Hej Mindhelper
Min kæreste har sagt at han ikke syntes det er som det var i starten, og på nogle punkter kan jeg godt se hvad han mener. Han siger også at han har mistet lidt føelser, men at han stadig elsker mig. Han siger han vil kæmpe for det, og han er sikker på det nok skal blive godt igen. Jeg syntes det var hårdt at få afvide, for vil vijrleigt ikke miste ham, og havde slet ikke set den komme. Er det normalt at føelserne kan blive mindre men komme igen. Og hvad er dit bedste råd til mig. Vi har snakket meget om det, og ved ikke hvad vi skal gøre for at det bliver som før, og han for alle føelserne tilbage. Og om vi skal ændre noget, eller om føelserne og den den samme følse bare kan komme igen. Har du nogle gode råd.

(17 år)
Kære Du
Det er hammerhårdt at få at vide, at ens kæreste har mistet følelser for en. Og når man får sådan en besked, kan det godt være svært at vide, hvad pokker man skal gøre. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Følelser svinger
Det kan godt føles som en ordentlig mavepuster, når ens kæreste fortæller, at han ikke længere synes, at det er som i starten. Og at han oven i hatten har mistet lidt følelser. Derfor er det også helt naturligt, at du synes, at det er hårdt at få at vide.
Men det at følelserne ændrer sig er en naturlig ting i et forhold. Det er noget som langt de fleste mennesker kender til, for den der vilde forelskelse, som mange oplever i starten varer ikke ved. Efter noget tid ændrer forelskelsesfølelserne sig til, at man i stedet elsker den anden person. Derfor er det også naturligt at forholdet efter lidt tid ikke føles helt som i starten.
Du skal også vide, at det er helt normalt, at der er perioder, hvor følelser er mere fremme end andre. Det er en hel naturlig del af det at være i et forhold. For følelser kan komme og gå. Derfor kan følelserne også godt komme tilbage igen, selvom de måske ikke er tydelige lige nu.
Lav nogle ting sammen
Når ens kæreste fortæller en, at han har mistet følelser for en, kan frygten for at miste den anden person godt dukke frem. Man har måske også lyst til at finde ud af, hvad man kan gøre for at den anden person bliver. For det kan måske føles som om, at man ikke har gjort nok eller skal ændre noget, så den anden personen får følelserne tilbage. Men det er vigtigt for mig at sige, at det er et fælles ansvar at sørge for, at forholdet er rart. Måske kender du udtrykket: Der skal to til tango?
Derfor er jeg også rigtig glad for at høre, at I har snakket meget om det. Og det lyder til, at I begge er indstillet på at gøre noget for at holde liv i forholdet. Det at have en opmærksomhed på det, som er svært er det allerførste skridt mod at ændre det – så mega godt og I skal endelig blive ved med at snakke om det.
Noget af det, som måske kan hjælpe med at bringe en lille bid af forelskelsesfølelserne tilbage er at lave nogle ting sammen. For sommetider skal man lige rystes lidt, hvis man fx er kommet ind i en vane, hvor man laver det samme hver gang, man ses.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der mon er noget, som I godt kunne tænke jer at lave sammen? Det kan være hvad som helst, som I synes kunne være hyggeligt. Det kan fx være at gå en tur, tage i biffen eller noget helt tredje. Det behøver ikke at være en stor ting – det vigtigste er nemlig bare, at I får noget tid sammen, og på den måde bliver mindet om, hvorfor det er, at I holder af hinanden.
Snak med dine venner
Når man går igennem noget, som er svært, kan det være rigtig rart og lettende at snakke med nogen om, hvordan man har det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om det her med, at din kæreste har mistet lidt følelser for dig. Måske er der endda også nogle af dem, som har prøvet det. Og derfor har nogle gode tips, som har virket for dem. Og uanset om de har det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man bøvler med svære ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som altid gerne vil hjælpe og lytte. Intet er for stort eller småt til Headspace og de frivillige er vant til at snakke med unge om det, der fylder hos dem. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym.
Det er mega hårdt at gå at vide, at ens kæreste har mistet følelser for en. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og krydser fingre for, at dig og din kæreste finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper