Hej
Jeg er på en pige på 16 mig og min kæreste har været kærester i 8 måneder og vi diskuter heletiden og han mener jeg sur heletiden og han kommer tit i tivivl om han vil være sammen med mig fordi han ikke kan være sammen med en der sur heletiden problemet er bare jeg er ikke sur han gør mig bare tit ked af og siger nogle dume ting
Jeg ved ikke hvad jeg skal gør fordi jeg kan ikke undvære ham i mit liv

(16 år)
Hej 16 årig
Det lyder som om, det er rigtigt hårdt at være sammen med din kæreste. selvom du også er glad for ham. Derfor er jeg glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du skal ikke være ked af det hele tiden
Det lyder som om, at du på den ene side er rigtigt glad for din kæreste. Men at han på den anden side faktisk også tit siger nogle ting, som gør dig rigtigt ked af det. Er det rigtigt forstået? Du skal vide, at det ikke er meningen, at man skal gå og være ked af det det meste af tiden, når man er i et forhold. Selvfølgeligt kan alle komme til at sige nogle trælse ting, som de fortryder bagefter, fordi de bliver sure og mister kontrollen.
Men det skal ikke være sådan, at ens kæreste igen og igen siger ting til en, der gør en ked af det. Og igen og igen vender det imod en og truer en med at gå. Det er ikke okay. For når man er i et forhold, så skal man behandle hinanden ordentligt. Og man skal kunne tale om tingene på en ordentlig måde. Hvis man ikke kan det, så kan man kalde det for et usundt forhold, og det kan være rigtigt hårdt at være i. For det er hårdt at være oppe og skændes med sin kæreste hele tiden. Og det er hårdt at være ked af det meget af tiden på grund af noget, som ens kæreste har sagt.
Snak med din kæreste
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal prøve at snakke med din kæreste. Og fortælle ham, at du ikke er sur men, at du faktisk er ked af det over de ting, som han siger til dig. For det kan være, at han ikke selv har tænkt over, at de ting han siger, kan være sårende og gøre dig ked af det. Det er nemlig ikke alle mennesker, der er lige gode til at regne ud, hvad de kan sige og gøre imod folk uden, at de bliver kede af det.
Når du tager en snak med din kæreste, så er det bedst at gøre det i fredstid. Det vil sige på et tidspunkt, hvor du og din kæreste ikke allerede er uvenner i forvejen. For hvis bølgerne allerede går højt, og I begge er både sure og kede af det, så er det svært at få en ordentligt samtale, hvor der er plads til at lytte til hinanden ud af det. Du kan få flere råd til at tage snakken i vores artikel om at håndtere konflikter. Selvom den er skrevet om venskaber, så er der mange af rådene, der kan bruges i alle former for konflikter.
Du må godt sætte grænser
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at sætte grænser overfor din kæreste og sige til, når han siger noget, som gør dig ked af det. For alle mennesker har ret til at blive behandlet ordentligt. Derfor har man også altid ret til at sige til, når der er nogen, der ikke behandler en ordentligt. Og bede dem om at lade være med at gøre eller sige sådan en anden gang, fordi det gør en ked af det. Det skal folk omkring en kunne respektere, at man gør uden, at de bliver sure. Det kan være hammer-svært at sætte grænser, hvis man ikke er vant til det. Men jo mere man øver sig, jo lettere bliver det. Hvis du har brug for tips tli, hvordan du kan komme i gang, så kan du læse vores artikel om at blive bedre til at sætte grænser
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om de ting, du har fortalt i dit brev. For når man er i et forhold, som kan være svært at være i. Så er det rigtigt rart at have nogen at snakke om det med. Både fordi det kan være rart bare at få luftet lidt ud og sat ord på nogle af de ting, der fylder i ens forhold til nogen, som man kan støtte sig op af. Men også fordi dem man snakker med, kan komme med deres tanker omkring de ting, som man fortæller. Og tit kan dem man snakker med se nogle andre ting i det, som man fortæller, end man måske lige selv kan.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det skal bare være nogen, som du er tryg ved. Og som du tænker ville være god til at lytte til dig. Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre vil nemlig godt støtte og lytte, når man står midt i noget, som er svært for en. Men det kunne også være dine veninder, en lærer på din skole eller en helt tredje person. Hvis du har brug for lidt råd til, hvordan du kan tage samtalen, så kan du kigge i vores artikler om at snakke med sine venner om de svære ting og om at snakke med sine forældre om de svære ting
De vil også altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig, at dele dine tanker og følelser omkring dit forhold til din kæreste med nogen. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde og rare frivillige rådgivere klar til at snakke. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Det bliver lettere med tiden
Lige her på falderebet så lægger jeg mærke til, at du skriver, at du ikke kan undvære din kæreste i dit liv. Den tanke kan man godt have, hvis man er rigtigt glad for nogen. Så kan tanken om ikke at have dem i sit liv nærmest føles som, at man får suget alt luften ud af lungerne.
Men at man har den tanke, er ikke det samme som, at man ikke godt kan undvære sin kæreste. Det vil sikkert gøre rigtigt ondt i starten, hvis I går fra hinanden, og du vil nok opleve at få kærestesorger. Men efterhånden som tiden går, så vil det komme til at gøre mindre og mindre ondt. Derfor skal man heller ikke blive i et forhold, hvor man ikke har det godt kun fordi, det føles som om, man ikke kan undvære sin kæreste. For det kan man godt. Også selvom det måske vil være svært i starten.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din kæreste finder ud af det. Sådan så I ikke skal gå og diskutere hele tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper