Hej brevkasse,
Jeg har en kæreste der er en del ældre end mig. Jeg har ikke haft andre kærester end ham, men han har en eks jeg i starten af vores forhold sammenlignede mig selv meget med og sommetider stadig gør. Jeg arbejder på at acceptere vi ikke er ens og jeg ikke behøver kæmpe med det billede af hende jeg har i mit hoved. På hans Facebook er der dog stadig en masse billeder de kysser osv på, som hun lagde op da de var sammen, jeg synes det er svært og undgår helst hans profil så jeg ikke behøver at kigge på dem. Er jeg bare overfølsom og jaloux og hvad gør jeg?

(20 år)
Kære dig,
Det lyder til, at billederne på din kærestes Facebook påvirker dig meget for tiden. Det lyder ikke rart at være i, så jeg er glad for, at du har skrevet ind til os.
Når ens kæreste har ekskærester
Det er forskelligt fra par til par, hvornår man møder hinanden. Nogle par har slet ikke haft andre kærester før i tiden, mens andre har.
I jeres forhold er din kæreste din første, men din kæreste har en ekskæreste.
Og nu kan du mærke, at det går dig på, at din kæreste stadig har billeder på sin Facebook med sin eks. Men hvad gør man lige, når man har det på den måde?
Hvorfor går det dig på?
Når man kan mærke, at noget i ens forhold går én på, så kan det være en god ide at undersøge, hvorfor det går én på.
Nogle gange kan det være fordi, man er bange for, at ens kærestes ekskæreste kunne tilbyde noget, som man ikke selv føler, man kan tilbyde.
Det kan også være, at det bare føles mærkeligt eller underligt at blive konfronteret med, at ens kærester har været vild med en anden før én selv.
Og det kan også være, der er noget helt tredje på spil for dig.
Uanset hvad det er, kan det være fint at spørge dig selv: ‘Hvorfor bliver jeg jaloux/irriteret/ked af det over, at min kæreste stadig har billeder med sin eks på sin Facebook?’.
Uanset hvad grunden er, kan det være en god ide at finde ud af, hvad der er på spil.
For jo før du kan sætte finger på det, jo hurtigere og nemmere er det også at gøre noget ved følelsen.
Ekskærester er en del af et menneskes historie
Det er meget forskelligt, hvordan folk reagerer, når de slår op med deres eks.
Nogle kan godt lide at lægge fortiden bag sig, og slette de fleste af de billeder og beskeder og andre ting der måtte være med personen.
Mens andre godt kan lide at gemme tingene.
Begge dele er helt normalt og okay.
For det er vigtigt at huske på, at selvom man ikke længere er kærester med sin eks, så har man formentlig stadig brugt en masse tid og en del af sit liv med personen.
Så selvom man går fra hinanden, så forsvinder fortiden ikke, og alle minderne og historierne går ikke i glemmebogen.
Og nogle mennesker kan godt lide at huske tilbage på de sjove og gode stunder. Det betyder ikke, at de har nogen som helst lyst til at ses med deres ekskæreste igen, eller huske på dem specifikt.
Jalousi kan blive bedre
Lige nu lyder det til, at jalousien og følelsen af ubehag fylder meget hos dig. Og det er ikke rart.
Men heldigvis kan man sagtens gøre ting for at blive mindre jaloux.
I vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde, kan du læse en masse gode råd. Her i mit svar til dig, vil jeg blot uddybe to af dem.
Tal med din kæreste om det
Når man går med en følelse af jalousi, så er det mega vigtigt at tale med sin kæreste om det.
For det første fordi, at man kan få en forløsning for følelserne, når man siger dem højt. Så går man nemlig ikke med dem alene inde i sit hovede hele tiden.
Men også fordi, at man på den måde kan få en god snak med sin kæreste om det. Hvis man for eksempel går rundt med en følelse af usikkerhed, så kan man tale med sin kæreste om det.
På den måde kan man faktisk få svar på nogle af de tanker, man går med.
Og når man har fortalt sin kæreste, at man tænker meget på det her, så er det også lettere at sige højt, når jalousien opstår. For så ved ens kæreste, hvad det handler om.
Tal med dine venner
En anden ting du kan gøre, er at tale med dine venner om dine følelser.
Det kan nemlig være rart at tale med nogle andre om det, som ikke er ens kæreste. Og ens venner er ofte nogle, man taler godt med og stoler på og derfor kan fortælle de svære ting.
Og måske kender dine venner også til det med jalousi, eller har prøvet noget lignende? Så kan det være de har nogle gode råd til, hvad der har virket for dem, eller hvad du kan prøve at gøre?
Når man oplever at blive jaloux i sit forhold, så er det mega vigtigt at tale højt om det. For det er ofte det, som skal til, for at man kan få det bedre. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper