Hej…
jeg er en pige og min kæreste har lige slået op med mig…
jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre, jeg græder hele tiden og er ikke i skole
pga det.

(13 år)
Hej Pige på 13 år
Øv, det gør hammerondt at blive slået op med. Og man kan godt blive helt vildt ked af det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Kærestesorg
Det kan være rigtig hårdt, når man er ramt af  kærestesorg. Det føles måske lidt som om, at tæppet er blevet trukket væk under en, og at man oven i hatten også har fået en ordentlig mavepuster. Derfor er det også helt normalt at være ked af det og græde, når ens kæreste har slået op med en.
Når man står midt i alt det svære, og er mega ked af det, så kan det måske være svært at forestille sig, hvad man skal gøre, for at det bliver bedre. Derfor er det også helt naturligt, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det føles måske også som om, at man slet ikke kan komme ud på den anden side, og komme over sin ekskæreste. Men heldigvis kan man godt få det godt igen. Det tager måske bare lidt tid. For lige når det kommer til kærestesorger er tiden ens bedste ven. Langt de fleste oplever nemlig, at tristheden og alt det svære langsomt begynder at fylde mindre og mindre efterhånden som tiden går.
I vores artikel om kærestesorger står der også nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når man er ramt af kærestesorger. Så jeg tænker, at der måske er et råd eller to i den, som kunne være hjælpsomme for dig?
At komme i skole
Du skriver, at du ikke er i skole pga. det. Når man har det rigtig svært, og bøvler med kærestesorger, kan man godt have allermest lyst til at putte sig under dynen og blive hjemme. Men tit kan det være en god ide at komme ud blandt andre. For det kan være en ret god hjælp at lave noget andet, så man ikke hele tiden tænker på sin ekskæreste, og at man ikke længere er sammen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du prøvede at tage i skole og se, hvordan det er. Mange oplever nemlig, at det mest er tanken om at skulle afsted, som er svær, men at det egentlig er meget rart, når de så er der.
Snak med dine veninder
Når man bøvler med kærestesorger er det en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med det her om? Måske er der også nogen af dem, som har prøvet at blive slået op med, og som derfor har et godt råd til, hvordan de kom videre. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste veninder rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Børnetelefonen
De vil også altid gerne lytte hos Børnetelefonen. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i dem. De frivillige er super søde og vant til at snakke og skrive med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man bøvler med kærestesorger. De sørger også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så dem kan jeg varmt anbefale sig.
Kærestesorger gør hammer-nas. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender masser af varme tanker din vej
De bedste hilsner fra en Mindhelper