Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste, og vi har det rigtig godt sammen. Problemet er, at han overtænker meget, at jeg finder en anden og er ham utro.
Jeg ville aldrig gøre det, og har prøvet at forklare det mange gange. Men det hjælper ikke på hans overtænkning.
Nogle gange tror han jeg gør ting, som jeg ikke gør og han tror jeg er sammen med en anden, selvom jeg ikke er. Han har det meget svært når jeg er alene hjemme, eller er til fester. Jeg ville ønske, at han kunne lade være med at overtænke. For noglegange føler jeg ikke han stoler på mig, selvom han siger han gør.
Han føler jeg nogle gange er dårlig til at håndtere hans bekymringer, fordi jeg tit bliver frustreret og ked af det.
Jeg vil virkelig gerne hjælpe, og få hans bekymring til at gå væk, men hvordan kan jeg det? For det bliver ved med at ske igen, og føler jeg fejler hver gang jeg prøver at gøre det bedre.

(17 år)
Kære Du
Det kan være svært når ens kæreste er plaget af bekymringer om, at man er ham utro. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at din kæreste overtænker rigtig meget, og er nervøs for at du finder en anden eller er ham utro. Det kan være svært, når bekymringerne fylder meget hos ens kæreste. For på den ene side, kan det gøre ret ondt og gøre en ked af det at føle, at han ikke har tillid til en. Og samtidig kan man måske også blive vred og frustreret over at intet af det, som man gør, hjælper. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du bliver frustreret og ked af det når hans bekymringer fylder så meget.
Og nogle gange, når man ender i den samme situation igen og igen, og ens kæreste bliver ved med at fortælle en, at han er bange for, at man fx er ham utro, så kan man godt få en følelse af, at det er en selv, som den er gal med. Også selvom man måske slet ikke gør noget forkert. Og det kan være en rigtig svær følelse at gå med. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel om at skrue ned for din indre kritiker, som kunne være hjælpsomt for dig?
Kan I snakke om det?
Det kan være rigtig hårdt at se en, som man holder af bøvle med svære tanker og bekymringer. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du gerne vil hjælpe din kæreste. Men lige med bekymringer er det tit noget, som personen selv skal arbejde med. Og der findes desværre ikke en nem og hurtig løsning til at fjerne en andens bekymringer. Derfor er noget af det bedste, som man kan gøre, at være åben og ærlig og snakke om, hvordan man har det. Så der både er plads til, at du kan fortælle, hvordan du har det, og så din kæreste også kan hans sine bekymringer. Tit kan det at kunne tale åbent om det nemlig være med til at tale lidt af luften ud af bekymringerne. Så måske dig og din kæreste kan tage en snak om det igen og se om I kan finde nogle løsninger, som er rare for jer begge?
Snak med en anden om det
Det kan være hårdt og frustrerende, når ens kæreste går med en masse bekymringer. Derfor kan det også være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele sine tanker og frustrationer med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske har en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du kan snakke med? Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du ikke går med en masse svære tanker og følelser alene.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når bekymringerne fylder meget hos ens kæreste. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på deres chat.
Det kan være hammersvært, når ens kæreste bøvler med bekymringer, som handler om en. Og selvom jeg ikke har kunne give dig en direkte opskrift på at fjerne hans bekymringer, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper