Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg igennem snart 5 år er gået skævt af hinanden til nytår…
Han tror jeg er ligeglad med hans følelser og behov som består i at give han plads til at være sig og give lov til at trække sig ved diskussioner!
Jeg er meget modsat og har behov for at snakke med det samme!
Jeg vil gerne blive bedre til at give plads men han tror ik på mig og nu ved han ik hvad han vil. Vi er ved at købe hus og har lige købt bil sammen!
Hvad kan jeg gøre for at overbevise ham om at jeg ikke er ligeglad med hans følelser og at jeg vil arbejde på det?
Vi har tidligere haft samme dilemmaer men med fremskridt!
Der er sket bl.a. jobskifte, dødsfald, ulykker og en masse nye ting.

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som om, at dig og din kæreste står i en svær situation lige nu.
Det kan være udfordrende, når man som par finder ud af, at man gør ting forskelligt. Især når det ender med at skabe konflikter.
For hvad skal man så gøre?
Når man gør det forskelligt
Når man har været kærester længe, så er det også helt normalt, at man med tiden opdager, at der er punkter, hvor man er forskellige.
Nu har I fundet ud af, at I håndterer diskussioner og konflikter forskelligt.
For hvor din kæreste gerne vil have plads og tid til at tænke over det. Så vil du rigtig gerne tale om det med det samme.
Og så kan jeg godt forstå, at det kan blive rigtig svært. For hvad gør man lige, når man har brug for to forskellige ting?
Mange par er forskellige
Først og fremmest er det ofte meget forskelligt, hvordan man reagerer i konflikter.
Nogle mennesker kan godt lide at tale om det med det samme, og tale meget om det. Mens andre har det bedre med at gå lidt med det selv og tale lidt mindre om det.
Og faktisk oplever mange par, at de er forskellige, når det kommer til at håndtere diskussioner og konflikter. I er langt fra alene.
Men så er spørgsmålet, hvordan man skal håndtere det, så det er rart for begge parter at være i.
Mellemvejen
Først og fremmest er der ikke noget, som er rigtigt eller forkert. Begge måder at reagere på er helt normale.
Derfor er der heller ikke nogen, som har mere ret end den anden.
Men I har forskellige behov, og det handler om at finde et sted, hvor I begge føler, at I får dem opfyldt.
Jeg har ikke en opskrift på, præcis hvad det rette er at gøre for jer. Men jeg vil gerne komme med nogle eksempler på, hvad det kunne være.
Lav aftaler for konflikter
Noget som kan være rigtig smart at gøre, er at tale om, hvordan I hver især ville synes det var rarest, at I håndterer tingene, når I har en konflikt.
Her kan det være en god ide at lave nogle regler for, hvad I gør, når I er uenige.
Det kunne for eksempel være, at man gerne må bede om en pause fra at tale om konflikten. Men at man altid aftaler at tale om det igen, når man er klar.
En sætning man her kunne sige, kunne for eksempel være: “Jeg har brug for at trække mig lige nu, men lad os tale om det igen om en time”.
På den måde får du en forsikring om, at I nok skal få talt tingene igennem. Men din kæreste får også muligheden for at få noget plads til at tænke.
Tal om det i etaper
Hvis man har et stort behov for at få talt om problemerne, så kan man nogle gange ende med at tale om det i rigtig lang tid af gangen.
Det kan nogle mennesker sagtens klare, mens andre kan synes, at det er meget overvældende.
Derfor kunne en anden løsning også være, at I taler om tingene i en bestemt mængde tid af gangen og så holder en pause.
For eksempel at I taler om det i 10-20 minutter, og så holder en times pause.
Det her er blot eksempler, og det kan være I selv synes der er andre sætninger eller tidsrammer, der passer jer bedre. Man kan gøre det helt, som man selv føler, at det giver mest mening.
I kan lære af hinanden
Nogle gange kan man komme til at stirre sig helt blind i konflikten og kun fokusere på, at man håndterer det helt forskelligt.
Men det kan være rigtig godt at huske på, at netop fordi man er forskellige, kan man også lære rigtig meget af hinanden.
For mens du kan lære at holde lidt flere pauser og rumme, at det kan være rigtig fint også at gå med tankerne selv. Så kan din kæreste lære at blive bedre til at tale om tingene, og rumme de forskellige følelser og tanker I hver især har.
Hvordan skal du vise ham, at han kan stole på dig
Tillid tager tid, og ofte siger handlinger mere end ord.
Derfor kan jeg heller ikke fortælle dig, præcis hvad du skal gøre, for at han får en følelse af tillid igen.
Men en rigtig god start kunne være at tale med ham om de her forslag. Jeg synes, at det at du har skrevet herind, meget tydeligt viser, at du rigtig gerne vil finde nogle gode løsninger.
Og netop dét viser jo også, at du holder af din kæreste og gerne vil ham det bedste.
Lige nu kan I ikke gøre andet end at øve jer på at forstå den anden, og vise at I rigtig gerne vil blive bedre.
Det er tydeligt på det du skriver, at I før er kommet igennem konflikter, og gerne vil gøre en indsats for at forstå hinanden.
Derfor synes jeg også, at det lyder til, at der er håb for, at I nok skal finde nogle gode løsninger.
Men det kræver selvfølgelig, at I sætter tid af til at snakke med hinanden og prøve at forstå hinanden. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg jer en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper