unge. Og så er det helt anonymt. Måske er det noget for dig?
Det er rigtigt svært at opleve, hvis ens kæreste presser en seksuelt. Men jeg håber at mit svar har kunne været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper