Hej Mindhelper
Min kæreste gennem 3,5 år har slået op med mig og hvordan kommer jeg nogensinde videre?
Min kæreste og jeg har været sammen i 3,5 år og det har været den bedste tis i mit liv. Han er taget på udveksling det her efterår og ringer lige pludselig og slår op med mig ud af det blå. For bare to dage inden har han booket en tur med ovnbagning til os, for at fejre sin fødselsdag. Hvordan kan han lige pludselig ændre følelser så meget. Vi havde så mange planer om ting vi skulle. Vi boede sammen og var ved at bygge et liv sammen. Jeg har støttet ham meget i hans udvekslingstur og var nede og aflevere ham for 3 uger siden tid siden. Vi har snakket og skrevet sammen som normalt og der har ingen antydning været til at noget var galt. Han sagde at han havde fundet sig selv og har haft de følelser i lang tid. Han har ikke nævnt noget af det inden han tog afsted, hvis han har haft det i lang tid. Jeg føler mig holdt for nar og ved ikke hvad der har været ægte. Alle de gange han har skrevet at han savner mig osv mens han er afsted. Jeg føler hele min verden er taget fra mig ud af det blå. Alting føles så ligegyldigt nu og min verden er i stykker. Hvad skal jeg gøre for nogensinde at få det bedre?

(22 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation. Jeg kan godt forstå, at det gør helt vildt ondt. I har været kærester i 3,5 år, og du havde forventet, I skulle skabe et liv sammen.
Når kærligheden braser sammen
Jeg kan godt forstå, at du føler, gulvtæppet er blevet revet væk under dig. For hvordan skal man reagere, når ens kæreste slår op ud af det blå?
Og hvad kan man egentlig regne med var ægte, hvis han har følt tvivl længe, inden han slog op? De tanker kan jeg sagtens forstå, at du går med.
Når tvivlen slår rod
I mange forhold ser man faktisk, at den part der slår op, går længe med følelsen af tvivl, inden de slår op. Ofte med håbet om, at tvivlen vil forsvinde. Men for nogle forsvinder den ikke, og derfor vælger de at slå op.
Men det er vigtigt at huske på, at modsatrettede følelser sagtens kan eksistere samtidig. Man kan godt både have en følelse af stor kærlighed og savn til sin partner, samtidig med at man mærker en tvivl.
Så selvom din kæreste har følt tvivl, så betyder det ikke, at han ikke har ment det, når han har sagt, at han savnede og elskede dig.
Verden går i stykker
Uanset hvordan det sker, gør kærestesorg utroligt ondt. Men det kan gøre ekstra ondt, hvis man slet ikke havde set bruddet komme. Så er det helt normalt at blive chokeret, og føle at man bliver ramt af et lyn fra en klar himmel.
Og hvad gør man så, når ens verden går fuldstændig i stykker, og man skal indrette en ny hverdag uden sin kæreste?
Tal med dine venner
Først og fremmest vil jeg opfordre dig til at tale med dine venner om, hvordan du har det. Hjertesorg kan gøre utroligt ondt, især hvis man går med den alene. Derfor er det vigtigt, at du får talt højt om dine følelser.
Dine venner kender dig, de kan støtte dig og hjælpe dig. Og formentlig har nogle af dem også oplevet hjertesorg. Og det kan være rigtig rart at få støtte fra nogen, som ved hvordan man har det.
Dyrk motion og tænk på noget andet
Selvom det selvfølgelig er vigtigt at anerkende sine følelser, så må man også gerne tage en pause fra dem engang imellem. Faktisk er det vigtigt ikke at tænke på det, der gør ondt hele tiden.
En god måde at få tankerne lidt væk og samtidig tage sig af sin krop, er ved at dyrke motion. Og faktisk fører motion flere gode ting med sig.
For når vi dyrker motion, kan vi mærke vores krop, vi får tankerne over på noget andet, og så udløser motion også hormoner, der er med til at give os mere energi og gøre os gladere.
Motion er ikke nødvendigvis at løbe et halvmarathon. Gør noget aktivt, du godt kan lide. Det kan være at gå en frisk tur eller gøre rent. Så længe du får pulsen lidt op.
Skriv dine tanker ned
Når man har hjertesorg, så kan ens hoved virkelig køre derudaf. Man kan få mange tanker. “Gjorde jeg noget forkert?”, “elskede han mig overhovedet?”, “var jeg en dårlig kæreste?”.
Sådanne tanker er helt normale, men de kan også være hårde at gå med. Derfor kan det hjælpe at få dem skrevet ned. Både fordi at det gør en klogere på, hvad man føler. Men også fordi det kan give afløb for nogle af de svære følelser, de kan være forbundet med.
Om du skriver ned på din computer, telefon eller på papir betyder ikke så meget. Det vigtige er blot, at du får skrevet det ned.
I vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste, kan du læse flere gode råd til, hvordan du får det bedre.
Headspace ved hvor svært det kan være
Hvis du har brug for at tale med nogen anonymt, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace har afdelinger de fleste steder i landet. Og så rådgiver de hver dag unge, som har det svært.
Og hjertesorg er bestemt ikke noget, der er fremmed for dem. Derfor sidder deres rådgivere altid klar med lyttende ører og gode råd.
Hjertesorg kan gøre helt vildt ondt. Især når man har været sammen længe. Men det bliver bedre med tiden. Især hvis man sørger for at tale med nogen om, hvordan man har det.
Jeg sender dig en masse helende og god energi, og så håber jeg at mit svar kan hjælpe dig i din proces.
De bedste hilsner fra en Mindhelper