Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste vi har været sammen i snart 8 måneder, men han var utro for et halvt år siden og har ikke kunne slippe det og det går ud over ham, jeg har ikke kunne lade ham tage i byen eller andet og nu skal han til hans venners studentergilder om lidt og har det virkelig svært med det… bliver mega tit sur p ham, jeg kan ikke styre min vrede overfor ham, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere fordi jeg er virkelig bange for at miste ham snart fordi han er så træt af at han ikke må tage i byen med hans venner og at. jeg er så nervøs over de studentergilder han skal til…

(17 år)
Kære dig,
Det lyder ikke som nogle rare følelser at gå med. Det kan være virkelig ubehageligt at have mistillid til en, som man holder meget af.
Utroskab kan være rigtig svært at håndtere
Når den ene person i et forhold er den anden utro, så kan det skabe rigtig meget mistillid. Der er ingen rigtig eller forkert måde at reagere på, og det giver super god mening, at du har svært ved at stole på ham, for man kan gå med frygt for, at det kan ske igen.
På den ene side giver det god mening, at du er bange for, at han skal bryde din tillid igen, men på den anden side, kan jeg også godt forstå, hvis det er frustrerende for din kæreste, at han ikke må tage i byen eller med til studentergilder.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rart for jer begge at finde en løsning.
At tilgive er ikke nemt, og nogle gange heller ikke muligt
Hvis jeg regner rigtigt, så var din kæreste dig utro, da I havde været kærester i tre måneder. Når man er i et helt nyt forhold, så kender man ikke altid hinanden så godt endnu, og man er i begyndelsen af at opbygge forholdet og tilliden.
Derfor giver det også god mening, at det kan være virkelig svært, hvis ens kæreste er én utro, inden man har fået opbygget en stærk tillid.
Jeg tænker derfor også, at du kan overveje, om du gerne vil arbejde hen imod at opbygge den tillid? Tillid er nemlig en vigtig del af at være i et forhold, og jeg tænker derfor at det er vigtigt, at I begge er indstillet på at genopbygge den, hvis I vil fortsætte med at være kærester?
Tag en beslutning
Det er ikke altid man kan tilgive utroskab, og det er også okay. Der er ikke nogen reaktion der er mere rigtig eller forkert end en anden. Det vigtige er, at man mærker efter, hvad der er rigtigt for én selv.
Grunden til det er vigtigt at tage en beslutning omkring at blive i forholdet og genopbygge tilliden, eller at indse at det måske ikke kan lade sig gøre, er fordi det kan være rigtig hårdt for begge personer, hvis man forbliver i et sted, hvor man ikke rigtig vil nogle af delene.
Det kan være rigtig hårdt at være i et forhold, hvor man ikke rigtig stoler på hinanden, og derfor begrænser hinandens frihed, men samtidig heller ikke ønsker at gå fra hinanden.
Tal med din kæreste
Det kan være rigtig svært at gå med sine tanker og følelser alene. Jeg tænker derfor, at det ville give rigtig god mening, hvis du satte dig ned og talte med din kæreste om, hvad du føler og tænker om situationen.
For det første kan det at I deler jeres tanker og følelser gøre, at I måske kan forstå hinanden bedre, og det kan også gøre det lettere at være i følelserne.
Det kan også være, din kæreste kan give dig et andet perspektiv på situationen. Det er nemlig umuligt at vide hvad han tænker og føler, før du spørger ham ind til det.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse en masse gode råd til at tale om svære emner. Selvom artiklen er skrevet til venner, så kan du sagtens bruge de samme tips og tricks til at tale med din kæreste.
Tal med dine venner
Udover at tale med din kæreste, så kan det også være rigtig rart bare at få sagt sine tanker og følelser højt til nogen, som man stoler på. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har talt med dine venner om, hvordan du har det?
Nogle gange kan det være rigtig dejligt og lærerigt at tale med sine venner. De kan ofte se tingene fra et andet perspektiv, fordi de ikke selv er ligeså involveret i jeres forhold.
Samtidig kender dine venner dig, og måske også din kæreste, og det kan være de derfor har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Headspace er et trygt sted at tale
Hvis du har brug for at tale med nogen som hverken kender dig eller din kæreste, så kan jeg varmt anbefale Headspace.
Headspace er en organisation der tilbyder anonym og personlig rådgivning til unge mellem 12-25 år. De har afdelinger i det meste af Danmark, og derfor kan det også være, der er en nær dig.
Utroskab er en virkelig svær situation at stå i, og det kan føre rigtig mange ubehagelige følelser med sig, derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper