Hej Mindhelper
Jeg skriver angående min kærste som slog op med mig for 1,5 måned siden.
Hun er 17 (Jeg bor jylland, hun bor sjælland)
Forholdet har varet 8 måneder
Jeg kom til at sige en måned før hun slog op at jeg vil have en pause, men det var ikke ment med forholdet, men fordi jeg havde en eksamen jeg skulle have fokus på. Vi snakkede om det fordi hun blev ked af det over det og jeg trode det løste alt, men her i dag tror jeg det ord (Pause) gjorde noget ved hende.
Jeg har altid elsket hende og givet hende masser af kærlighed, nok for meget vil nogen sige.
14 dage efter hun slog op fik jeg hende overtalt til at vi skulle snakke omrking det ordenligt. Det endte ud i at hun sagde hun havde mistet følelser for mig i 1 måneds tid og at hun ikke var klar til hvad jeg kom med (Altså et seriøst forhold)
Jeg prøvede alt for at vi kunne fikse tingene, men der var intetet der virkede. Jeg ville have gjort alt!
Nu har hun så fjernet mig på alle sociale medier og jeg har det svært ved at takle situiationen fordi jeg stadig elsker hende.
Kan jeg gøre noget for at få hende tilbage? Jeg tænker nemlig heletiden på at skrive til hende, men vil også gerne respektere at hun skal have plads.

(20 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Det er mega hårdt når ens kæreste slår op, så det kan jeg godt forstå, du er ked af det over. Det tror jeg, de fleste ville være.
Det gør mega ondt at slå op
Når nogen vi elsker slår op med os, så kan det gøre helt vildt ondt. Det er helt normalt, at man efter et breakup er rigtig ked af det, og konstant tænker over, om der er noget man kan gøre for at få personen tilbage.
Det er dog ikke sikkert, at man begge to reagerer ens. Din ekskæreste har valgt at slette dig på sociale medier. Det har hun ikke nødvendigvis gjort for at være ond, men nogle personer kan have brug for ikke at blive konfronteret med hvad den anden laver, imens de kommer sig oven på bruddet.
Man må respektere, hvis den anden ikke vil prøve igen
Du skriver at I allerede har mødtes og haft en snak, to uger efter I slog op. Først og fremmest synes jeg, at det er mega sejt, I har gjort det. Det kan nemlig være rigtig rart at få på plads, hvad der skete, da man slog op.
Det virker alligevel til, at du er i tvivl om, om din kommentar med at holde en pause (i forbindelse med din eksamenslæsning) kan have gjort noget ved hendes følelser og valg.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at sidde med en følelse af, at det kan have været en misforståelse som har ledt til, at I slog op. Når jeg læser dit spørgsmål, får jeg derfor en følelse af, at du godt kunne have behov for at tale sammen igen.
Spørg om hun vil tale sammen igen
Selvom din ekskæreste har slettet dig på sociale medier, så kan du godt prøve at skrive til hende igen, men du må forberede dig på, at det godt kan være, hun ikke svarer eller har lyst til at ses.
For som du selv skriver, så har nogle mennesker brug for mere plads og tid end andre, når man går fra hinanden. Det kan derfor både være at hun svarer og gerne vil mødes og tale igen, men det kan også være hun ikke vil og er afklaret med, at I ikke længere er kærester.
Hjælp dig selv i kærestesorgen
Skulle det vise sig, at hun ikke har lyst til at tale sammen, eller prøve at blive kærester igen, så er det helt naturligt at blive rigtig ked af det.
Derfor vil jeg her kort give dig et par råd til at håndtere kærestesorg.
En af måderne at håndtere kærestesorg på, er eksempelvis ved at huske sig selv på, at det er helt okay at være ked af det. Følelser er ofte lettere at håndtere, når vi giver dem plads til at være der og accepterer, at de lige nu har god grund til at være der.
For selvom det gør mega ondt at have kærestesorger, så får man det bedre med tiden, og på et tidspunkt vil man blive gladere igen.
I vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste, kan du læse flere gode råd til, hvordan du kan håndtere hjertesorgen.
Tal med dine venner
Et sidste råd jeg vil give dig, er at tale med dine venner om, hvordan du har det. Det kan være rigtig rart at få sagt det højt, når man er ked af det, fordi det kan gøre det meget nemmere at håndtere ens følelser.
Samtidig kender dine venner dig godt, og måske kender de også din ekskæreste, så det kan være, at de har nogle gode råd eller kan sætte tingene i et andet perspektiv.
Det kan i hvert fald være rigtig rart at vide, at man ikke er alene i hjertesorgen, selvom det kan gøre mega ondt.
Jeg håber, at noget i mit svar kan hjælpe dig på rette vej, og så sender jeg dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper