Hej Mindhelper
Mig og min kæreste har været sammen i snart et år, dog oplever jeg at han snakker meget med sine venner om andre piger, i for af jokes om piger han vil ha sex med (sagt i sjov) og det gør mig mega ked af det.. måske er jeg overfølsom, men det føles disrespektfuldt og jeg føler mig så lille og ubetydelig – hans venner må også tro at han virkelig Ik kan lide mig… det svært og hårdt, for han er jo en hel anden person med mig.. vi bor sammen og tingene går fint, jeg syntes bare ikke det er sjovt når han laver sådan nogle jokes.. fx da vi var på ferie og hans venner spurgte ind til hvor vi var, svarede han “et sted med billige dame, ja taaak” istedet for at sige det var med mig…

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at de ting din kæreste siger er noget, der påvirker dig rigtig meget. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt din tanker. For de kan være svære at gå med alene.
Det er ikke fedt
Du skriver, at din kæreste har det med at sige nogle ting, som gør dig ked af det. For eksempel joker han om at have sex med andre piger. Det kan være mega ubehageligt, når ens kæreste siger sådan noget. Derfor giver det også god mening, at du kan blive rigtig ked af det og frustreret, når din kæreste siger den slags ting. For selvom det er ment i sjov, kan det stadig godt ramme en, og gøre nas.
Du skriver, at du måske bare er overfølsom, når du bliver påvirket af de ting din kæreste siger. Men det synes jeg ikke du er. Når ens kæreste joker på den måde, er det helt naturligt, at du kan komme til at føle dig utilpas. For det kan være ret ubehageligt hvis ens kæreste opføre sig anderledes, når hans venner er der. Og så kan man måske komme til at føle sig usikker på, hvor man egentlig har ham henne. Det kan også føles lidt ydmygende at han taler om andre piger foran en, når vennerne er der. For det kan godt komme til at virke som om, at han signalerer til vennerne, at han er lidt ligeglad med en. Og det er nok noget af det sidste man ønsker at være for sin kæreste.
Tal med ham
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om, hvordan du har det, når han siger de her ting? For ellers tænker jeg, at det kunne være en god ide at gøre det. For nogle gange, kan vi mennesker have en tendens til måske at tænke: “han må da kunne regne ud, at jeg bliver ked af det, når han siger sådan”. Men det er ikke altid tilfældet – og måske er din kæreste ikke rigtig klar over, at det påvirker dig, når han for eksempel joker om at være sammen med andre piger.
Derfor er mit bedste råd til dig, at få talt med ham om det. Det er nemlig super vigtigt at mærke efter, hvis der er noget i forholdet, der gør en utilpas. Og så er det helt okay at sætte nogle grænser. For selvfølgelig skal du ikke går og føle dig lille og ubetydelig, når din kæreste er sammen med hans venner.
Mange kan synes, at det med at skulle sige fra over for noget, kan være svært. Hvis du også har det lidt sådan, så kan du prøve at tage et kig på vores artikel om at sætte grænser. Her er der lidt tips til, hvordan man kan gribe det an, når man skal sige fra over for noget, man ikke synes er fedt.
Snak med dine venner
Det kan måske også være en hjælp for dig, at tale med nogle venner eller veninder om, hvordan du har det med de ting din kæreste siger? For sommetider kan følelserne og tankerne godt komme til at hobe sig op, hvis ikke man får talt om det. Og så kan det være rart at høre ens venners syn på en situation. Og de fleste venner vil rigtig gerne lytte til en, hvis man går og bøvler med noget som er svært.
Tag i Headspace
Du kan også altid hive fat i Headspace. Headspace er et super godt sted at komme, hvis man har brug for at tale om noget som er svært. Hos Headspace sidder der nemlig en masse flinke og dygtige frivillige, klar til at lytte. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige problemer – store som små. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage kontakt til.
Det er aldrig sjovt, hvis noget ens kæreste gør en usikker og ked af det. Derfor håber jeg at der er noget i mit svar, der kan være en hjælp for dig. Og så krydser jeg fingre for at du får talt med ham om det, så ikke du skal gå alene med de svære tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper