Hej Mindhelper
Har været sammen med min kæreste i et halvt år og vi er begge rigtig glade for hinanden, men jeg har et problem med at han over 6x om dagen har brug for sex. Er begyndt at føle at sex er en pligt, hvorfor at jeg tit siger fra. Alligevel ender vi meget ofte med at have sex, selvom jeg har sagt at jeg ikke har lyst. Siger ikke at dette er et overgreb, men føler mig ærligtalt en smule udnyttet også selvom jeg er bevidst om hvor meget han holder af mig. Er forvirret over hele situationen og er i tvivl om hvad jeg skal tænke og føle

(19 år)
Hej med dig
Det kan være super forvirrende, når ens kæreste oftere har lyst til sex end en selv. Især hvis det ender med, at man gør noget, man ikke rigtig har lyst til. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind.
Det kan være svært
Du skriver, at I er rigtig glade for hinanden, men at det er svært, at han vil have sex 6 gange om dagen. Det er helt normalt, at der er forskel på, hvor meget sexlyst man har. Nogle har lyst hele tiden, nogle en gang imellem og andre har næsten aldrig lyst. Alle tre er helt normale, og der er ikke noget der er mere rigtigt end andet. De fleste oplever også, at deres lyst svinger i perioder. Så nogle gange har man måske meget lyst og andre gange er lysten der slet ikke.
Men når der er meget stor forskel på, hvor meget lyst man har, så kan det godt skabe nogle gnidninger. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes det er lidt svært og forvirrende at finde ud af, hvad du skal tænke og føle.
Godt du mærker efter
Du skriver også, at du sommetider ender med at have sex, selvom du har sagt at du ikke har lyst. Det kan godt være ret ubehageligt, og det kan måske føles som om, at man ikke bliver lyttet til. Og så kan man godt komme til at føle sig udnyttet. Det er en hammerubehagelig følelse at sidde med. Og sådan skal man ikke have det, når man har haft sex med sin kæreste. For sex skal være noget, som begge parter har lyst til, og synes er rart. Derfor er det også helt okay at blive ved med at holde på sin grænse og sige fra. Og det ved jeg godt kan være hammersvært. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel om at sætte grænser, som kan være hjælpsomt for dig?
Snak med din kæreste om det
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at dig og din kæreste snakkede om, hvor meget lyst i hver især har. Sådan så det er rart for jer begge, og i ikke ender med at sidde tilbage med en lidt lunken følelse efter sex.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig svært at gå med en masse bekymringer alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at dele sine tanker og bekymringer med andre. Så kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle gode venner eller veninder, som du kan snakke med om det? Måske er der også nogle af dem, som har prøvet at være i et forhold, hvor der var stor forskel på, hvor meget sex de gerne ville have. Og uanset om de har det eller ej, så vil langt de fleste venner og veninder rigtig gerne lytte og støtte en.
Det behøves ikke være så Grænseløst
Kender du grænseløst.dk? De har nemlig en hel masse gode artikler og blogs om grænser. Du kan også finde gode råd og fortællinger fra andre, som har været i tvivl, og forvirret omkring deres seksuelle oplevelser. Så jeg kan varmt anbefale dig at tjekke siden ud.
Du kan altid snakke Headspace
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Hos Headspace sidder der altid nogle søde og dygtige frivillige, som er klar til at snakke med dig, om lige det du har lyst til. Intet er for stort eller småt til Headspace. Du kan også sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarest. Derfor kan man trygt tage fat i dem.
Det kan være hammersvært, når man har forskellig sexlyst. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper