Hej. Min kæreste har mistet følelser for mig og har slået op med mig. Jeg har aldrig prøvet noget der gør så ondt før. Jeg føler alt er min skyld fordi jeg har været jaloux og kontrolerende. Jeg ønsker hende det bedste og jeg respektere hendes holdninger. Men hun siger at hun ikke tror vi kommer sammen igen, og jeg vil gøre alt for at komme sammen med hende igen.
Skal jeg vente og se hvad der sker eller prøve at få hende tilbage, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(16 år)
Kære du
Det lyder som om, at du står i en virkelig svær situation. Og jeg kan godt forstå at det gør mega ondt, når ens kæreste slår op.
Især hvis man går med en følelse af, at ens opførsel har spillet en rolle i bruddet. Men heldigvis er der flere ting du kan gøre, for at få det bedre.
Kærestesorg gør ondt
Det kan gøre helt vildt ondt, når ens kæreste slår op med en.
Man kan være ked af det i flere uger efter og sidde med en følelse af, at det aldrig nogensinde bliver bedre.
Nogle er kede af det i lang tid og for andre går det hurtigt over. Men fælles for alle er, at der ikke er noget, som er mere rigtigt end det andet.
Heldigvis kan det godt blive bedre. Og selvom det føles svært lige nu, er jeg sikker på at du også får det bedre med tiden.
Indtil da, kan det være rart at gøre noget godt for sig selv. I vores artikel: Kærestesorg – sådan kommer du dig over din ekskæreste, har vi samlet vores bedste råd til, hvordan du kommer dig over din ekskæreste, og får det godt igen.
Når jalousien spænder ben for en
Rigtig mange mennesker oplever i løbet af deres liv at være jaloux. Det kan fx være over noget deres partner gør eller den opmærksomhed, som de modtager fra andre.
Jalousi er nemlig en helt normal og naturlig menneskelig følelse. Og derfor er det heller ikke en følelse, som er forkert at have.
Der hvor det kan gå hen og blive irriterende for nogle er, hvis jalousien ender med at fylde så meget, at den spænder ben for en. Kender du til det?
Hvis du gør, så ved du også hvor frustrerende det kan være. Heldigvis kan man godt arbejde på at blive mindre jaloux og kontrollerende, så det ikke spænder ben igen.
I vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde, giver vi vores bedste bud på, hvordan du kan skrue ned for jalousien.
Her handler det fx om hvordan man taler med sin kæreste om jalousien, og om hvordan det nogle gange kan hjælpe, at sætte nogle regler for, hvad man hver især synes er i orden.
Hvad skal du gøre?
Du spørger direkte til, hvad du skal gøre. Om du skal vente og se hvad der sker, eller om du skal prøve at få din ekskæreste tilbage?
Selvom det kunne være rart, kan jeg desværre ikke fortælle dig, om du skal gøre det ene eller det andet. Men jeg vil gerne nu komme med forslag til, hvad du kan overveje at gøre.
Hvad hvis du skriver til hende?
Hvis du vælger at skrive til hende, er det vigtigt at huske på, at vi ikke kan tvinge andre til at holde af os.
Derfor er der også et svar der hedder, at hun ikke har lyst til at være sammen igen.
Og selvom det kan være en rigtig ubehagelig tanke, er det desværre også en mulighed. Så hvis du prøver at kontakte hende, er det vigtigt at du forbereder dig på, at det ikke er sikkert hun har det på samme måde.
Og hvis hun ikke ønsker at have kontakt eller at ses igen, så er det vigtigt at du respekterer hendes valg og prøver at finde ro i, at det ikke skal være jer mere.
Tiden er din bedste ven
Når man slår op, kan nogle godt opleve at have brug for både tid og plads. Det kan være rigtigt for den der bliver slået op, men også for den som slår op.
Derfor kan din eks sagtens stadig være ked af det og have brug for tid til at falde til ro i jeres nye relation som ekskærester.
Hvilket måske betyder, at det kunne være en god ide for jer begge, at give hinanden plads og tid til lige at falde til ro i breakuppet.
For jeg kan sagtens forstå at du har rigtig meget lyst til at kontakte hende. Du elsker hende stadig og er rigtig ked af at I har slået op.
Men selvom det kan føles rigtig ubehageligt lige nu, så kan det godt blive bedre.
Det kan være rigtig hårdt ikke at se sin ekskæreste mere. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper